تا چند روز بعد از عمل بینی باید سر بالا باشد؟

بیشتر بیمارانی که بینی خود را عمل می‌کنند، تمایل دارند خیلی سریع نتیجه نهایی جراحی زیبایی بینی‌شان را مشاهده کنند اما این موضوع امری غیرممکن است. در واقع بروز نتیجه نهایی عمل زیبایی بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد و طی مدت زمان طولانی قابل مشاهده خواهد بود. اولین مسئله برای اینکه بتوانید نتیجه دلخواه عمل بینی خود را ببینید، رعایت کردن توصیه‌ها و مراقبت‌های ذکرشده توسط متخصص جراح است. حتی نحوه خوابیدن و نشستن شما بعد از جراحی بر روی نتیجه نهایی آن موثر خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که بعد از عمل بینی خود باید آن را رعایت کنید، مربوط به سربالا نگه داشتن بینی‌ است. شاید برایتان سوال شود که تا چند روز بعد از عمل باید سر خود را بالا نگهداریم. در این راهنما به طور کامل در مورد این مسئله توضیح می‌دهیم.

تا چند روز بعد از عمل بینی باید سر بالا باشد؟

چرا باید بعد از عمل سر خود را بالا نگه داریم؟

بعد از جراحی، بینی دچار تورم است و این تورم در برخی افراد زیاد و در برخی دیگر کم‌تر خواهد بود. برای اینکه تورم بینی شما بعد از رینوپلاستی خیلی شدید نشود، متخصص جراح توصیه می‌کند سر خود را بالا نگه دارید. در ضمن با این کار کبودی‌های روی صورت و بینی شما نیز تا جای ممکن کاهش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که باید سر خود را بعد از هر جراحی بینی بالا نگه دارید، مربوط به تثبیت ظاهر، شکل و فرم بینی است. با اینکه فرم نهایی بینی شما به خوبی شکل می‌گیرد و بعد از اتمام دوره نقاهت با ظاهر دلخواه خود روبرو می‌شود. از این رو توصیه مربوط به بالا نگه‌داشتن سر بعد از جراحی بینی را جدی بگیرید.

از دیگر دلایل بالا نگه‌داشتن سر بعد از عمل بینی گوشتی می‌توان به عدم افتادگی نوک آن اشاره کرد. اگر سر خود را خیلی پایین بیاورید، این امکان وجود دارد که نوک بینی شما دچار افتادگی شود و شکل نهایی آن با فرم دلخواهتان متفاوت به نظر برسد. در ادامه سایر دلایل بالا نگه‌داشتن سر را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • جلوگیری از خونریزی بینی بعد از عمل
  • کاهش دوره نقاهت و ریکاوری بعد از جراحی
  • کمک به تسریع روند بهبود بینی و عوارض بعد از جراحی
  • روبرو شدن با فرم دلخواه بینی
  • تسریع در بهبود وضعیت بینی و مشاهده نتیجه نهایی جراحی

تا چه مدت بعد از عمل بینی باید سر خود را بالا نگه‌داریم؟

میزان بالا نگه‌داشتن سر بیش از هر چیزی به نوع جراحی شما بستگی دارد. برای مثال در عمل بینی استخوانی این دوره متفاوت با عمل بینی عروسکی  و نیمه فانتزی  است. بنابراین شما باید طبق نظر و توصیه متخصص جراح خود طی دوره‌ای مشخص از پایین نگه‌داشتن سر اجتناب کنید.

در نظر داشته باشید افرادی که عمل بینی گوشتی را تجربه می‌کنند باید حداقل تا 3 ماه بعد از جراحی خود، سرشان را بالا نگه‌دارند. در مقابل کسانی که تجربه عمل بینی استخوانی را دارند، تنها 2 ماه باید از پایین آوردن سر خود پرهیز کنند. این دوره در هر یک از افراد کمی متفاوت است و به نظر متخصص جراح بستگی دارد.

به طور کلی شما حداقل تا 3 ماه بعد از عمل بینی خود به هنگام نشستن یا حتی راه رفتن نباید سرتان را به سمت پایین خم کنید. بالا نگه‌داشتن سر باعث می‌شود تورم و سایر عوارض بعد از جراحی بینی زودتر بهبود یابند. همچنین شما سریع‌تر می‌توانید نتیجه نهایی عمل بینی خود را مشاهده کنید.

چطور از خم کردن سر بعد از عمل جلوگیری کنیم؟

متاسفانه برخی از افراد، جراحی بینی خود را فراموش می‌کنند و به طور ناخودآگاه ممکن است سرشان را پایین آورند. همین امر باعث می‌شود خون یا مایعات درون بینی آنها به خوبی خارج نشود و تورم بعد از جراحی همچنان بر روی صورتشان باقی بماند.

برای اینکه احتمال خم کردن سر خود را کاهش دهید و آن را به حداقل برسانید، تمام وسایل مورد نیاز خود را بر روی قفسه‌ها یا میز قرار دهید. سعی کنید به هنگام برداشتن وسیله‌ای از روی زمین به هیچ‌وجه خم نشوید، بلکه زانوهای خود را تا کنید. در این صورت می‌توانید بدون خم کردن سر خود وسیله مورد نظر را از روی زمین بردارید.

به هنگام نگاه کردن به موبایل باید گوشی تلفن را به طور کامل بالا بیاورید تا در مقابل صورت شما قرار گیرد. بدین ترتیب لازم نیز سر خود را خم کنید. همچنین نباید زمانی که دراز کشیده‌اید و خوابیده‌اید از گوشی تلفن استفاده کنید؛ زیرا در حالت نیز خطر دیگری بینی شما را تهدید می‌کند. در ادامه سایر توصیه‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • در زمان استفاده از سرویس بهداشتی سر خود را تا جای ممکن بالا نگه‌دارید
  • سعی کنید خیلی در سرویس بهداشتی درنگ نکنید
  • در زمان کار کردن با رایانه، صفحه نمایشگر را درست مقابل چشم خود قرار دهید
  • به هنگام آشپزی سعی کنید از پیاز داغ آماده کمک بگیرید تا زمان کمتری سر خود را خم کنید
  • اگر به هنگام انجام هر نوع فعالیت دردی در بینی خود احساس کردید، بلافاصله سرتان را بالا نگه‌دارید و کار را متوقف کنید

چطور  به هنگام خواب بعد از عمل بینی سر خود را بالا نگه‌داریم؟

به خاطر داشته باشید، شما در طول دوره تعیین شده توسط متخصص باید به طور دائم سر خود را بالا نگه‌دارید. حتی به هنگام خواب نیز نباید سر شما خم یا به سمت پایین کشیده شود. برای اینکه به هنگام خواب سر خود را بالا نگه‌دارید، باید از چند بالش استفاده کنید.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند برای اینکه در زمان خواب سر شما بالا باقی بماند، بهتر است به پشت دراز بکشید و سرتان را بالا نگه‌دارید. با این کار زودتر از شر تورم بینی خود خلاص می‌شوید و روند بهبودی بینی شما تسریع می‌یابد.

هرگز بعد از عمل زیبایی بینی خود به پهلو نخوابید؛ زیرا تورم و کبودی بینی شما تشدید می‌یابد. همچنین با این کار ممکن است دوره نقاهت بعد از جراحی بینی طولانی شود. با استفاده 2 یا 3 بالش می‌توانید به راحتی سر خود را به هنگام خوابیدن بالا نگه‌دارید.

اگر فردی هستید که در زمان خواب خیلی حرکت می‌کند، توصیه می‌کنیم در مکانی همانند صندلی خواب دراز بکشید تا ساختار این مکان مانع از غلت خوردن شما شود. برای اینکه به کمر درد دچار نشوید، می‌توانید چند بالش نیز زیر پاهای خود قرار دهید.

به پهلو نخوابید

برای اینکه سر شما در زمان خواب نیز بالا باقی بماند، نباید به پهلو بخوابید. تشخیص بهترین روش خوابیدن بعد از عمل بینی کمی سخت و چالش برانگیز است اما تمامی متخصصان توصیه می‌کنند که هرگز بعد از عمل بینی به پهلو نخوابید؛ زیرا در این صورت ممکن است به بینی شما فشار وارد شود.

توصیه می‌شود برای کمک به تسریع روند بهبودی بعد از جراحی، حداقل هفته اول را به پشت دراز بکشید و بخوابید. با این کار سر شما به هنگام خواب نیز بالا باقی می‌ماند. متاسفانه خوابیدن به پهلو باعث می‌شود به بافت‌های در حال ترمیم بینی شما فشار زیادی وارد شود. در نتیجه شما با عوارض سختی و طولانی روبرو می‌شوید.

خوابیدن به پهلو بعد از جراحی نه تنها آزاردهنده است بلکه می‌تواند کبودی و تورم بینی شما را افزایش دهد یا حتی مدت نقاهت را طولانی‌تر کند. ترسناک‌تر از همه این عوارض، به پهلو خوابیدن می‌تواند فرم نهایی بینی شما را تغییر دهید. برای اینکه نتیجه نهایی بینی شما با فرم دلخواهتان همخوانی داشته باشد، باید حداقل 6 هفته بعد از جراحی و در زمان خواب سر خود را همچنان بالا نگه‌دارید.  

چطور به هنگام نشستن،بعد از عمل بینی سر خود را بالا نگه‌داریم؟

بعد از عمل بینی به منظور انجام هر یک از فعالیت‌های عادی روزانه خود باید سرتان را بالا نگه‌دارید. از این رو به هنگام نشستن نیز نباید سر خود را به سمت پایین خم کنید. برای اینکه در زمان نشستن سر شما بالا باقی بماند، توصیه می‌کنیم یک بالش پشت گردن خود بگذارید.

با قرار دادن بالش شما فراموش نمی‌کنید که سر خود را به طور دائم بالا نگه‌دارید. خوشبختانه وسایل و تجهیزات پزشکی تا حدی پیشرفت کرده که شما می‌توانید از بالش‌های گردنی به هنگام نشستن خود استفاده کنید. بدین ترتیب هرگز سر شما به پایین خم نمی‌شود.

اگر در زمان نشستن در بینی خود دردی احساس می‌کنید یا تورم آن افزایش می‌یابد، بهتر است بلافاصله دراز بکشید. هر چه بیشتر استراحت کنید، بدون شک کبودی‌های روی بینی و صورت شما زودتر بهبود می‌یابد.

تا چند روز بعد از عمل بینی باید سر بالا باشد؟

بعد از عمل بینی سر خود را خم نکنید

در نهایت اینکه هرگز بعد از جراحی بینی، ورزش‌ها یا فعالیت‌های سنگین انجام ندهید و سر خود را خم نکنید. همچنین از سایر افراد بخواهید وسایل سنگین را برای شما بلند کنند؛ زیرا با این کار لازم نیست شما سرتان را به پایین خم کنید.

با خم کردن سر به پایین ممکن است فشار خون در بینی شما افزایش یابد و همین امر باعث خونریزی بینی شما می‌شود. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند حداقل تا یک ماه بعد از جراحی بینی سر خود را هرگز خم نکنید. از هر فعالیتی که باید در طول آن سر خود را کنید، به طور کامل بپرهیزید.

اگر بعد از جراحی سر خود را به سمت پایین خم کنید، ممکن است نوک بینی شما دچار افتادگی شود و حتی التهاب بعد از جراحی بینی افزایش یابد. به منظور جلوگیری از تورم و کبودی بیش از حد بینی خود سعی کنید مدتی بعد از عمل هرگز سر خود را خم نکنید.

عوارض خم کردن سر بعد از عمل بینی

در قسمت‌های مختلف ذکر کردیم که بالا نگه‌داشتن سر بعد از جراحی تا چه حد ضروری است و بر روی روند بهبود شما تاثیر دارد. در صورتی که بعد از جراحی بینی سر خود را خم کنید، به طور حتم تورم بینی شما تشدید می‌یابد و التهاب آن دو برابر می‌شود.

در ضمن با خم کردن سر به سمت پایین بعد از عمل، این امکان وجود دارد که درد بینی شما تشدید پیدا کند یا حتی با خونریزی شدیدی روبرو شوید. از دیگر عوارض مربوط به خم کردن سر بعد از عمل بینی احساس سردرد شدید است که در بیشتر موارد با سرگیجه همراه خواهد بود. برخی دیگر از این عوارض را در ادامه نام می‌بریم:

  • افتادگی نوک بینی
  • بیشتر شدن کبودی‌های روی صورت
  • تشدید کبودی‌های بینی
  • طولانی شدن دوره ریکاوری و نقاهت بعد از جراحی
  • عدم تثبیت فرم و شکل بینی
  • روبرو شدن با ظاهری از بینی که موردپسند نیست

به توصیه‌های پزشک جراح خود توجه کنید

تجربه متخصص و نوع جراحی تنها بخشی از نتیجه عمل بینی شما خواهد بود. فراموش نکنید مراقبت‌های بعد از جراحی می‌توانند نتیجه جراحی شما را تحت تاثیر قرار دهند. پس به مراقبت‌ها و توصیه‌های پزشک مورد نظر خود توجه کنید تا در نهایت بینی شما به فرم دلخواهتان دست یابد.

توصیه‌های پزشکان در مورد نحوه خوابیدن، نشستن، بلند شدن، فعالیت کردن، غذا خوردن، حرف زدن، خندیدن و غیره را جدی بگیرید. اصلی‌ترین مسئله نیز مربوط به عدم خم کردن سر بعد از جراحی است که باید به آن توجه کنید و تا جای ممکن سر خود را بالا نگه‌دارید.

نوع خوابیدن و نشستن شما بدون شک بر روی فرم نهایی بینی‌تان موثر است. همچنین دوره نقاهت بعد از عمل بینی به مراقبت‌های بعد از جراحی آن وابسته خواهد بود. به منظور تسریع روند بهبودی و رسیدن به فرم دلخواه بینی خود باید براساس مراقبت‌های توصیه‌شده پزشک خود پیش بروید.

سخن آخر

دوره نقاهت و ریکاوری هر یک از بیماران و متقاضیان جراحی بینی با سایرین متفاوت است اما هر بیمار باید طبق توصیه‌های متخصص مورد نظر خود عمل کند. با رعایت کردن دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشک جراح بدون شک دوره ریکاوری کوتاهی خواهید داشت و خیلی سریع به نتیجه نهایی عمل بینی خود دست پیدا می‌کنید.

علاوه بر تخصص و تجربه پزشک، بهتر است در مورد روش‌های مشاوره‌ قبل و بعد از عمل بینی نیز تحقیق کنید. برای مثال به سراغ متخصصانی بروید که مشاوره‌های کاملی در اختیار بیماران قرار می‌دهند. دکتر شفیعی یکی از بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی است که قبل و بعد از عمل زیبایی بینی می‌تواند اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار دهد.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه