سرما خوردگی بعد از عمل بینی و روش‌های درمان آن

بدون شک می‌دانید که اجتناب از سرماخوردگی و دریافت ویروس آن تا حد زیادی غیرممکن است. البته اگر دائم دستان خود را بشویید و بعد از لمس هر وسیله همانند دستگیره در یا سبد خرید بلافاصله دست خود را ضدعفونی کنید، شاید احتمال ورود این نوع ویروس‌ها به بدن شما کاهش یابد. متاسفانه افراد بیمار و سرماخورده درون واگن مترو عطسه می‌کنند و با این کار ممکن است ویروس خود را به اطرافیان نیز انتقال دهند. همه اینها بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی ما است اما اگر دچار علائم سرماخوردگی بعد از عمل بینی هستید، این شرایط به هیچ‌وجه ایده‌آل نیست و باید برای درمان این بیماری دست به کار شوید. به منظور آشنایی بیشتر با روند درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی می‌توانید مطلب و راهنمای زیر را به طور کامل مطالعه کنید.

سرما خوردگی بعد از عمل بینی و روش‌های درمان آن

سرما خوردگی بعد از عمل بینی و روش‌های درمان آن

اگر بعد از عمل بینی سرما بخورم چه می‌شود؟

نشانه اصلی هر سرماخوردگی احتقان بینی ناشی از افزایش ترشح مخاط و تورم بافت‌های داخلی است. در دوران نقاهت برای شستشوی بینی خود می‌توانید از محلول آب نمک ساده استفاده کنید. همچنین مصرف داروی آنتی هیستامین نیز طبق تجویز پزشک جراح می‌تواند تورم بعد از جراحی را کاهش دهد.

برای اینکه در طول دوره نقاهت بعد از جراحی بینی سرما نخورید، بهتر است هوای تمیز استشمام کنید. همچنین هوای مرطوب را به درون بینی خود بکشید؛ زیرا با این کار بینی شما سریع‌تر بهبود می‌یابد. در صورتی که بعد از جراحی بینی خود دچار سرماخوردگی شوید، متاسفانه روند بهبودی شما طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شود.

سرماخوردگی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

اگر به تازگی عمل بینی انجام داده‌اید، در نظر داشته باشید که مبتلا به سرماخوردگی خفیف چالش برانگیز خواهد بود و حتی ممکن است برای اطرافیان شما نیز سخت باشد. ممکن است بلافاصله بعد از سرماخوردگی پس از جراحی، با ترشح بینی و خونریزی روبرو شوید.

به عبارت دیگر آنفولانزا یا سرماخوردگی مشکلات جزئی و عواقب عمل بینی را از برخی جهات تشدید می‌کند. با این حال لازم نیست از آنفولانزا بعد از جراحی بینی بترسید. یک جراح بینی موفق به راحتی بهترین برنامه را برای درمان بیمار خود تجویز می‌کند تا زودتر بهبود پیدا کنند و نتیجه جراحی بینی خود را ببینند.

در صورتی که محتاط باشید و از متخصص جراح خود کمک و راهنمایی بگیرید، زودتر از زمان مورد نظر بهبود می‌یابید. در انتخاب جراح دقت زیادی به خرج دهید، اگر متخصص جراح شما به محل زندگی‌تان نزدیک باشد بدون شک راحت‌تر می‌توانید برای درمان سرماخوردگی خود به مطب او مراجعه کنید.

این متخصصان در جلسات مشاوره اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهند. متاسفانه آنفولانزا باعث تضعیف موقت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و همین امر دوره نقاهت بعد از جراحی را طولانی‌تر می‌کند. بهتر است خطرات و ریسک‌های سرماخوردگی بعد از عمل بینی را کسب کنید و تا جای ممکن خود را از آنها دور نگه‌دارید.

برای کنترل سرماخوردگی بعد از عمل بینی چه کار کنیم؟

درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی

در صورتی که بعد از  جراحی بینی فانتزی خود یا سایر روش‌های جراحی در دوران نقاهت به سر می‌برید و به سرماخوردگی دچار شده‌اید. این بیماری می‌تواند بر روی روند بهبود شما تاثیر بگذارد و باعث شود شما مدت بیشتری احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

از آنجایی که بعد از جراحی بینی شما دچار عوارض زیادی می‌شوید و رایج‌ترین آن تورم بعد از جراحی است، این امکان وجود دارد که به دلیل سرماخوردگی بافت بینی شما ملتهب شود و درون بینی خود احساس احتقان داشته باشید. در صورتی که قصد دارید جراحی بینی طبیعی یا هر نوع عمل بینی دیگری انجام دهید، باید از سلامت خود مراقبت کنید.

شاید برایتان سوال شود که اگر بعد از عمل ترمیمی بینی دچار آنفولانزا شوید باید چه کاری انجام دهید و چه اتفاقی می‌افتد؟ به طور حتم افراد زیباجو قصد دارند بینی خود را عمل کنند تا ظاهری بهتر داشته باشند و همچنین برای نفس کشیدن با مشکلی روبرو نباشند.

این در حالی است که مبتلا شدن به سرماخوردگی بعد از جراحی بینی روند تنفس شما را تا حد زیادی مختل می‌کند. برای اینکه زودتر از شر این بیماری خلاص شوید و روند عادی زندگی خود را پشت سر بگذارید بهتر است به اصولی که در ادامه شرح می‌دهیم، پایبند باشید.

با متخصص جراح خود تماس بگیرید

در صورتی که بعد از عمل جراحی با بیماری و ویروس سرماخوردگی روبرو می‌شوید، هرگز به سراغ دارو درمانی نروید. به عبارت دیگر برای اینکه سرماخوردگی شما رفع شود نباید برخی از داروها را به صلاحدید خود مصرف کنید؛ زیرا ممکن است مصرف برخی از داروها تاثیر بدی بر روی فیزیک شما داشته باشند.

بدین ترتیب باید با متخصص جراح خود ارتباط بگیرید و سعی کنید بهترین راه‌حل را برای درمان سرماخوردگی خود بیابید. برای مثال اگر برخی از داروها همانند ایبوپروفن را مصرف کنید، ممکن است با خونریزی شدید بینی روبرو شوید. متاسفانه برخی از داروها با عوارض و عواقب خطرناکی همراه هستند که باید آنها را جدی بگیرید.

به طور معمول جراح متخصص با توجه به وضعیت بینی شما و شرایط سلامتی‌تان بهترین روش درمان را برای سرماخوردگی پیشنهاد می‌دهد. در برخی موارد نیز استفاده از اسپری‌های مخصوص را به منظور توسعه تنفس شما تجویز می‌کند.

بینی خود را نمالید

بعد از عمل بینی متخصص به شما هشدار می‌دهد که هرگز بینی خود را باد نکنید یا برای مالیدن بینی خود از دست و دستمال کمک نگیرید. در واقع شما نباید حتی بینی جراحی‌شده را بمالید و خیلی محکم بخارانید؛ زیرا این کار ممکن است به برش‌های در حال بهبود درون یا بیرون بینی شما آسیب وارد کند.

در صورتی که به دلیل سرماخوردگی دچار آبریزش بینی هستید، بهتر است خیلی آرام با دستمالی نرم بینی خود را تمیز کنید. متاسفانه به دلیل سرماخوردگی ممکن است بینی شما دچار خارش شود اما نباید آن را خیلی محکم بمالید و بخارانید.

خیلی محکم عطسه نکنید

سرماخوردگی بعد از عمل بینی بدون شک با عطسه و آبریزش بینی همراه است که شما باید تا جای ممکن خیلی آرام عطسه کنید. متاسفانه امکان جلوگیری از عطسه وجود ندارد اما برای اینکه خیلی محکم عطسه نکنید، می‌توانید دهان خود را باز نگه‌دارید.

با این کار نیروی عطسه شما خیلی محکم به درون مجرای بینی‌تان نفوذ نمی‌کند. از این رو هیچ فشار زیادی به بینی شما وارد نمی‌شود.

زیاد استراحت کنید

آبریزش بینی به دلیل سرماخوردگی بعد از عمل بینی

یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی به زمان استراحت شما اشاره دارد که این موضوع به دلیل سرماخوردگی بعد از جراحی بینی دوبرابر می‌شود. بدن شما در دوره نقاهت بعد از عمل بینی در حال بهبود است و اگر به سرماخوردگی دچار شوید، این ویروس با شرایط فیزیکی شما ناسازگار خواهد بود.

به همین دلیل باید سعی کنید پس از ابتلا به سرماخوردگی بعد از عمل بینی زیاد استراحت کنید. برای اینکه فشاری بینی شما وارد نشود و از تورم بعد از جراحی نیز جلوگیری کنید، باید در به صورت نشسته و با تکیه‌گاه بخوابید یا اینکه چندین بالش را زیر سر خود قرار دهید تا به طور کامل بر روی کمر خود خوابیده باشید.

مایعات زیاد بنوشید

سرماخوردگی بعد از جراحی بینی نیز همانند آنفولانزا عادی با مصرف زیاد مایعات دفع می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی چای گیاهی و بدون کافئین، آب و آب میوه طبیعی می‌تواند به شل شدن مخاط در حفره سینوس شما کمک کند. در نتیجه تورم و تراکم یا فشار وارده به بینی کاهش می‌یابد.

فراموش نکنید، هرگز نباید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنید. از آنجایی که کافئین باعث کم آبی در بدن شما می‌شود، ممکن است سرماخوردگی شما را نیز تشدید کند.

رژیم غذایی تجویزشده را رعایت کنید

جراح متخصص ممکن است به دلیل سرماخوردگی و جراحی بینی خود رژیم غذایی مشخصی را به مدت چند روز در اختیار شما قرار دهد. سوپ مرغ یکی از بهترین و مفیدترین غذاهایی است که در دوران نقاهت باید مصرف کنید. سوپ نه تنها به تخلیه مخاط کمک می‌کند بلکه خواص ضدالتهابی دارد.

برای اینکه احتقان مایعات درون بینی شما کاهش یابد، بهتر است در میزان سدیم را در سوپ خود تا جای ممکن کاهش دهید. فرقی ندارد شما جراحی بینی نیمه فانتزی انجام داده‌اید یا برای رفع مشکلات تنفسی بینی خود را عمل کرده‌اید، در هر حال باید رژیم غذایی مشخصی را دنبال کنید تا هر چه سریع‌تر سرماخوردگی بعد از عمل بینی شما بهبود یابد.

چگونه خطر ابتدا به سرماخوردگی بعد از عمل بینی را کاهش دهیم؟

در صورتی که به مراقبت‌های بعد از جراحی با دقت زیادی توجه کنید، به طور حتم می‌توانید خطر ابتدا به آنفولانزا یا بیماری‌های مشابه را نیز کاهش دهید. برای اینکه از شر سرماخوردگی بعد از عمل بینی راحت شده و به این بیماری مبتلا نشوید، بهتر است طبق توصیه‌های زیر پیش روید:

  • دست‌های خود را به طور مرتب بشویید
  • از ماسک استفاده کنید
  • از سایرین دور بمانید
  • بازدیدکنندگان کمتری را بعد از جراحی بینی خود قبول کنید
  • از مکمل‌های غذایی و ویتامینی استفاده کنید
  • از دستور العمل‌های متخصص جراح خود پیروی کنید

شاید مهم‌ترین روشی که می‌توانید طی آن احتمال سرماخوردگی را کاهش دهید، شستن مکرر دست‌هایتان است. با این کار شما می‌توانید خطر انتقال ویروس آنفولانزا و سایر میکروب‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. علاوه بر این موضوع اگر نمی‌توانید دوره نقاهت خود را به تنهایی بگذرانید، بهتر است از ماسک استفاده کنید؛ زیرا این پارچه از سلامت شما مراقبت می‌کند.

درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی

در صورتی که با رعایت نکات ذکر شده در بالا، همچنان به آنفولانزا مبتلا شدید، لازم نیست خیلی نگران باشید. در اولین قدم و زمانی که متوجه شدید که سرما خورده‌اید بلافاصله به متخصص جراح خود زنگ بزنید. متخصص جراح نیز علائم بیماری شما را ارزیابی می‌کند و بهترین برنامه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در صورت لزوم نیز می‌توانید داروهای تجویز شده توسط متخصص را مصرف کنید. بعد از مبتلا به سرماخوردگی بعد از عمل بینی بیش از هر زمان دیگری باید به رژیم غذایی خود توجه کنید. سیگار نکشید، الکل ننوشید، استراحت کنید و تنفس خود را کاهش ندهید.

بدون کمک و راهنمایی متخصص جراح بهبودی شما خیلی طولانی می‌شود اما با استفاده از روش‌های درمانی متخصص و مراقبت‌های خاص او می‌توانید عوارض و خطرات این بیماری را کاهش دهید. سعی کنید به خوبی استراحت کنید و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید. توصیه می‌کنیم کارهای خود را به تعویق بیندازید و یسی کنید کمتر از منزل خود خارج شوید. در بخش‌های بعدی برخی از روش‌های درمانی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

مراقبت از گرمای بدن

در صورتی که بینی خود را در زمستان عمل کرده‌اید، باید بدنتان را گرم نگه‌دارید تا دچار آنفولانزا نشوید. بعد از جراحی بینی بدن شما به تغییرات آب و هوایی خیلی سریع واکنش نشان می‌دهد. از این رو بهتر است در فضای داخلی و خارجی لباس مناسبی بپوشید که با محیط مورد نظر شما سازگاری داشته باشد.

 بدون شک می‌دانید که اگر در معرض باد و هوای سرد قرار بگیرید، بیمار می‌شوید. از این رو با حفظ گرمای بدن خود سعی کنید بیمار نشوید.

از بینی خود مراقبت کنید

برای اینکه سرماخوردگی بعد از جراحی بینی شما خیلی سریع بهبود یابد باید به نکات و توصیه‌های متخصص جراح خود توجه کنید. برای مثال در زمان معین شده برای شستشوی بینی خود با آب و محلول تجویزشده دست به کار شوید.

همچنین متخصص جراح به شما پیشنهاد می‌کند که از پماد ضد التهاب برای درمان سرماخوردگی خود استفاده کنید. نباید در طول این دوره از مواد آرایشی کمک بگیرید. سعی کنید بعد از جراحی بینی خیلی زود برای ضدعفونی آن دست به کار شوید.

جمع‌بندی

اگرچه ممکن است جراحی بینی خیلی پیچیده به نظر برسد اما با استفاده از تکنولوژی‌های به روز این روش جراحی خیلی راحت و ایمن انجام می‌شود. در صورتی که شما نیز برای جراحی بینی کاندید خوبی هستید، سعی کنید بهترین متخصص جراح را بیابید که حتی بعد از اتمام روند جراحی از شما پشتیبانی کند و مراقبت‌های لازم را به شما تذکر دهد.

نحوه درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی نیز یکی از همین مراقبت‌های مهمی است که هر متخصصی نمی‌تواند اطلاعات دقیقی در این مورد برای شما تنظیم کند. با این وجود دکتر شفیعی متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند در روند درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی به شما کمک کند تا هر چه سریع‌تر بهبود یابید.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه