انحراف بینی✔ علائم و روش های درمان آن ✔

عمل دماغ ، از شایع ترین جراحی های بینی بوده که به منظور بهتر شدن ظاهر و یا رفع ناهنجاری ها انجام می شود. گاهی اوقات ممکن است این جراحی بینی ، به علت وجود انحراف بینی در افراد رخ دهد ، که استخوان سپتوم زیبا جو کج و نامتقارن می شود. انحراف در استخوان سپتوم گاهی به علت وارد شدن آسیب و یا ضربه ای شدید به آن به وجود آمده ، اما در برخی موارد به صورت مادرزادی می باشد. در ادامه مقاله دکتر علی شفیعی بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران ، جوانب مختلف این ناهنجاری را بررسی می کنیم ، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انحراف بینی

سپتوم بینی چیست ؟

بهتر است بدانید که استخوان سپتوم بین دو حرفه بینی قرار گرفته است و هر یک از آن ها را از یکدیگر جدا می کند و سبب هدایت هوا در این حفره ها می شود. این عارضه زمانی رخ خواهد داد ، که غضروف و استخوان های بینی صاف نباشند. در پی انحراف بینی و یا انحراف استخوان سپتوم ، افراد دچار عوارضی مانند تنگی نفس ، خر خر و غیره خواهند شد.

علائم انحراف استخوان سپتوم بینی

• اختلال در خواب
  • خونریزی شدید بینی
  • وجود درد در صورت و سر
  • التهاب و عفونت های سینوسی مداوم
  • تنفس با صدا به خصوص به هنگام خواب
  • انسداد و گرفتگی در یک یا هر دو حفره بینی
  • خشکی بیش از حد دهان به علت تنفس از طریق دهان

انواع مختلف انحراف بینی

جا به جایی انتهای تیغه بینی

گاهی اوقات ممکن است که تیغه میانی بینی در قسمت پایینی خود به سمت دیگری حرکت کند ، که سبب تنگ تر شدن حفره دماغ فرد و بروز این نوع انحراف بینی خواهد شد.

تیغه بینی به شکل کمان

در این مواقع انسداد در یک و یا هر دو حفره بینی بروز خواهد داد که سبب تغییر شکل بینی به صورت کمان و یا s خواهد شد.

علائم انحراف بینی چیست ؟

• خونریزی : در این مواقع به علت خشک شدن سطح سپتوم بینی ، افراد دچار خونریزی در دماغ خود خواهند شد.
  • انسداد بینی : بهتر است بدانید که انسداد حفره بینی از شایع ترین عارضه های انحراف بینی می باشد که به هنگام سرماخوردگی ، آلرژی شدید و بیماری های موثر در تنفس ، بسیار تشدید خواهد شد.
  • عفونت های سینوسی : افراد با وجود انحراف در استخوان سپتوم بسیار مستعد عفونت های سینوسی هستند. زمانی که مجرا بینی به علت عفونت بسته می شود ، علائمی همچون سرماخوردگی در افراد به وجود می آید که با عفونت سینوس ها همراه است.
  • درد صورت و سر : در این مواقع افراد به علت وجود مشکلات تنفسی فشار بسیار زیادی را تحمل خواهند کرد ، که در نهایت موجب احساس دردی شدید در سر و صورت خواهد شد.
  • اختلال در خواب : عارضه انحراف بینی ، بر روی زمان و کیفیت خواب بسیار تاثیر منفی می گذارد، بنابراین نیاز است برای تنظیم و درمان آن به دکتر علی شفیعی رونیزی ، جراح بینی تهران ، مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که موارد نام برده ، از شایع ترین عارضه های انحراف بینی می باشد و در هر فردی میزان و شدت آن متفاوت است و حتی می تواند سبب بروز مشکلات اساسی دیگر در فرد نیز شود. در صورتی که با این علائم و یا از نوع شدید تر آن ها روبه رو هستید ، در اولین فرصت به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب و با تجربه در تهران مراجعه کنید ، تا وضعیت شما را بررسی کند و در کنار آن به درمان مشکلات شما نیز بپردازد.

انحراف بینی - دکتر علی شفیعی

چگونه می توان انحراف بینی را تشخیص داد ؟

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد ، جراح بینی با تجربه با سابقه شکستگی و آسیب های وارد شده به دماغ ، مشکلات و انحرافات را بررسی خواهد کرد. همچنین با بکارگیری از یک چراغ و یک ابزار مناسب به نام اسپکولوم سطح داخلی حفره بینی توسط جراح بینی خوب در تهران ، بررسی می شود. ممکن است حتی با اسپری های بینی و طی فرآیندی بافت های داخلی بینی را منقبض کند ، تا یک تصویر واضح از انحراف بینی مشاهده شود. همچنین امکان استفاده از اسکوپ فیبراپتیک در بینی وجود داشته ، که بسیار دقیق تیغه پشت بینی را در افراد معاینه می کند.

جراحی انحراف بینی در تهران با دکتر علی شفیعی

روش های درمانی انحراف بینی با بهترین جراح بینی تهران

بر طرف کردن گرفتگی بینی

در ابتدای درمان عارضه انحراف بینی ، پزشک داروهایی را به منظور بر طرف کردن و رفع مشکلات برای بیمار تجویز خواهد کرد.

برای مثال برخی داروهای موثر در بر طرف کردن گرفتگی بینی و باز نگه داشتن هر دو مجاری تنفسی کاربرد داشته. این داروها به صورت اسپری ، قرص در دسترس بیماران می باشند.

نکته : مصرف خود سرانه و بدون توجه به دستورات متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، در روند درمان انحراف بینی می تواند ، بعد از مدتی تاثیرات موثر آن را برای درمان از بین ببرد. همچنین داروهای خوراکی به علت تحریک کننده بودن ، سبب افزایش ضربان قلب بیماران خواهد شد.

آنتی هیستامین

کاربرد اصلی آنتی هیستامین ها کاهش و کنترل آلرژی و گرفتگی بینی می باشد. افراد ممکن است در کنار انحراف استخوان سپتوم دچار آلرژی و سرما خوردگی شوند ، که استفاده از این دارو آن ها را درمان خواهد کرد.

اسپری استروئیدی

اسپری های حاوی کورتیکو استروئید سبب کاهش تورم و کمک به تخلیه مجاری بینی می شوند. پزشکان توصیه می کنند برای رسیدن به یک نتیجه فوق العاده از این پروسه درمانی انحراف بینی ، در بازه زمانی یک الی سه هفته از آن ها استفاده کنید.

نکته: توصیه پزشک بسته به نوع مشکلات بیمار متفاوت است، بنابراین باید طبق گفته های پزشک خود از اسپری استروئیدی استفاده کنید.

جراحی سپتوپلاستی

ممکن است با رعایت برخی موارد و استفاده از داروهای تجویز شده علائم شما و وضعیت اختلالات تنفسی بهبود نیابد. در این مواقع جراح به شما عمل بینی را پیشنهاد خواهد داد. در روند جراحی سپتوپلاستی ، استخوان سپتوم صاف و در ناحیه ای مناسب قرار می گیرد. به هنگام عمل ممکن است تا مقدار اضافی استخوان و یا غضروف برداشته شود و انسداد و گرفتگی بینی درمان. البته بهتر است بدانید که علائم مربوط به انحراف بینی ، انسداد و گرفتگی در این جراحی حل خواهد شد ، در صورت که علائم مربوط به سینوس ، آلرژی و بافت های پوششی تا حدودی بهبود یافته اما به طور کامل از بین نمی رود.

آیا می توان عمل زیبایی را به همراه جراحی سپتوپلاستی انجام داد ؟

به عمل بینی زیبایی به همراه جراحی انحراف بینی ، سپتورینوپلاستی نیز می گویند. در واقع هدف از این نوع جراحی بهبود مشکلات تنفسی و افزایش زیبایی ظاهر افراد می باشد. در واقع بهترین جراح بینی در تهران ، با قرار دادن غضروف در محل مناسب و رفع مشکلات تنفسی بیمار ، توجه بسیاری به بزرگی و کوچکی ، مقدار قوز ، سر بالا و سر پایین بودن بینی و غیره می کند ، که در کنار آن تغییرات لازم جهت زیبایی انجام شود.

میزان هزینه عمل انحراف بینی در تهران

وجود فاکتورهای بسیاری می تواند در قیمت نهایی انحراف بینی موثر باشد. برای مثال کلینیک ، پزشک و آزمایشات لازم ، مهارت و تجربه جراح و نوع ماده بیهوشی و غیره از عوامل تاثیر گذاری هستند که پزشک باید مقدار هزینه آن را به شما اطلاع دهند.

اقدامات مراقبتی بعد از عمل سپتوپلاستی

1. از مصرف الکل و دخانیات در این دوره خودداری کنید.
  2. به مدت دو الی سه هفته از عطسه ، سرفه اجتناب کنید.
  3. در این دوره نقاهت از مواد غذایی نرم مانند انواع سوپ ها استفاده کنید.
  4. روزانه دو الی سه مرتبه بینی خود را با محلولی مخصوص ضد عفونی کنید.
  5. از برداشتن اجسام سنگین ، خم شدن و انجام فعالیت های پر تنش خودداری کنید.
  6. بهتر است استراحت کنید و با استفاده از دو بالشت سر خود را رو به بالا نگه دارید.
  7. در صورت تجویز هرگونه دارو مناسب انحراف بینی ، آن ها در زمان مناسب خودشان مصرف کنید.
  8. مصرف بیش از حد نمک علاوه بر تشدید علائم می تواند در بهبودی و دوره نقاهت شما تاثیر گذار باشد.
  9. خونریزی بینی تا هفته های ابتدایی عادی بوده و در صورت بهبود نیافتن لازم است تا به پزشک مراجعه شود.
  10. وجود تورم ، التهاب و کبودی طبیعی است تنها شما با صبر و استفاده از کمپرس یخ می توانید آن را سریع تر بهبود ببخشید.

‼ اصلاح استخوان سپتوم بینی توسط جراح پلاستیک بینی و صورت دکتر علی شفیعی.

مدت زمان انجام عمل سپتوپلاستی چقدر است ؟

انجام این جراحی به صورت میانگین بین 30 الی 45 دقیقه زمان می برد ؛ با این حال ممکن است برخی شرایط عمل را پیچیده تر کرده و موجب شود تا مدت زمان انجام عمل انحراف بینی طولانی تر شود. لازم به ذکر است که اگر این عمل همراه با جراحی زیبایی انجام شود حدود 1 الی 2 ساعت طول می کشد.

انجام جراحی انحراف بینی تا چه میزان موفقیت آمیز است ؟

عمل سپتوپلاستی یک فرآیند بدون خطر بوده که اغلب موفقیت آمیز است. بیشتر افرادی که تجربه انجام این جراحی را داشته اند ، اظهار داشتند که تنفس آن ها بعد از انجام عمل تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است.

میزان ورم و کبودی بعد از جراحی انحراف بینی چقدر است ؟

به صورت کلی میزان کبودی و تورم بعد از انجام این جراحی نسبت به عمل زیبایی بینی بسیار خفیف و جزئی بوده به همین دلیل دوره ریکاوری و نقاهت این افراد نیز کوتاه تر می باشد. همچنین بعد از برداشتن پانسمان بینی ، نیازی نیست که این افراد برای دوره ای به بینی خود چسب بزنند.

آیا استفاده از قطره برای درمان انحراف بینی موثر است ؟

خیر ، قطره تنها می تواند به برطرف شدن گرفتگی های بینی در زمان آلرژی کمک کند. همچنین استفاده از قطره های بینی به صورت مداوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود و نباید بیشتر از 10 روز از قطره های بینی استفاده نمود. به صورت کلی تنها روش درمان انحراف بینی ، عمل جراحی است.

آیا انحراف بینی قابل پیش گیری است ؟

در شرایطی که این عارضه به صورت مادرزادی و از بدو تولد وجود داشته باشد ؛ بدیهی است که غیر قابل پیشگیری می باشد ، اما تصادف ، وارد شدن ضربه به بینی به ویژه در سنین کودکی که هنوز ساختار بینی و استخوان ها به خوبی شکل نگرفته است ، از دیگر عوامل موثر در بروز ایجاد انحراف بینی هستند ، که با رعایت برخی نکات و در نظر گرفتن مراقبت های لازم می توان از بروز انحراف تیغه سپتوم بینی بعد از تولد جلوگیری نمود.

آیا وجود انحراف بینی منجر به تنگی نفس می شود ؟

بله ممکن است انحراف شدید بینی در افراد باعث ایجاد اختلال و تنگی نفس شود که در چنین شرایطی لازم است حتما نسبت به درمان فوری این عارضه با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی ، اقدام نمایید.

سوالات متداول انحراف سپتوم بینی

آیا بعد از جراحی بینی امکان بازگشت این عارضه وجود دارد ؟

به طور طبیعی بازگشت این انحراف بسیار کم و ناچیز خواهد بود. اما در صورتی که بعد از جراحی آسیب و یا ضربه ای به بینی اشخاص وارد شود ، سبب شکسته شدن استخوان و انحراف بینی خواهد شد.

در صورت عدم درمان چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد ؟

اگر افرد برای درمان انحراف بینی به جراح بینی خوب و ماهر در تهران مراجعه نکنند ، ممکن است با بیماری های مختلف و مشکلات سینوسی رو به رو شود.

آیا جراحی بینی در این مواقع ضروری است ؟

انحراف بینی در افراد بسیاری وجود داشته که حتی در ظاهر انحراف استخوانی آن ها مشخص نمی باشد. در این شرایط نیازی به جراحی انحراف سپتوم ، نبوده و تنها می توان با استفاده از دارو ها آن را کنترل کرد.

آیا گرفتگی بینی نشان دهنده انحراف در استخوان بینی است ؟

یکی از علائم انحراف بینی ، گرفتگی و انسداد حفره های بینی می باشد. اما ممکن است بیمار به علت داشتن آلرژی شدید و یا ابتلا به پولیپ بینی دچار گرفتگی شود ،که با مصرف برخی دارو ها می توان آن را کنترل کرد.

mobina

سلام سه سال پیش عمل انحراف بینی انجام دادم اما الان مدتیه مجدد احساس گرفتگی در ناحیه بینی دارم و خوب نمیتونم نفس بکشم ممکنه انحراف برگشته باشته ؟

سلام لازمه که معاینه بشید. احتمال بازگشت انحراف وجود ندارد ؛ اما ممکن است انحراف به صورت کامل برطرف نشده باشد. همچنین احتمال بروز پولیپ یا سینوزیت نیز می تواند منجر به گرفتگی بینی شود.