رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

افراد بسیاری برای جذابیت بیشتر ظاهر و چهره خود به دنبال روش‌های مختلفی هستند که یکی از این روش‌ها رینوپلاستی است. به طور معمول همه جراحی‌ها با عوارض و دردسرهایی همراه هستند که عمل بینی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برای مثال کبودی بعد از جراحی بینی در اطراف چشم و استخوان گونه یکی از عوارض شایع بعد از عمل است که تا حد زیادی طبیعی خواهد بود. بیشتر بیماران پس از عمل بینی خود با این کبودی‌ها و تورم‌های خفیف روبرو می‌شوند و این مسائل حتی بخشی از روند بهبودی صورت آنها به حساب می‌آید. در دنیای مدرن امروزی، در سراسر کشور ایران افراد بسیاری برای این عمل جراحی تمایل دارند؛ زیرا رینوپلاستی یک راه‌حل فوق‌العاده برای افزایش جذابیت و زیبایی ظاهری افراد است و حتی به درمان انحراف بینی آنها نیز کمک می‌کند. در این راهنما راه‌های درمان و رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی را شرح می‌دهیم.

رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

 

کبودی چشم بعد از عمل بینی چگونه است؟

کبودی چشم بعد از عمل بینی به دلیل از هم گسیختگی رگ‌های خونی بینی در حین عمل جراحی رخ می‌دهد. در نظر داشته باشید، کبودی چشم بخش طبیعی از روند بهبودی است و به تدریج این کبودی‌ها با تغییر رنگ از بین می‌روند.

زمانی که رگ‌های خونی شما آسیب می‌بینند، خونریزی پیدا می‌کنند و خون انباشته شده نیز در زیر پوست شما جمع می‌شود. در نتیجه تغییر رنگ قابل مشاهده‌ای ایجاد می‌شود که در واقع کبودی چشم است. در نظر داشته باشید پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از جراحی بینی، خطر این عوارض را به حداقل می‌رساند.

در ضمن با شما حفظ سبک سالم زندگی خود، پرهیز کردن از مصرف الکل قبل از عمل و هیدراته کردن بدنتان با نوشیدن آب فراوان می‌توانید احتمال بروز این کبودی‌ها را کاهش دهید.

چرا بعد از عمل بینی کبودی چشم اتفاق می‌افتد؟

به خاطر داشته باشید که همه بیماران بعد از جراحی با کبودی چشم روبرو نمی‌شوند. کبودی چشم زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی در امتداد ناحیه چشم و زیر پوست گیر کنند. در نتیجه چشم و پوست بیمار به رنگ بنفش و آبی تغییر می‌کند.

بعد از عمل بینی فانتزی، استخوانی و سایر جراحی‌های بینی کبود چشم غیر معمول نیست؛ زیرا رگ‌های خونی اطراف ساختار بینی و در امتداد لبه مداری چشم دچار اختلال می‌شوند و در نتیجه به سیاهی و کبودی چشم منجر خواهند شد. به طور معمول این کبودی‌ها طی 7 تا 10 روز بعد از عمل رفع می‌شوند.

شما به عنوان یک بیمار برای رفع کبودی چشم خود می‌توانید 2 تا 3 روز پس از جراحی، کیسه‌ای از نخود فرنگی منجمد یا یخ را بر روی گونه و ناحیه مشخصی از چشمتان قرار دهید. کمپرس سرد تورم را کاهش می‌دهد و به بهبود سریع‌تر کبودی چشم شما کمک می‌کند. دلایل اصلی بروز این کبودی‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم.

اختلال عملکرد رگ‌های خونی در بینی

درون بینی شبکه وسیعی از رگ‌های خونی ریز وجود دارد که طی عمل بینی عملکرد آنها مختل می‌شود. در صورتی که رگ‌های خونی در اثر تغییر ساختار آناتومی بینی آسیب ببینند، خون به بافت اطراف آنها نشت می‌کند. در نتیجه شما شاهد تغییر رنگ و تورم خواهید بود. میزان کبودی چشم به عوامل مختلفی همانند وسعت عمل بینی و تکنیک‌های جراحی یا سایر مسائل بستگی دارد.

گسترده بودن عمل بینی

طی جراحی‌های گسترده همانند شکستن و تغییر شکل استخوان بینی، آسیب زیادی به بافت بینی فرد بیمار وارد می‌شود. این آسیب‌ها نیز اغلب منجر به ایجاد کبودی‌های بزرگ‌تر می‌شوند. در جراحی‌های پیچیده، اختلال در رگ‌های خونی در طول جراحی قابل ‌توجه‌تر است و باعث افزایش نشت خون به بافت‌های اطراف می‌شود.

تورم بافت‌ها

طی جراحی بینی، عملکرد عروق لنفاوی ظریف در ناحیه بینی ممکن است مختل شود و در نتیجه در تخلیه لنفاوی نیز اختلالاتی به وجود می‌آید. این اختلالات می‌توانند به بافت زیر پوست نیز آسیب بزنند. در نتیجه در بافت‌های اطراف بینی خون جمع می‌شود، به رگ‌های خونی اطراف فشار می‌آید و کبودی چشم تشدید پیدا می‌کند.

سایر دلایل کبودی چشم بعد از عمل بینی

شما با رعایت توصیه‌ها و نکات ذکر شده توسط متخصص جراح خود می‌توانید این کبودی‌ها را کاهش دهید. علاوه بر 3 دلیل اصلی که در بالا توضیح دادیم، دلایل دیگری نیز برای تشدید کبودی‌های چشم وجود دارند که آنها را در زیر ذکر می‌کنیم:

  • پایین گرفتن بیش از حد سر بعد از عمل بینی
  • خوابیدن به شکم
  • خوابیدن به پهلو
  • بلند کردن وسایل سنگین
  • انجام فعالیت‌های سنگین و شدید
  • مشکلات مربوط به انعقاد خون
  • حرف زدن کنترل نشده
  • خندیدن کنترل نشده
  • حرکت دادن افراطی اجزای صورت
  • سن فرد بیمار
  • ضخامت پوست بینی
  • جنس پوست بینی (چرب، خشک و غیره)
  • رنگ پوست فرد متقاضی

کبودی چشم بعد از عمل چه زمانی بهبود می‌یابد؟

با توجه به سن بیمار و میزان پیچیدگی جراحی مدت زمان رفع کبودی بعد از جراحی متغیر است. به طور معمول متخصصان یک جدول زمانی مشخص برای کبودی چشم بعد از عمل بینی گوشتی و سایر جراحی‌های بینی در نظر دارند:

  • ساعاتی بعد از جراحی: کبودی‌ها به دلیل وجود اکسیژن در خون قرمز رنگ هستند.
  • یک الی 2 روز بعد از جراحی: کبودی‌ها تیره می‌شوند.
  • 5 روز بعد از جراحی: کبودی‌ها به تدریج محو می‌شوند و رنگ آنها به سبز تغییر می‌کند.
  • یک هفته تا 10 روز بعد از عمل: کبودی چشم محو می‌شود و رنگ آن از سبز به قهوه‌ای مایل به زرد تبدیل می‌شود.
  • 2 تا 3 هفته بعد از جراحی: کبودی‌های خیلی واضح چشم رفع می‌شوند.

کبودی چشم بعد از عمل بینی

روش‌های مناسب برای رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

برخی از عادات وجود دارند که می‌توانند بر روی روند درمان شما تاثیر منفی بگذارند. برای مثال سیگار کشیدن و نوشیدن الکل بعد از عمل بینی بدون شک دردسرآفرین است. اگر قبل از اینکه به طور کامل بهبود پیدا کنید، این عادات را از سر بگیرید، بدون شک بهبود و ایمنی بدن خود را به خطر می‌اندازید.

در ضمن عادات بد و سبک نادرست زندگی می ‌تواند زمان‌بندی مربوط به درمان کبودی چشم حاصل از عمل بینی را کاهش دهد و حتی در برخی موارد نتایج خطرناکی داشته باشد. برای رفع کبودی چشم خود توصیه می‌کنیم روش‌های زیر را اجرا کنید.

دستورالعمل‌های جراح متخصص خود را دنبال کنید

رعایت دستورات جراح متخصص در دوران نقاهت پس از جراحی بینی بسیار مهم است. همچنین باید به خاطر داشته باشید کبودی می‌تواند در نتیجه نوع تکنیک عمل جراحی رخ دهد. در صورتی که به توصیه‌های متخصص منتخب خود پایبند باشید با گذر زمان این کبودی‌ها رفع می‌شوند و شما می‌توانید نتایج خوبی را شاهد باشید.

سر خود را بالا نگه دارید

هنگامی که تحت بیهوشی عمومی هستید، جریان خون شما کاهش می‌یابد. این بدان معنا است که امکان دارد پوست شما اکسیژن کافی دریافت نکند و در نتیجه احتمال کبودی چشم یا گونه افزایش می‌یابد. بالا بردن سر می‌تواند به بهبود جریان خون در مغز کمک کند و اجازه دهد که رگ‌های خونی گردش بهتری داشته باشند.

از کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. کمپرس باید در اسرع وقت پس از جراحی اعمال شود و توصیه می‌شود حداقل 20 دقیقه روی آن بماند. در صورت نیاز می‌توان این کار را در طول روز تکرار کرد.

به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید

بهترین راه برای به حداقل رساندن کبودی چشم بعد از عمل بینی این است که به اندازه کافی بخوابید و برای چند روز استراحت کنید. شاید این موضوع خیلی خاص به نظر نرسد اما استراحت کردن و خوابیدن در روند بهبود شما بسیار موثر است.

هیدراته بمانید

مهم است که قبل و بعد از جراحی هیدراته بمانید. این مسئله به بدن شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابد و احتمال کبودی نیز کاهش پیدا می‌کند. شما باید در طول هفته قبل از جراحی هیدراته بمانید و همچنین تا 2 هفته بعد از عمل آب کافی بنوشید.

در ضمن نوشیدن مقدار زیادی آب از یبوست نیز جلوگیری می‌کند. به طور معمول یبوست نیز یکی از عارضه‌عای جانبی رایج بعد از رینوپلاستی است.

از کرم و پماد مخصوص استفاده کنید

برخی از کرم‌ها و پمادها برای کاهش کبودی پوست تعبیه شده‌اند، بنابراین شما می‌توانید آنها را در اطراف چشم خود بمالید. این روش یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای به حداقل رساندن کبودی چشم است؛ زیرا رطوبت را مسدود می‌کند و به التیام پوست شما کمک بزرگی خواهد کرد.

شما می‌توانید برای رفع التهاب، تورم و کبودی چشم خود بعد از عمل بینی داروهای توصیه شده را مصرف کنید. برخی از داروها و پمادهای مناسب برای رفع کبودی چشم و پوست بعد از جراحی بینی را در زیر نام می‌بریم:

  • پماد لازونیل
  • کرم هیرودوئید
  • کرم سیکاستیم آرنیکا
  • قرص آناهیل

سیگار نکشید

سیگار کشیدن یکی از علل شایع کبودی در جراحی بینی است. تنباکو و سیگار باعث لخته شدن بیشتر خون می‌شوند و همین امر کبودی چشم‌ها را افزایش می‌دهد. توصیه می‌کنیم یک ماه قبل از جراحی و همچنین در دوره نقاهت خود سیگار را ترک کنید. بدین ترتیب روند بهبود شما تسریع می‌یابد و احتمال کبودی کمتری وجود دارد.

صبور باشید

به طور معمول 2 هفته اول بعد از عمل بینی چالش برانگیزترین زمان است و در هر یک از افراد زیباجو متفاوت خواهد بود. ممکن است بهبودی بینی شما بیش از 6 هفته طول بکشد. در این دوران سعی کنید به پل بینی خود فشاری وارد نکنید؛ زیرا ممکن است با خونریزی آن روبرو شوید.

در نهایت اینکه توجه داشته باشید، این امکان وجود دارد که اوضاع کبودی چشم شما قبل از بهبودی کامل، بدتر شود. به مرور سیاهی و کبودی چشم‌های شما رفع می‌شوند و تورم نیز از بین می‌رود. پیروی از توصیه‌های ذکر شده به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.

مکمل ویتامین سی مصرف کنید

ویتامین سی دارای خواص ضد التهاب است که می‌تواند به کاهش شدت و مدت کبودی چشم شما کمک کند. این دارو باعث تعدیل پاسخ ایمنی بدن می‌شود و التهاب بیش از حد آن را سرکوب می‌کند تا روند بهبود طبیعی بدن شما پشت سر گذاشته شود.

ویتامین سی با کاهش التهاب می‌تواند قرمزی، تورم و ناراحتی مربوط به کبودی چشم بعد از عمل را نیز درمان کند. علاوه بر این مزایا، ویتامین سی برای سنتز کلاژن پروتئینی که نقش حیاتی در ساختار و استحکام عروق خونی دارد بسیار موثر است.

ویتامین سی با حمایت از تولید کلاژن به تقویت دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند و حساسیت آنها را نسبت به آسیب و نشت خون به بافت‌های اطراف کاهش می‌دهد.

نور درمانی

برخی از کلینیک‌ها به نور درمانی بعد از جراحی بینی مجهز هستند تا کبودی چشم شما بعد از جراحی کاهش یابد. طول موج‌های خاص نور می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به افزایش جریان خون کمک کند. در نتیجه کبودی چشم شما سریع‌تر بهبود می‌یابد.

نکات مفید مربوط به رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

برای اینکه زودتر از شر کبودی چشم خود بعد از عمل بینی خلاص شوید، بهتر است سرتان را بالا نگهدارید و از کمپرس سرد استفاده کنید. این روش‌ها 2 مورد از اصلی‌ترین راه‌حل‌ها برای به حداقل رساندن هر گونه کبودی و تورم بعد از جراحی محسوب می‌شوند. برخی از نکات مهم مربوط به رفع و درمان سریع‌تر کبودی چشم را در زیر ذکر می‌کنیم:

  • تا 2 هفته دوش نگیرید
  • تا 2 هفته از حمام آب گرم خودداری کنید
  • مصرف سدیم را کاهش دهید
  • از مصرف داروهای ضد التهاب در هفته اول بعد از جراحی بپرهیزید
  • به مدت 4 تا 6 هفته از ورزش‌های شدید و سنگین خودداری کنید

فرقی ندارد برای زیبایی ظاهری یا به منظور درمان بینی خود جراحی انجام داده باشید، به هر حال کبودی چشم رخ می‌دهد. بدین ترتیب به منظور کاهش این معضل توصیه می‌کنیم از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید و از دستورالعمل‌های آنها پیروی کنید.

جمع‌بندی

با اینکه کبودی چشم و پوست بعد از عمل بینی امری عادی است اما در برخی موارد درمان و رفع این معضلات طولانی می‌شود. بنابراین شما برای اینکه زودتر بتوانید از شر کبودی چشم خود راحت شوید، باید از توصیه‌ها و داروهای تجویزشده توسط متخصص منتخب خود کمک بگیرید.

برای اینکه عوارض و کبودی‌های بعد از جراحی شما کمتر باشند، متخصص حرفه‌ای و مطبی پیشرفته یا مجهز را انتخاب کنید. دکتر شفیعی نیز یکی از متخصصان گوش، حلق و بینی است که در حوزه عمل بینی و جراحی سر یا گردن بسیار موفق بوده و توانسته رضایت بیماران را جلب کند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه