تامپون بینی چیست؟

از آنجایی که بینی نقش مهمی بر روی ظاهر و چهره دارد، بسیاری از افراد به فکر ترمیم ظاهر بینی خود هستند تا زیباتر به نظر رسند. جراحی بینی یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار در جامعه مدرن امروزی است که اگر از توصیه‌های یک متخصص پیروی نکنید، به طور حتم نتیجه خوبی از جراحی بینی خود نمی‌گیرید. بعد از همه جراحی‌ها شما به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارید که عمل بینی نیز یکی از همین جراحی‌ها محسوب می‌شود. قرار دادن تامپون بینی نیز یکی از نکات مهمی است که متخصصان بر روی آن تاکید دارند؛ زیرا با کمک این پنبه فشرده شده شما می‌توانید در طول دوره ریکاوری و نقاهت خود از بینی‌تان مراقبت کنید. در این راهنما بیشتر در مورد این نوع پنبه و نحوه یا ضرورت استفاده از آن توضیح می‌دهیم.

تامپون بینی

تامپون بینی چه جنسی دارد؟

به توده‌ای از پنبه‌ فشرده شده که درون یک بسته‌بندی ویژه قرار دارد و بلافاصله بعد از عمل توسط متخصصان درون بینی بیمار قرار می‌گیرد، تامپون بینی می‌گویند. این پنبه استریل شده و باید بلافاصله بعد از خارج کردن آن از بسته‌بندی، درون سوراخ بینی قرار گیرد.

بیرون آوردن این نوع پنبه‌ها، کار خیلی سختی نیست؛ زیرا نخی به آنها وصل است که در زمان مناسب بتوانید آن را بیرون بکشید. حتی این نخ به شما کمک می‌کند تا محل آن را تغییر دهید یا به طور کلی تامپون را تعویض کنید. شاید فکر کنید این گلوله پنبه‌ای نفس کشیدن را برای شما سخت می‌کند اما این طور نیست.

در میان تامپون فضایی لوله‌ای شکل وجود دارد که شما می‌توانید از این طریق به راحتی نفس بکشید. به طور معمول متخصصان جراح برای جلوگیری از خونریزی شدید یا ترشحات بعد از رینوپلاستی از این وسیله استفاده می‌کنند. در واقع این گلوله پنبه‌ای بر روی عروق خونی درون بینی فشار وارد می‌کند و همین امر مانع از خونریزی شدید آنها می‌شود.

آشنایی با انواع تامپون بینی

از آنجایی که بینی افراد با هم فرق دارند و نوع روش رینوپلاستی نیز برای هر نوع بینی متفاوت از دیگری خواهد بود، تامپون‌ها نیز در انواع سایزها تهیه و تولید می‌شوند یا قابل استفاده هستند. به طور معمول تامپون بینی بین 15 تا 30 سانتی‌متر سایزبندی شده و در دسترس متخصصان قرار دارد.

با توجه به اینکه برخی از افراد به دلیل استفاده از این گلوله‌های پنبه‌ای درد زیادی را متحمل می‌شوند، متخصصان از مینی تامپون نیز استفاده می‌کنند. این تامپون‌های کوچک سایزی بین 5 تا 10 سانتی‌متر دارند و برای بینی‌های فانتزی گزینه مناسبی خواهد بود.

علاوه بر اینکه تامپون‌ها در انواع سایزها تهیه و تولید می‌شوند، جنس آنها نیز متفاوت خواهد بود. به زبان ساده در بازار مربوط به وسایل بهداشتی و پزشکی انواع مختلفی از تامپون‌ها با جنس‌های متفاوتی وجود دارند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

  • تامپون تولید شده از پنبه و گاز استریل که قدیمی‌ترین نوع تامپون محسوب می‌شود
  • تامپون فیتیله‌ای بینی که علاوه بر پنبه و گاز، به شکل فوم نیز قابل استفاده است
  • تامپون فیتیله‌ای بینی نخ‌دار که نوع جدید تامپون هستند و بیمار به هنگام استفاده از آن حس بهتری دارد

در نهایت اینکه تامپون‌ها بیشتر در 2 نوع مجرادار و لوله‌دار در صنعت پزشکی وجود دارند که متخصص حرفه‌ای با توجه به نوع بینی عمل شده و ساختار آن یکی از بهترین تامپون‌ها را انتخاب و استفاده می‌کند. در حال حاضر مینی تامپون‌ها بیش از سایر تامپون‌ها قابل استفاده هستند.

چرا بعد از رینوپلاستی از تامپون بینی استفاده می‌کنند؟

انواع تامپون

انواع تامپون بینی

فرقی ندارد شما عمل بینی گوشتی انجام داده‌اید یا اینکه برای رینوپلاستی مجدد بینی عمل شده خود دست به کار می‌شوید، به هر حال متخصصان برای کنترل خونریزی شدید بینی شما از پنبه و گاز استریل شده استفاده می‌کنند. به این پنبه و گاز استریل شده تامپون بینی می‌گویند که کاربرد بسیار مهمی دارد.

در دوران ریکاوری و نقاهت بعد از عمل نیمه فانتزی برای محافظت بیشتر از بینی عمل شده از این گازها استفاده می‌کنند. همچنین تامپون روند بهبود و درمانی بینی عمل شده را تسریع می‌بخشد. توجه داشته باشید برای قرار دادن پنبه استریل شده درون بینی، باید از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید؛ زیرا این فرآیند کار ساده‌ای نیست.

متخصصان به راحتی می‌توانند وضعیت بینی شما بعد از جراحی را با کمک همین گازها تحت کنترل و مدیریت خود درآورند. به طور کلی تامپون در روند رینوپلاستی بسیار مهم و کاربردی است که در بخش‌ بعد نقش آن را توضیح می‌دهیم.

تامپون در روند عمل بینی چه نقشی دارد؟

توجه داشته باشید تامپون بینی یکی از مراقبت‌های مهم بعد از جراحی محسوب می‌شود که باید استفاده از آن را جدی بگیرید. شاید برایتان سوال شود که این گازها و پنبه‌های استریل شده چه نقشی در روند بهبود عمل بینی استخوانی شما دارند. برخی از نقش‌های مهم این گلوله‌های پنبه‌ای را ذکر می‌کنیم:

  • جلوگیری از خونریزی شدید درون بینی
  • وارد کردن فشار زیاد و ضروری به عروق خونی درون بینی
  • کمک به فرم‌دهی بهتر و مناسب‌تر بینی
  • کمک به استحکام بیشتر بینی عمل شده
  • جذب ترشحات آلوده بعد از جراحی
  • جلوگیری از عفونت بعد از عمل
  • مانع از تشکیل هماتوم در بینی

در کدام روش عمل بینی استفاده از تامپون ضروری است؟

شاید استفاده از تامپون بینی برای همه روش‌ها الزامی نباشد اما کمک گرفتن از آن خالی از لطف نخواهد بود. به تشخیص متخصصان جراح برخی از روش‌های رینوپلاستی به تامپون بینی نیاز مبرم دارند. برای اینکه راحت‌تر و سریع‌تر به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید، بد  نیست تفاوت عمل باز بینی و بسته آن را مورد بررسی قرار دهید.

اگر جراحی بینی با استفاده از بخیه‌های قابل جذب انجام شود، بدون شک لازم نیست از تامپون استفاده کنید اما در شرایط مخالف آن استفاده از تامپون ضروری است. در ضمن اگر بعد از عمل بینی با خونریزی شدید روبرو شوید باید از تامپون استفاده کنید.

در عمل بینی با روش باز، استفاده از تامپون تا حدودی ضروری و الزامی است؛ زیرا این وسیله می‌تواند به بهبود سریع‌تر و بهتر بینی عمل شده کمک کند. برخی دیگر از عمل‌های بینی که به تامپون نیاز دارند را ذکر می‌کنیم:

  • عمل بینی برای درمان بینی‌هایی که شکستگی داشته‌اند، در واقع تامپون دلیل اصلی رفع شکستگی خواهد بود
  • جراحی‌های انحراف بینی به تامپون نیاز دارند
  • جراحی پولیپ نیز به استفاده از تامپون نیاز دارد
  • جراحی باز بینی بدون تامپون به سختی بهبود می‌یابد

چگونه از تامپون بینی استفاده می‌کنند؟

فراموش نکنید استفاده از تامپون بعد از عمل تا حدودی تخصصی است که هر کسی نمی‎تواند این کار را به تنهایی و بدون مشورت یا صلاحدید پزشک انجام دهد. در بیشتر موارد متخصص این گازها و پنبه‌ها را با پماد تتراسایکلین چرب می‌کند و سپس تامپون را به درون بینی بیمار فشار می‌دهد.

با توجه به نوع رینوپلاستی در برخی موارد قرار دادن تامپون با درد شدید همراه است، به همین دلیل جراح مقداری لیدوکائین بر روی تامپون می‌ریزد تا با پماد تتراسایکلین مخلوط شود و فرد بیمار درد کمتری را احساس کند.

چگونه تامپون بینی را برمی‌دارند؟

برداشتن تامپون بینی نیز همانند قرار دادن آن به دانش و تخصص کافی نیاز دارد و شما برای کار باید به سراغ متخصص جراح خود بروید. برای اینکه به هنگام برداشتن تامپون درد کمتری را حس کنید، توصیه می‌کنیم یک ساعت قبل از اجرای این روند، یک یا 2 مسکن بخورید.

در ضمن متخصص جراح قبل از برداشتن این گاز استریل شده برای بی‌حس کردن درون بینی، از قطره بی‌حسی استفاده می‌کند. در نهایت بعد از بی‌حس شدن قسمت درونی بینی، پزشک با کمک نخ تامپون را از بینی بیرون می‌کشد.

شاید برای برداشتن تامپون بینی خود استرس زیادی داشته باشید اما نگران نباشید، برداشتن تامپون توسط یک متخصص تنها 5 دقیقه طول می‌کشد.

کاربردهای تامپون بینی بعد از رینوپلاستی

هدف و انگیزه بیشتر افرادی که متقاضی رینوپلاستی هستند، رفع ایرادات ساختاری و ظاهری بینی آنها است. برای اینکه در نهایت بینی فرد زیباجو ظاهری دلخواه داشته باشد، متخصصان از تامپون بینی استفاده می‌کنند. تامپون یا باند درون بینی کاربرد زیادی دارد و از خونریزی شدید بعد از عمل جلوگیری می‌کند. کاربردهای اصلی این باندها بعد از جراحی بینی را به طور خلاصه ذکر می‌کنیم:

  • استحکام بیشتر و بهتر تیغه‌ وسط بینی بعد از عمل
  • استحکام و کمک به حفظ ساختار درونی بینی
  • استحکام و حفظ ساختار غضروف بینی بعد از جراحی
  • فشرده سازی مخاط درونی بینی از هر 2 طرف بعد از جراحی
  • رفع و درمان زخم‌های درون بینی بعد از عمل

عمل بینی بدون تامپون امکان‌پذیر است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت بله، شاید در دوران گذشته متخصصان جراح به استفاده از تامپون بینی مقید بودند اما در حال حاضر برخی از آنها استفاده از این پنبه استریل شده را الزامی نمی‌دانند. این گاز استریل شده درون بینی قرار می‌گیرد تا ترشحات بعد از عمل ترمیمی بینی را به خود جذب کند و دوره نقاهت بعد از عمل را کاهش دهد.

در صورتی که این ترشحات درون بینی فرد زیباجو خشک شوند، بدون شک روند بهبود و ریکاوری او طولانی‌تر خواهد بود. از آنجایی که استفاده از تامپون نیز با دردسرهایی همراه است، برای مثال:

  • بیرون کشیدن تامپون دردناک خواهد بود
  • در برخی موارد تامپون راه تنفس را مسدود می‌کند
  • افراد باید از طریق دهان نفس بکشند و دهان آنها خشک می‌شود
  • برای جلوگیری از خشکی بیش از حد دهان باید به طور مداوم آب و مایعات بنوشند

با توجه به این معضلات، برخی از جراحان از تامپون استفاده نمی‌کنند بلکه از ایروی (Airway) وسیله‌ای پلاستیکی و سیلیکونی کمک می‌گیرند. این وسیله جایگزین خوبی برای تامپون محسوب می‌شود؛ زیرا مشکلات آن را به همراه ندارد. خبر خوب اینکه با خارج کردن ایروی شما هیچ دردی احساس نمی‌کنید.

عوارض عدم استفاده از تامپون بینی بعد از جراحی

سازهای مختلف تامپون بینی

در قسمت‌های مختلف این راهنما توضیح دادیم که تامپون بیش از هر چیزی در کنترل خونریزی شدید بینی نقش دارد. همچنین از هماتوم جلوگیری می‌کند و مانعی بر سر عفونت‌ها خواهد بود. متاسفانه برخی از افراد به دلیل درد حاصل از قرار دادن و برداشتن تامپون، قصد ندارند از آن استفاده کنند.

اما این وسیله خونریزی شدید حاصل از جراحی را تحت کنترل دارد و ترشحات بینی را نیز جذب می‌کند، در نتیجه به بهبود بینی بعد از عمل کمک می‌کند و از عوارض بعد از عمل جلوگیری می کند.. بدین ترتیب اگر بعد از رینوپلاستی از تامپون استفاده نکنید، روند بهبودی بینی شما با تاخیر همراه خواهد بود. به طور کلی اصلی‌ترین دلیل استفاده از تامپون جلوگیری از خونریزی شدید بینی است.

بهترین جایگزین برای تامپون بینی

عمل بینی بدون تامپون

بعد از اینکه جراحی بینی انجام شد، متخصص برای حفاظت بهتر و بیشتر از بینی آتلی روی آن قرار می‌دهد که این آتل باید حداقل به مدت یک هفته بر روی بینی شما قرار بگیرد. طی سال‌های اخیر و قبل از اینکه علم پزشکی پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد، متخصصان به جای آتل، بینی را گچ می‌گرفتند و سپس تامپون را درون آن قرار می‌دادند.

در حال حاضر به دلیل رشد علم و صنعت پزشکی بیشتر متخصصان بعد از عمل از آتل استفاده می‌کنند، در نتیجه تامپون نیز خیلی کارایی ندارد بلکه از وسیله دیگری برای جذب ترشحات بعد از عمل استفاده می‌کنند. این وسیله‌ها از پلاستیک ژله‌ای تهیه و تشکیل شده‌اند بنابراین با تامپون تفاوت دارند.

می‌توان گفت اگر ایروی‌ها در برابر حرارت قرار بگیرند، نرم می‌شوند و در صورتی که سرما به آنها وارد شود، سفت می‌شوند. از این رو ایروی‌ها منعطف هستند و جایگزین خوبی برای تامپون محسوب می‌شوند. بعد از 7 روز باید برای برداشتن ایروی‌ها به مطب دکتر جراح مراجعه کنید؛ زیرا خارج کردن آنها نیز به تخصص نیاز دارد.

نتیجه‌گیری

در صورتی که قصد دارید، عمل بینی انجام دهید باید تمام مراقبت‌های بعد از عمل را رعایت کنید و براساس توصیه‌های پزشک مورد نظر خود دست به کار شوید. استفاده از تامپون بینی نیز یکی از مسائل و مراقبت‌های بعد از عمل است که به بهبود سریع بینی شما کمک می‌کند.  برای اطلاعات بیشتر و مراقبتهای بعد از عمل می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

برای اینکه از نتیجه جراحی خود نهایت رضایت را داشته باشید، سعی کنید به سراغ متخصصان حرفه‌ای بروید که در این حوزه تجربه و مهارت کافی دارند. دکتر شفیعی نیز یکی از همین متخصصان حرفه‌ای است که در حوزه گوش، حلق و بینی تبحر خوبی دارد. همچنین جزء بهترین جراحان سر و گردن محسوب می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه