ضربه به بینی عمل شده و عوارض آن

بدترین کابوس هر بیماری که جراحی بینی انجام داده است، وارد شدن ضربه به بینی او خواهد بود. ممکن است بعد از جراحی بینی با وجود تمام مراقبت‌هایی که به کار گرفته‌اید، به طور ناگهانی و تصادفی ضربه‌ای به بینی شما وارد شود. این اتفاق می‌تواند نتیجه جراحی بینی شما را به طور کامل خراب کند. این اتفاق سناریویی است که به طور تقریبی همه بیماران نگران آن هستند اما سوال این است که آیا ضربه به بینی بعد از جراحی همیشه فاجعه‌بار خواهد بود؟ اگر بعد از عمل بینی به طور تصادفی به دماغ شما ضربه‌ای وارد شود چه باید کرد؟ برای اینکه از اتفاقات ناگوار پیش‌گیری کنید، بهتر است به راهنمای زیر در مورد ضربه به بینی بعد از عمل با دقت توجه داشته باشید.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی

عمل بینی یا رینوپلاستی یک عمل بزرگ است که می‌تواند ظاهر یا عملکرد بینی شما را تغییر دهد. پس از جراحی، مراقبت از بینی برای پشت سر گذاشتن روند بهبودی بسیار مهم است. اگر در طول دوره نقاهت به بینی شما ضربه‌ای وارد شود، باید بدانید که چطور از عوارض آسیب وارد شده جلوگیری کنید.

در ادامه برخی از مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم. شما با کمک و راهنمایی متخصص جراح خود می‌توانید از شر این عوارض ناشی از هر نوع آسیب خلاص شوید:

  • از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید
  • به هنگام پوشیدن لباس سعی کنید به بینی خود آسیبی وارد نکنید
  • آسیب‌های جزئی به بینی می‌توانند فقط باعث تورم موقت شود اما اگر بینی شما با تغییرات شکلی یا مشکلات تنفسی همراه بود، به متخصص مراجعه کنید
  • اگر بعد از جراحی بینی به طور تصادفی به بینی خود ضربه‌ای وارد کردید، برای کاهش تورم آن از کمپرس سرد و بدون اعمال فشار استفاده کنید
  • در صورتی که پس از جراحی بینی دچار درد شدیدی شدید یا تغییرات قابل توجهی را شاهد بودید، برای مشاوره بهتر است با متخصص خود تماس بگیرید
  • اگر آسیب بینی پس از جراحی منجر به خونریزی شدید، درد شدید یا تغییر شکل قابل توجه شد خیلی فوری به متخصص جراح خود مراجعه کنید

دوره نقاهت بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی متخصص شما را با داروهای ضد درد به خانه می‌فرستد. همچنین شما به یک دوست یا آشنا نیاز دارید تا شما را در روز عمل تا خانه‌تان همراهی کند. به احتمال زیاد پس از اینکه اثر داروی بیهوشی از بین می‌رود، کمی احساسی کرختی، خواب‌آلودگی، سرگیجه و حالت تهوع خواهید داشت.

در این دوره نقاهت بعد از جراحی بینی باید از داروهای مسکن تجویزشده طبق دستور متخصص جراح خود استفاده کنید و به دوزهای آنها نیز توجه داشته باشید. فراموش نکنید بهبودی شما به استراحت و آرامش بدنتان بستگی دارد. بنابراین تا جای ممکن از ناراحتی و استرس دوری کنید.

در چند روز اولیه بعد از جراحی بینی و طی دوره نقاهت خود به اندازه کافی بخوابید. خواب کافی به بدن شما اجازه می‌دهد تا به درستی بهبود یابد. می‌توانید انتظار کمی تورم، سفتی، قرمزی و کبودی داشته باشید ای اینکه کمی ناراحتی و درد را تجربه کنید. با تغییر این علائم ممکن است نگران شوید، بهتر است به متخصص جراح خود مراجعه کنید.

اگر بعد از جراحی، بینی شما دچار ضربه شود چه اتفاقی می‌افتد؟

تاثیر ضربه به بینی عمل شده

با اینکه هر نوع ضربه بعد از جراحی بینی می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد اما در بیشتر موارد یک ضربه جزئی نباید آسیب قابل توجهی به بینی عمل شده شما وارد کند. میزان آسیب ناشی از ضربه بینی تا حد زیادی به شدت آن ضربه و مدت زمانی که از جراحی بینی شما گذشته است بستگی دارد.

بینی جدید عمل شده در یک تا 2 هفته اول بعد از عمل بسیار آسیب‌پذیر است و به طور معمول حدود 6 تا 8 هفته طول می‌کشد تا بینی شما قدرت اولیه خود را همانند توانایی که قبل از جراحی داشت، به دست آورد. به همین دلیل یک ضربه جزئی به بینی یک ماه پس از جراحی بینی احتمال دارد نسبت به ضربه‌ای که تنها یک هفته بعد از بهبودی بینی شما اتفاق می‌افتد تاثیر و عوارض کمتری داشته باشد.

اگر بینی شما در طول دوره نقاهت اولیه ضربه قابل توجهی بخورد، احتمال جابجایی استخوان‌های بینی وجود دارد که ممکن است نیاز به عمل ترمیمی بینی داشته باشد.

راه‌های ساده برای جلوگیری از ضربه به بینی بعد از جراحی

هیچ‌کس دوست ندارد بگوید به طور تصادفی بعد از جراحی بینی به بینی خود ضربه زدم یا اینکه یک هفته بعد از جراحی بینی خواهرزاده‌ام به بینی عمل شده‌ام ضربه‌ای وارد کرده است.

برای اینکه از گفتن جمله‌ای مثل اینکه بعد از جراحی سگم باعث شد ضربه‌ای به بینی من وارد شود جلوگیری کنید، باید بدانید که چه کارهایی بعد از جراحی انجام دهید و مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید. به منظور به حداقل رساندن احتمال تجربه هر نوع ضربه به بینی خود می‌توانید روش‌ها و دستورالعمل‌های زیر را امتحان کنید:

  • به توصیه‌های پزشک جراح در مورد نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی توجه کنید. باید به گونه‌ای بخوابید که سر شما بالا باشد؛ زیرا به هنگام خواب ممکن است به طور تصادفی بر روی بینی خود غلت بزنید.
  • تنها بخوابید تا مطمئن شوید که اندام سرگردان شریک زندگی شما، فرزند یا حیوان خانگی‌تان به طور تصادفی ضربه‌ای به بینی عمل شده شما وارد نمی‌کند.
  • طبق توصیه پزشک تا زمان مشخص از اسپلینت یا گچ بینی استفاده کنید. (به طور معمول حدود یک هفته باید از این وسیله کمک بگیرید)
  • از هر نوع فعالیت بدنی که می‌تواند موجب وارد شدن ضربه به بینی شما شود، خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید
  • به اندازه کافی آب بنوشید
  • زیاد استراحت کنید
  • هر آنچه که بدن شما برای بهبودی و آرام گرفتن به آن نیاز دارد را در دسترسش قرار دهید

اگر به طور ناگهانی به بینی خود ضربه زدیم، چه کاری انجام دهیم؟

اگر به طور تصادفی بعد از انجام عمل جراحی بینی به بینی خود ضربه‌ای زدید، باید فوری از کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم بینی شما کاهش یابد. در صورتی که فکر می‌کنید بینی شما شکسته یا اینکه آسیب قابل توجهی به آن وارد شده است، بهتر است با جراح خود تماس بگیرید. متخصص بعد از معاینه دقیق بینی شما می‌تواند آسیب وارد شده به آن را تشخیص دهید و برای رفع این معضل دست به کار شود.

پس از وارد شدن ضربه به بینی، شما باید خیلی سریع و در عین حال با آرامش دست به کار شوید. بهتر است با ارزیابی خونریزی جزئی بینی خود شروع کنید و آن را با فشار ملایم یا با استفاده از یک پارچه تمیز تحت کنترل خود داشته باشید. بینی خود را به منظور بررسی هر گونه تغییر شکل ارزیابی کنید. هر ضربه حتی جزئی نیز ممکن است به تغییر شکل بینی عمل شده شما منجر شود.

  • برای به حداقل رساندن تورم یک کمپرس سرد روی ناحیه مورد نظر قرار دهید اما نباید به بینی خو فشار وارد کنید
  • اطلاعات کافی در مورد نحوه ضربه وارد شده به بینی در اختیار متخصص قرار دهید
  • اگر احساس می‌کنید بعد از ضربه، ظاهر بینی شما تغییر کرده یا با مشکلات تنفسی شدید روبرو شده‌اید، خیلی فوری به متخصص مراجعه کنید
  • اقدامات فوری و مناسب برای بهبودی بعد از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده را جدی بگیرید

آیا بعد از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده باید به متخصص مراجعه کنیم؟

جلوگیری از ورود هر نوع ضربه به بینی عمل شده

اگر بعد از جراحی بینی خود دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شدید و ضربه‌ای که به بینی شما وارد شده خیلی جدی است، وضعیت بینی خود را ارزیابی کنید. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر خیلی فوری به متخصص جراح خود مراجعه کنید:

  • درد شدید و مداومی که حتی با مصرف دارو نیز تسکین می‌یابد
  • خونریزی مداوم بیش از 24 ساعت بعد وارد شدن آسیب و ضربه به بینی عمل شده
  • تغییر یا حرکت قابل توجه بینی عمل شده
  • بروز مشکلات تنفسی بعد از وارد شدن آسیب و ضربه
  • افزایش تورم با گذر زمان به جای کاهش تدریجی آن

متخصص جراح می‌تواند با استفاده از بهترین تجهیزاتی که برای مدیریت خطر آسیب به بینی تازه عمل شده در دست دارد، از بینی شما مراقبت کند. همچنین خیلی سریع برای جلوگیری از مشکلات پایدار و مهم بینی شما را تحت ارزیابی دقیق قرار می‌دهد.

مشورت با متخصص جراح بعد از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده

درست مانند هر ضربه دیگری شما بعد از اینکه دچار آسیب شدید، باید به متخصص جراح مورد نظر خود اطلاع دهید. در صورتی که متخصص خود را با دقت و اطمینان کافی انتخاب کرده‌ باشید، در چنین شرایطی نیز متخصص در کنار شما خواهد بود و به بهبود مشکل یا اختلال بینی شما کمک می‌کند.

سعی کنید برای جراحی بینی خود متخصصی را بیابید که در صورت بروز هر نوع مشکل و آسیب ناگهانی بتواند شما را پشتیبانی کند و بینی‌ عمل شده‌تان را تحت بررسی یا ارزیابی کامل قرار دهد. همچنین شما باید به طور مکرر به مطب متخصص خود بعد از جراحی سر بزنید و توصیه‌های او را به مرحله اجرا درآورید.

متخصصی مناسب است که در صورت بروز هر اتفاق ناگهانی بتواند شما را بدون وقت قبلی بپذیرید و هر چه سریع‌تر برای رفع اختلال ایجاد شده در اثر ضربه به بینی عمل شده دست به کار شود. به طور کلی در انتخاب جراح متخصص بینی دقت زیادی به خرج دهید و تمام جوانب را بسنجید.

درمان‌های خانگی برای کنترل درد حاصل از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده

پس از وارد شدن آسیب و ضربه به بینی عمل شده، انتظار می‌رود با ناراحتی خود مقابله کنید. شما با استفاده از روش‌های ساده می‌توانید در منزل درد خود را مدیریت کنید و از روند بهبود نیز نهایت حمایت را به عمل آورید. برخی از این درمان‌های ساده را نام می‌بریم:

  • کمپرس سرد: با قرار دادن کیسه سرد بر روی بینی خود می‌توانید تورم آن را کاهش دهید. هر 15 دقیقه این کمپرس را قرار داده و آن را بردارید.
  • رعایت ارتفاع سر: برای کمک به کاهش تورم بعد از وارد شدن آسیب یا ضربه به بینی عمل شده سر خود را به هنگام خواب بالا نگه‌دارید.
  • مصرف داروهای ضد درد: از مسکن‌های بدون نسخه برای کاهش ناراحتی خود استفاده کنید و مقدار تجویز شده آن را در نظر بگیرید.
  • هیدراته بمانید: مصرف آب کافی برای حفظ ظاهر طبیعی نتایج جراحی بینی امری کلیدی است و به تسریع روند بهبودی شما کمک می‌کند.

توجه داشته باشید شما باید بعد از عمل به آرامی با بینی خود رفتار کنید و تا جای ممکن مراقب بینی خود باشید؛ زیرا هر نوع ضربه یا آسیب می‌تواند بر روی نتیجه نهایی جراحی بینی شما تاثیر منفی داشته باشد. در صورتی که بعد از وارد شدن ضربه به مدت طولانی درد داشته باشید، باید به متخصص جراح خود مراجعه کنید.

جمع بندی

اگر به تازگی و بعد از جراحی بینی خود دچار آسیب بینی شده‌اید، مهم است که اقدامات ذکر شده در این راهنما را جدی بگیرید و به موقع برای رفع اختلالات بینی آسیب دیده دست به کار شوید. با رعایت نکات مربوط به مراقبت از بینی عمل شده می‌توانید از هر نوع آسیب ناگهانی به بینی خود جلوگیری کنید.

در صورتی که بعد از جراحی به بینی شما ضربه‌ای وارد شد، برای رفع مشکلات و ناراحتی‌های آن می‌توانید به مطب دکتر شفیعی متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. این پزشک حاذق در تمام زمینه‌های مربوط به جراحی بینی تخصص و سابقه دارد و می‌تواند خیلی سریع مشکلات شما را رفع کند.

 

 

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه