درصد مرگ در جراحی بینی چقدر است؟

برخی از افراد محتاطی که از عمل جراحی هراس دارند، اولین سوالی که در مورد عمل بینی به ذهنشان خطور می‌کند در مورد درصد مرگ طی جراحی بینی است. شاید برای شما نیز سوال شود که آیا جراحی بینی باعث مرگ می‌شود؟ به عبارت دیگر یکی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است قبل از  انجام جراحی بینی شنیده باشید مربوط به میزان مرگ و میر طی این عمل است. جراحی بینی نیز همانند سایر عمل‌های زیبایی با عوارض و خطرات زیادی همراه است اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در علم و فناوری تجربه کرده‌ایم، خطر بروز چنین مشکلاتی به حداقل رسیده است. از این رو در حال حاضر بسیاری از افراد در سنین و با جنسیت‌های مختلف بدون نگرانی برای این عمل زیبایی اقدام می‌کنند. برای اینکه از خطرات و عوارض این عمل باخبر شوید، می‌توانید راهنمای زیر را تا انتها مطالعه کنید.

درصد مرگ در جراحی بینی چقدر است؟

ریسک‌های خطرناک عمل بینی

یکی از علل مرگ در رینوپلاستی استفاده از ماده بیهوشی است. از این‌رو می‌توان گفت داروی بیهوشی و شرایط بعد از آن از جمله عواملی هستند که خطر مرگ در جراحی بینی را افزایش می‌دهند. خطر مرگ به دلیل داروی بیهوشی در همه جراحی‌ها وجود دارد که تنها میزان و درصد وقوع آن متفاوت خواهد بود.

علاوه بر داروی بیهوشی و واکنش فرد بیمار، عوامل دیگری نیز بر روی درصد مرگ بعد از جراحی بینی موثر هستند. در ادامه فاکتورهایی که به طور مستقیم بر روی نتیجه نهایی جراحی و عوارض آن تاثیر دارند را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • سن فرد متقاضی
  • سابقه سلامت افراد خانواده فرد متقاضی
  • روش و نوع تکنیک جراحی
  • تجربه و تخصص فرد جراح
  • درصد و دوز ماده بیهوشی

به طور کلی می‌توان گفت که درصد مرگ و میر در جراحی بینی برای افراد سالم و جوان کمتر از سایر افراد است. همچنین احتمال به هوش آمدن افراد غیر سیگاری بیشتر از افراد سیگاری است. به همین دلیل باید مراقبت های قبل از عمل بینی را جدی بگیرید تا با عوارض کمتری روبرو شوید.

در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به داروی بیهوشی حساسیت داشته باشد، این امکان وجود دارد که شما نیز به داروی بیهوشی حساس باشید و بعد از عمل دچار عوارض بی‌حسی شوید. با وجود همه این عوامل، مرگ ناشی از جراحی بینی امری نادر است. هر چه متخصص جراح و تیم پزشکی او با تجربه‌تر باشند، احتمال بروز هر نوع عارضه کمتر می‌شود.

ریسک داروی بیهوشی در عمل بینی

در بیشتر کلینیک‌ها جراحی بینی با داروی بیهوشی عمومی یا آرامبخش داخل وریدی انجام می‌شود. البته عمل بینی بدون بیهوشی نیز امکان‌پذیر است که شرایط خاص و ویژه‌ای دارد. نوع داروی بیهوشی مورد استفاده به موارد زیر بستگی دارد:

  • تشخیص جراح
  • ترجیح بیمار
  • نوع جراحی
  • میزان سختی و پیچیدگی عمل بینی
  • سن بیمار

هر 2 نوع بیهوشی تزریقی نام برده شده باعث می‌شود شما احساس کنید در حال خواب رفتن هستید و سیگنال‌های درد در مغز شما مسدود می‌شود. بیهوشی عمومی عمیق‌ترین شکل آرام‌بخش است. با استفاده از این نوع بیهوشی شما از محیط اطراف خود بی‌اطلاع هستید و برای تنفس نیز به کمک نیاز دارید.

به آرام‌بخش IV آرام‌بخش گرگ و میش نیز گفته می‌شود که یک آرام‌بخش متوسط است و باعث می‌شود بیمار شما هوشیار اما آرام بمانید. در هنگام استفاده از این آرام‌بخش شما می‌توانید به تنهایی نفس بکشید.

در حالی که برخی از عوارض جانبی بیهوشی همانند خواب‌آلودگی، خشکی دهان و کبودی در محل تزریق بیشتر ناراحت‌کننده هستند و خیلی خطرناک نخواهند بود. برخی دیگر از عوارض این داروها تهدیدکننده زندگی هستند و باعث واکنش‌های بزرگ‌تری می‌شوند. در برخی موارد بیهوشی آلرژیک به فرد دست می‌دهد تا در تنفس با مشکل مواجه می‌شود.

در جراحی بینی چند درصد احتمال مرگ وجود دارد؟

آماده کردن بیمار برای جراحی بینی

اگر چه جراحی بینی به طور کلی یک عمل زیبایی بسیار ایمن با عوارض کم است اما در هر عمل زیبایی خطرات ذاتی و اجتناب‌ناپذیری وجود دارند. جراحی‌ها درجات خطر متفاوتی دارند و عمل بینی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برای مثال جراحی بینی می‌تواند منجر به اختلالات تنفسی شود.

البته در 70 درصد موارد عوارض جراحی قابل درمان هستند. یکی دیگر از خطرات این جراحی، بروز عفونت و مرگ است که احتمال آن 5 تا 7 درصد است. این امکان وجود دارد که فرد بیمار بعد از جراحی هرگز به هوش نیاید.

در گذشته‌های دور که جراحی بینی در ایران رواج یافته بود، متخصصان و جراحان در این زمینه تخصص کافی نداشتند و هیچ دستگاه پیشرفته‌ای در کشور ما وجود نداشت. به همین دلیل افراد زیادی در حین جراحی بینی جان خود را از دست می‌دادند. خوشبختانه پیشرفت علم و فناوری باعث شده احتمال این عارضه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

باید گفت هر عملی مانند جراحی بینی احتمال مرگ دارد اما باید بدانید چرا این اتفاق رخ می‌دهد و چگونه از بروز آن جلوگیری کرد. همان‌طور که برایتان سوال است احتمال فوت در حین رانندگی چقدر است، احتمال مرگ در جراحی بینی نیز نامشخص خواهد بود.

مرگ و میر ناشی از جراحی بینی بسیار نادر است

فراموش نکنید مرگ در حین جراحی بینی امری بسیار نادر است. خطر مرگ در حین عمل بینی نباید مانع اصلی تصمیم شما برای انجام جراحی بینی باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که یک بیمار به دلایل مختلفی در حین عمل بینی جان خود را از دست دهد اما با انتخاب یک متخصص حرفه‌ای شما می‌توانید این احتمال را تا جای ممکن کاهش دهید.

شایع‌ترین دلایل مرگ در حین عمل بینی ناشی از بیهوشی، خونریزی بیش از حد یا در بیماری‌های پیش زمینه فرد متقاضی هستند. در صورتی که در شرایط سلامت شما نواقصی وجود دارد نباید برای عمل بینی اقدام کنید. توصیه می‌کنیم به طور حتم قبل از جراحی بینی توسط یک متخصص حرفه‌ای به طور کامل معاینه شوید و آزمایش‌های لازم را به خوبی انجام دهید.

همچنین با توجه به توصیه متخصص جراح خود بهتر است به مراقبت‌های قبل از عمل بینی به طور کامل مسلط باشید. بیشتر متخصصان از بیهوشی عمومی برای عمل جراحی بینی استفاده می‌کنند؛ زیرا بر این باور هستند که حراجی بینی تحت آرام‌بخش یا بی‌حسی موضعی روش خیلی امنی نخواهد بود.

آیا جراحی بینی بی‌خطر است؟

جراحی بینی به طور کلی روشی ایمن و موفق است. در واقع عمل‌های پزشکی به ویژه جراحی‌های وابسته به بیهوشی عمومی همیشه با خطرات خاصی همراه هستند. برای کاهش احتمال بروز خطرات و مرگ در حین جراحی بینی، متخصص یا جراح شما قبل از عمل ارزیابی‌های کاملی را برای معاینه شما در نظر می‌گیرد.

در ضمن بررسی مسائلی همانند سابقه پزشکی و سلامت کلی شما یا افراد متقاضی بسیار مهم هستند. با بررسی این شرایط متخصص می‌تواند خطرات احتمالی حاضر در عمل بینی را به حداقل برساند. بدین ترتیب می‌توان گفت عمل بینی شاید جزء جراحی‌های خطرناک محسوب شود اما اگر توسط متخصصان جرفه‌ای انجام شود بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

چه عواملی باعث افزایش درصد مرگ در جراحی بینی می‌شود؟

خطر مرگ در جراحی بینی بسیار کم است. به طور کلی احتمال تجربه عوار   ض جدی در چنین عمل‌های زیبایی بسیار نادر خواهد بود. بدین ترتیب پاسخ این سوال که آیا با جراحی بینی جان خود را از دست می‌دهیم منفی خواهد بود.

در صورتی که عمل بینی خود را توسط متخصصی حرفه‌ای، در یک محیط بیمارستانی یا کلینیکی استریل شده و تحت شرایط مناسب انجام دهید، خطرات این عمل به طور تقریبی ناچیز خواهد بود. انجام عمل بینی در مکان‌هایی که استاندارد بهداشتی را به طور کامل رعایت نمی‌کنند بسیار خطرناک است.

انتخاب چنین شرایطی به منظور پرداخت هزینه کمتر، چیزی شبیه پذیرش خطرات و تهدیدهای زیادی است. برخی از عفونت‌هایی که در چنین شرایطی ایجاد می‌شوند ممکن است خطر مرگ را در طول جراحی افزایش دهد. در بخش‌های بعدی برخی از روش‌هایی که به افزایش خطر مرگ در طول عمل بینی کمک می‌کنند به طور مفصل اشاره می‌کنیم.

استفاده بی‌رویه از داروهای بیهوشی

معاینه بینی قبل از عمل

یکی از اصلی‌ترین عواملی که خطر مرگ بر اثر جراحی بینی را افزایش می‌دهد، استفاده بیش از حد از داروهای بیهوشی است. عدم استفاده از این داروها به مقدار مناسب باعث ایجاد خطرات جدی همانند کما طولانی و حتی مرگ بیمار می‌شود.

همچنین مصرف داروهای بیهوشی به مقدار کمتر از حد معمول نیز مشکلات خاص خود را دارد و ممکن است منجر به بیهوشی ناقص بیمار شود. با توجه به این توضیحات می‌توان گفت مهارت و تخصص فرد جراح در استفاده از داروی بیهوشی به موفقیت عمل بینی کمک می‌کند و تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی دارد.

در صورتی که فرد بیمار سابقه بیماری‌هایی همانند بیماری قلبی، تنفسی، دیابت و یا انواع آلرژی‌ها را داشته باشد، باید قبل از شروع روند عمل جراحی تحقیقات و ارزیابی‌های لازم را انجام دهد. برای جراحی بینی خود به سراغ تیم متخصصی بروید که به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن تزریق بیهوشی را برای شما انجام دهند تا به مشکلات جدی برخورد نکنید.

خرابی دستگاه‌ها و تجهیزات اتاق عمل 

در حین جراحی بینی، بیمار ممکن است به استفاده از تجهیزات تنفسی و احیا نیاز داشته باشد. اگر به هر دلیلی عملکرد این دستگاه‌ها دچار اختلال شود و نتوانند اطلاعات یا شرایط بیمار را به درستی نشان دهند، میزان مرگ و میر در طول جراحی بینی افزایش می‌یابد.

همچنین در برخی موارد بی‌احتیاطی تیم جراحی ممکن است باعث بروز چنین اختلالاتی شود که در این صورت باید متخصصان تمام سعی خود را به کار گیرند تا سلامت جانی بیمار تا حد زیادی حفظ شود. برای جلوگیری از بروز چنین اختلالات و دردسرهایی توصیه می‌کنیم به سراغ متخصصانی بروید که به اندازه کافی تجربه و سابقه دارند و از مجهز‌ترین مطب برای جراحی بینی شما استفاده می‌کنند.

انجام چندین عمل زیبایی به طور همزمان

برخی از افراد معتقد هستند با انجام چندین عمل زیبایی به طور همزمان هوشمندانه عمل می‌کنند و با این کار تعداد مراجعه به اتاق عمل را کاهش می‌دهند و در نتیجه در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌کنند. در حالی که این تفکر به هیچ‌وجه درست نیست و می‌تواند باعث افزایش درصد مرگ و میر در جراحی بینی شود.

در صورتی که شما قصد دارید چندین عمل زیبایی را به طور همزمان انجام دهید، احتمال مبتلا شدن به عفونت بیشتر می‌شود و خطراتی همانند تورم و خونریزی نیز دوبرابر خواهند شد. در نتیجه آسیب‌های جدی زیادی به سلامت شما وارد می‌شود. توصیه می‌کنیم هرگز چندین عمل را به طور همزمان انجام ندهید.

برای کاهش احتمال مرگ در جراحی بینی چه باید کرد؟

برخی از متخصصان بر این باور هستند که شما به عنوان فرد متقاضی می‌توانید از احتمال مرگ در جراحی بینی جلوگیری کنید. برای اینکه خطرات و عوارض مربوط به عمل بینی کاهش پیدا کنند، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

  • سبک زندگی خود را تغییر دهید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید
  • از اضافه وزن خودداری کنید و در صورت نیاز برای کاهش وزن اقدامات لازم را انجام دهید
  • سیگار نکشید و مصرف هر گونه دارو را ترک کنید
  • از نوشیدن الکل خودداری کنید
  • به طور مداوم و منظم ورزش کنید تا بتوانید خود را از هر گونه آسیب و عارضه عمل بینی دور نگه‌دارید
  • برای جلوگیری از عوارض یا خطرات احتمالی حین یا بعد از جراحی بینی، اقدامات لازم قبل از عمل را انجام دهید.
  • انجام آزمایش‌های لازم قبل از جراحی را جدی بگیرید؛ زیرا براساس این آزمایش‌ها متخصص می‌تواند به وضعیت سلامت شما پی برد و از بیماری‌ها یا مشکلاتتان آگاه شود.

در نظر داشته باشید متخصص بعد از بررسی شرایط سلامت شما شاید از جراحی بینی‌تان اجتناب کند؛ زیرا ممکن است با این کار سلامت شما به خطر بیفتد. بنابراین در صورت امتناع متخصص حرفه‌ای از عمل بینی، نباید به این جراحی زیبایی اصرار کنید یا آن را تحت نظر افراد غیرحرفه‌ای انجام دهید. در چنین شرایطی احتمال مرگ وجود دارد.

سخن آخر

در نهایت اینکه نگران مرگ و میر جراحی بینی نباشید؛ زیرا این اتفاق به ندرت و در شرایط بسیار خاص رخ می‌دهد. بنابراین نباید شایعات مربوط به مرگ زنان و مردان را در حین جراحی بینی باور کنید. کافی است از یک متخصص حرفه‌ای برای عمل بینی خود کمک بگیرید تا احتمال بروز این اتفاق ناگوار به حداقل برسد.

دکتر شفیعی متخصص گوش، حلق و بینی یکی از بهترین جراحان بینی و سایر حوزه جراحی‌های زیبایی است که می‌تواند با کمترین عوارض بعد از جراحی، بینی شما را به فرم دلخواهتان جراحی کند.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه