تغذیه بعد از جراحی بینی🍓 خوراکی های مفید و مضر

داشتن یک روتین غذایی خوب و مفید در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، می تواند کمک فوق العاده ای به زیبا جو در روند بهبودی کند. در این مقاله از دکتر علی شفیعی ، بهترین جراح بینی تهران ، به موضوع تغذیه بعد از جراحی بینی ، با توجه به نوع ماده غذایی ، نحوه مصرف و داشتن یک برنامه خوب و کامل ، پرداخته شده است. با مطالعه این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا دوره نقاهت کوتاه و خوبی را به منظور تسریع در رسیدن به نتیجه نهایی و مطلوب را داشته باشید.

علت اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی چیست ؟

داشتن یک برنامه غذایی سالم علاوه بر داشتن تاثیرات مثبت در روند کلی زندگی فرد و حفاظت از سیستم ایمنی بدن می تواند در تغذیه بعد از جراحی بینی ، عوارض ناشی از جراحی را به مقدار چشمگیری کاهش دهد. یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در تغذیه بعد از درمان ، کاهش دوره بهبودی و رسیدن سریع به نتیجه نهایی زیبا جو می باشد.

در ابتدای دوره نقاهت بهتر است چه مواد غذایی مصرف شود ؟

در این مواقع و تغذیه بعد از عمب بینی ، به شما توصیه می شود دو الی سه ساعت بیمار هیچ ماده غذایی را مصرف نکند. با گذشت این بازه زمانی زیبا جو به منظور کنترل قند خون خود می تواند ، از یک آب میوه طبیعی و غیر اسیدی همراه با یک تکیه کیک لطیف را میل کند.

تغذیه بعد از جراحی بینی در هفت روز اول

بیمار باید توجه داشته باشد ، که در هفت روز ابتدایی بعد از ترخیص از مواد غذایی مفید و مناسب استفاده کند ، و از مصرف مواد غذایی پر خطر به هنگام رعایت تغذیه بعد از عمل بینی خودداری کنند. دکتر علی شفیعی رونیزی ، بهترین جراح بینی در تهران ، به بیمار توصیه می کند در این هفت روز از انواع آب میوه های طبیعی ، سوپ و مواد غذایی نرم و غیره مصرف کند ، که در ادامه مطلب به آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

مواد غذایی نرم : به علت وجود درد بعد از عمل در استخوان فک و تمامی صورت افراد ، باید در تغذیه بعد از عمل بینی و هفت روز ابتدایی از مواد غذایی نرم و بدون نیاز به جویدن استفاده شود. از جمله این مواد غذایی می توان به انواع سوپ ها ، تخم مرغ و پوره سیب زمینی و غیره نیز اشاره کرد.

مواد غذایی با فیبر بالا : با مصرف انواع میوه و سبزیجات در تغذیه بعد از جراحی بینی ، که دارای فیبر بالایی می باشند دوره ریکاوری و مشکلات گوارشی در این دوره بسیار کاهش می یابد. بنابراین بهتر است از اسفناج ، هویج و توت فرنگی ، اسپاگتی ، نان و ذرت و غیره نیزه به مقدار کافی مصرف شود.

محصولات غذایی ضد التهاب : اگر بیمار در دوره نقاهت مواد غذایی ضد التهاب مصرف کند ، زخم ها سریع تر بهبود می یابند و التهابات آن فورا از بین می روند. مانند بروکلی ، قارچ و گوجه فرنگی ، انگور و غیره.

مواد خوراکی توصیه شده در تغذیه بعد از جراحی بینی

به مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن روزانه هشت لیوان آب می تواند کارکرد کلی بدن را قبل و بعد از عمل بهبود بخشد. بنابراین اگر سلامت بدنتان برای شما حائز اهمیت است و می خواهید زودتر بهبود یابید روزانه در تغذیه بعد از جراحی بینی به مقدار کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

نکته : شاید شما از جمله افرادی باشید که نوشیدن آب سختتان یاشد ، بهتر است دارو های خود را با آب کافی میل کنید تا از خشکی آب بدنتان جلوگیری شود.

کمپوت و آب آناناس را فراموش نکنید

همواره پزشک خوب و ماهر در تهران ، بعد از عمل رینوپلاستی به تمامی مراجعین خود توصیه می کند ، تا از مصرف آب آناناس به هنگام تغذیه بعد از جراحی بینی غافل نشوید. این میوه حاوی ماده ای به نام بروملین بوده که تاثیر مستقیمی بر کبودی بینی و اطراف چشم ، کاهش التهابات ناشی از تغییرات ایجاد شده و بهبود سریع زخم ها و برش های انجام شده و همچنین تسکین حالت تهوع و بهبود وضعیت گوارش بسیار دارد. شما می توانید از آب میوه و یا کمپوت آناناس برای بهرمند شدن از مزایای آن استفاده کنید.

آب کرفس و کمک به بهبودی تورم

کارایی آب کرفس دقیقا همانند میوه آناناس می باشد. می توانید در روند بهبودی و رعایت تغذیه روزانه یک لیوان آب کرفس را بنوشید تا کبودی های بینی تان هرچه زودتر و به طور کامل از بین برود.

بستنی و راز آن در بهبود جراحی بینی

بستنی این ماده خوشمزه که حتما شما هم آن را دوست دارید ، می تواند خطر احتمال خونریزی و گر گرفتگی زیبا جو را در تغذیه بعد از عمل بینی کاهش دهد. در مواقعی که محدودیت ها و حساسیت های خاصی به مواد تشکیل دهنده بستنی دارید ، می توانید در خانه و با بکارگیری از میوه های مفید همچون آناناس ، موز و توت فرنگی و غیره بستنی مورد علاقه خود را درست کنید.

چربی های طبیعی و تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف چربی در تغذیه بعد از جراحی بینی ، می تواند انرژی بدن زیبا جو را افزایش دهد و بی حالی ، بی رمقی او را از بین ببرد. یک نکته مهم درباره چربی ، تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن بوده که می توانید ف با مصرف روغن زیتون ، آووکادو و غیره نیز آن ها را به طور طبیعی دریافت کنید.

پروتئین و تاثیرات موثر و متنوع آن

بهتر است بدانید که پروتئین ها ، مواد مورد نیاز زخم ها و التهابات برای طی کردن روند بهبودی می باشند. پس فراموش نکنید که در دوره نقاهت حتما از محصولات حاوی پروتئین استفاده کنید. گوشت ، مرغ و تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات منبع اصلی و حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین هستند که باید آن ها را مصرف کنید.

✔ از جمله نمونه کارهای عمل بینی ، دکتر علی شفیعی جراح پلاستیک صورت و بینی 👃🏻

باید از مصرف چه مواد غذایی بعد از عمل بینی خودداری کرد ؟

شما در روز های اول بعد از جراحی به علت وجود درد و التهاب به هیچ عنوان نمی توانید در تغذیه بعد از جراحی بینی از محصولات و مواد غذایی که نیاز به جویدن و تکان دادن بسیار صورت دارند استفاده کنید. برای مثال در بازه زمانی مصرف انواع ساندویچ ، فست فود ها و سوخاری ها ، ممنوع می باشد.

کافئین : این ماده می تواند روند بهبودی زخم ها را در بیمار به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد. برای مثال نوشابه حاوی مواد قندی و کافئین فراوان است ، زیبا جو می تواند از نوشیدنی های جایگزین به جای نوشانه استفاده کند تا روند بهبود را تسریع بخشد.

نمک و ادویه : در تغذیه بعد از عمل زیبایی بینی ، مصرف سدیم خوراکی و انواع مختلف ادویه ها به شدت بر روی افزایش ورم بعد از جراحی بینی و التهاب موثر می باشند. به همین منظور در دوره نقاهت تا جایی که ممکن است این مواد را مصرف نکنید و غذای خود را بدون نمک میل کنید.

مواد غذایی خیلی گرم و خیلی سرد : صبر کنید غذایتان به دمای متعادل برسد و آن را خیلی گرم و یا خیلی سرد نخورید تا عوارضی را در پی خود نداشته باشد و از هرگونه اسب و مشکلی پیشگیری شود.

مواد غذایی فراوری شده : هر ماده غذایی که دارای قند ، سدیم و چربی های اشباع شده باشد ، تورم و التهاب را افزایش داده و دوره تغذیه بعد از جراحی بینی را طولانی تر می کند. از مصرف این ها مواد غذایی فراوری شده خودداری کنید.

محصولات اسیدی و تند : اگر غذایتان حاوی اسید و یا ادویه های تند می باشد را کنار گذاشته و به هیچ عنوان میل نکنید. این مواد می توانند فشار خون را دچار افزایش و اختلال کنند ، که در پی خود خونریزی شدید را همراه خواهد داشت. همچنین زخم های موجود با مصرف مواد اسیدی و تند بهبود نمی یابد.

نوشیدنی های مفید بعد از عمل بینی

توصیه می شود در رژیم غذایی خود بعد از جراحی بینی مایعات زیادی بنوشید. اما لازم است در انتخاب نوشیدنی ها در تغذیه بعد از عمل بینی دقت داشته باشید. برای مثال نوشیدنی های گازدار و کافئین دار در این دوران توصیه نمی شوند و بهتر است به جای خرید آب میوه های شرکتی ، در منزل از آب میوه های طبیعی استفاده کنید. همچنین بهتر است برای جلوگیری از تحریک معده و حالت تهوع ، میوه هایی را انتخاب نمایید که خاصیت اسیدی ندارند ؛ به همین دلیل مصرف آب پرتقال و کیوی در این دوران چندان توصیه نمی شود و آب میوه های غیر اسیدی به ویژه آب کرفس و آب ناناس می توانند انتخاب بهتری باشند. مصرف شیک های پروتئینی مثل شیر موز نیز در طی این دوران توصیه می شود و می تواند سبب افزایش انرژی و تقویت بدن بعد از عمل بینی شود.

تغذیه بعد از عمل انحراف بینی چگونه باید باشد ؟

به صورت کلی رژیم غذایی بعد از جراحی زیبایی بینی تفاوتی با عمل انحراف بینی ندارد.

بهترین میوه ها بعد از جراحی رینوپلاستی

همانطور که پیش از این بیان شد در رژیم غذایی بعد از جراحی بینی از بیماران خواسته می شود که از میوه و سبزیجات تازه تغذیه نمایند. در واقع میوه ها بیشترین تاثیر را در روند بهبودی بعد از عمل جراحی دارند. خوشبختانه شما در هر فصلی که این جراحی را انجام دهید ، میوه های فراوانی وجود دارد که با توجه به ذائقه خود می توانید آن ها را مصرف نمایید. اما از جمله میوه هایی که خاصیت ضد التهابی دارند و به کاهش تورم و کبودی ها کمک می کنند به میوه هایی مثل موز ، توت فرنگی ، آناناس ، هلو ، هویج ، آووکادو و کرفس می توان اشاره نمود.

چند ماده غذایی بعد از عمل بینی

شیر بعد از عمل بینی : به صورت کلی از آنجایی که شیر می تواند منجر به تحریک و هضم دیرتر غذا شود ، مصرف شیر در روز عمل جراحی توصیه نمی شود. اما بعد از آن می توانید از شیر و ترکیبات آن استفاده نمایید. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوردن شیر موز بعد از عمل بینی پیشنهاد می شود.

خوردن تخمه بعد از رینوپلاستی : همانطور که می دانید مصرف خوراکی های سفت و جویدنی بعد از جراحی بینی به صورت کلی ممنوع است ؛ چرا که به بینی فشار وارد می کند ، از طرفی نمک موجود در تخمه سبب افزایش ورم بینی می شود ؛ به همین دلیل باید از خوردن تخمه و سایر تنقلات شور و سفت در این دوران خودداری کنید.

خوردن برنج بعد از جراحی بینی : بهتر است بعد از گذشت 2 روز از جراحی غذاهایی که با برنج طبخ می شوند را میل نمایید ، همچنین بهتر است برنج به صورت کته و نرم میل شود. اما لازم است از مصرف ته دیگ تا مدتی خودداری کنید.

خوردن موز بعد از عمل زیبایی بینی : موز به دلیل دارا بودن مواد مغذی و بافت نرمی که دارد ، به عنوان یک ماده غذایی مناسب بعد از عمل بینی شناخته می شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب بروز یبوست شدید شود ، به همین دلیل لازم است از مصرف بیش از اندازه موز خودداری کنید.

خوردن ماست بعد از جراحی زیبایی بینی : پیش از هر چیز ذکر این نکته لازم است که در تغذیه بعد از جراحی بینی نباید در مصرف هیچ یک از غذاهای توصیه شده ، زیاده روی کنید. در خصوص خوردن ماست بعد از عمل بینی باید بدانید که مصرف ماست به دلیل خاصیت ضد التهابی در این دوران توصیه می شود.

یک نکته مهم : توصیه می شود از آشپزی کردن در هفته اول بعد از جراحی بینی خودداری کنید تا فشاری به بینی شما وارد نشود.

سوالات متداول در رابطه با تغذیه بعد از جراحی بینی

آیا می توان به هنگام نوشیدن آب میوه از نی استفاده کرد ؟

توجه کنید که به هنگام رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی و نوشیدن انواع مایعات آب میوه های غیر اسیدی مفید ، باید از بکارگیری نی خودداری کنید. این ابزار سبب ایجاد فشار بر دماغ و افزایش درد خواهد شد ، به همین منظور از بکارگیری آن بپرهیزید.

چه زمانی می توان به روتین غذایی گذشته باز گشت ؟

بعد از گذشت یک الی دو هفته و بهبود کلی مشکلات اساسی و همچنین با توصیه بهترین پزشک در تهران ، بیمار می تواند در تغذیه بعد از عمل بینی خود ، به مرور و به آرامی مواد غذایی قابل جویدن و سفت را به روتین غذایی خود اضافه کند.

آیا تغذیه در عمل بینی های استخوانی و گوشتی متفاوت است ؟

تغذیه بعد از جراحی زیبایی بینی در هر نوع از روش های رینوپلاستی ( طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی) به یک شکل بوده و تفاوتی با دیگری ندارد. و تنها تفاوت آن در مدت زمان رعایت و بکارگیری از برنامه غذایی به علت التهاب و تورم موجود در دماغ افراد می باشد.

چگونه یبوست را بعد از جراحی بینی درمان کنیم ؟

در طی جراحی به علت عدم مصرف نوشیدنی و ناشتا بود فرد ، بیمار مبتلا به یبوست در دوره نقاهت خواهد شد. بنابراین باید از در تغذیه بعد از جراحی بینی ، مواد غذایی با فیبر بسیار ، انواع آب میوه و سبزیجات استفاده کرد که علاوه بر یبوست ، می تواند تورم و التهابات دماغ را نیز کاهش دهد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه