علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

این ژنتیک است که اندازه چشم در افراد را مشخص می‌کند اما با پیشرفت در علم پزشکی این قدرت را پزشکان جراح کسب کرده‌اند که با جراحی بلفاروپلاستی و تغییر فرم چشم که با جابجایی‌های پوستی انجام می‌شود می‌توان اقداماتی کرد تا چهره شما شاداب‌تر و سرحال‌تر به نظر برسد. بعضی افراد به دلیل داشتن بافت‌های چربی،کبودی،گودی و یا افتادگی پوست در نواحی چشم مسن‌تر و یا فردی عصبانی به نظر می‌رسند. جراحی بلفاروپلاستی برای این افراد باعث می‌شود تا چهره‌ای جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشند. به طور معمول طی جراحی بلفاروپلاستی به دلیل تورم و برش‌های پوستی که انجام می‌شوند ممکن است چشم کوچک‌تر به نظر برسد. البته در روزهای ابتدایی به دلیل ورم بعد از جراحی این احساس صحیح است.لازم به ذکر خواهد بود که این جراحی دوره نقاهت بسیار کمی دارد و به راحتی می‌توانید به روال عادی زندگی خود برگردید. در این راهنما علت کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی را به طور مفصل شرح می‌دهیم.

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی در واقع یکی از عمل‌های زیبایی است که نیاز به بیهوشی ندارد و با داروی بی حسی انجام می‌شود. بیمار در حین انجام عمل هیچگونه دردی ندارد و احساس نمی‌کند اما به دلیل بیهوش نبودن می‎تواند فرآیند عمل را متوجه شود.

 بعد از عمل بلفاروپلاستی چشم دچار خشکی، کبودی و ورم می‌شود که امری طبیعی است و با گذراندن دوره نقاهت کوتاه عوارض ناشی از این عمل از بین می‌رود. نکته قابل توجه این است که عمل بلفاروپلاستی را هم به صورت تحتانی و هم به صورت فوقانی می‌توان انجام داد.

جابجایی و برش پوست در نهایت با بخیه زدن تمام می‌شود. به طور معمول بخیه‌ها برای پلک بالا طوری انجام می‌شوند که در خطوط پلک قرار می‌گیرند و بعد از ترمیم یافتن بافت اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند و در پلک پایین هم بخیه‌ها چه داخلی و چه خارجی قابل مشاهده نخواهند بود. لازم به ذکر است که هنر و تجربه جراح نیز در این عمل و هر عمل زیبایی دیگر قابل توجه است.

نحوه انجام جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

در قدم اول بهتر است که شما با یک جراح در مورد این عمل مشورت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید. همچنین اگر داروی خاصی همانند داروهای ضدالتهاب و یا استروئیدی مصرف می‌کنید باید به پزشک و جراح خود اطلاع دهید؛زیرا گاهی مصرف برخی داروها باعث افزایش خونریزی در حین عمل می‌شود.

 برای انجام این عمل، پزشک بی‌حسی موضعی را در ناحیه مشخص شده پلک تزریق می‌کند. در ادامه به شرح جراحی در پلک بالا و پایین می‌پردازیم.

  • جراحی در پلک بالا: در ابتدا جراح بعد از مطمئن شدن از بی‌حسی در یکی از خطوط طبیعی پلک برشی ایجاد می‌کند تا بعد از جراحی اثری از آن باقی نماند. در حین عمل اگر بیمار از مشکل تورم و پف زیاد پلک رنج ببرد جراح چربی اضافی زیر پوست را با دقت تخلیه می‌کند. اگر بیمار علاوه بر تورم و پف زیاد چشم از افتادگی پلک هم ناراضی باشد، جراح باید هم‌زمان چربی و ماهیچه اضافی پوست را بردارد. در نهایت با بخیه‌های ظریف قسمتی که برش زده است را ببندد. هرچه این بخیه‌ها ظریف‌تر باشند اثر آن‌ها بعد از ترمیم کمتر قابل مشاهده خواهد بود.
  • جراحی در پلک پایین: جراحی در ناحیه پلک پایین به طور معمول به 2 دلیل انجام می‌شود. اگر به دلیل پف زیر چشم جراحی پلک صورت گیرد، برش در قسمت رویش مژ‌ه‌ها ایجاد می‌شود و جابجایی پوست نیز شکل می‌گیرد اما اگر به دلیل برداشتن کیست این عمل انجام شود، برش از داخل ایجاد می‌شود و به جابجایی پوست نیازی نیست . در هر 2 صورت ردی از بخیه‌ها دیده نمی‌شود.

عوارض بلفاروپلاستی

احتمال دارد برخی از بیماران در حین عمل و یا بعد از عمل دچار عوارض جراحی شوند که از نظر پزشکان طبیعی است. در زیر به شرح این موارد می‌پردازیم.

  • درد و قرمزی: احساس سوزش و کمی درد در محل جراحی امری طبیعی است.
  • تاری دید: باید بدانید در چند روز اول تاری دید و واکنش چشم به نور طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
  • خشکی چشم: گاهی پیش‌ می‌آید به دلیل برداشتن پوست اضافی در پلک بالا و پایین هنگام خوابیدن پلک‌ها به طور کامل بسته نشوند و این امر باعث خشکی چشم می‌شود. البته این احتمال هم وجود دارد که در حین عمل به طور ناخواسته به مجاری چشم آسیب برسد.
  • خونریزی پلک: این اتفاق می‌تواند برای کسانی که پلک پایین را جراحی کرده‌اند رخ دهد. اگر حالت خونابه و خونریزی بیشتر از 24 ساعت طول کشید بهتر است با پزشک جراح خود مشورت کنید.

آیا بعد از بلفاروپلاستی چشم کوچک می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت 3 دلیل وجود دارد که بعد از انجام جراحی بلفاروپلاستی، چشم کوچک می‌شود و یا کوچک نظر می‌رسد:

  • دلیل اول: جراحی بیش از حد در قسمت پوستی چشم انجام شده است
  • دلیل دوم: دلیل اصلی که بعد از جراحی به کوچک شدن چشم منجر می‌شود این است که شما همیشه چشمان خود را با ورم و پوست‌های اضافی دیده‌اید و بعد از جراحی که پوست‌های اضافی حذف شده‌اند شما چشم خود را کوچک‌تر از قبل می‌بینید.
  • دلیل سوم: تورم و التهاب پیش آمده بعد از جراحی می‌تواند منجر به کوچکی چشم شود که البته با گذشت زمان و دوره نقاهت برطرف می‌شود و چشم حالت عادی خود را به دست می‌آورد.

گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی یکی از دلایل ناراحت کننده این عمل برای بیماران محسوب می‌شود. جراحی بلفاروپلاستی در واقع عمل سرپایی است که به منظور برطرف کردن کبودی،افتادگی و پف پلک انجام می‌شود.

گاهی فرورفتگی زیر چشم برای برخی افراد پیش می‌آید و حتی با گذراندن دوره استراحت و نقاهت هم برطرف نمی‌شود و دلیل اصلی این فرورفتگی برداشتن بیش از حد مجاز چربی‌ها درحین عمل است.

می‌توان گفت این عارضه برای بیمارانی بیشتر اتفاق می‌افتد که در کلینیک‌های غیراصولی و توسط پزشکان و جراحان غیر متخصص جراحی بلفاروپلاستی انجام می‌دهند. با توجه به اینکه چشم در زیبایی صورت موثر است پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام این جراحی برای انتخاب جراح مورد نظر خود تحقیق کنید.

تاثیر جراحی پلک بر روی حالت طبیعی چشم

عمل بلفاروپلاستی در واقع روشی برای تغییر چشم محسوب نمی‌شود. این عمل برای برطرف کردن پوست و چربی اضافه پلک چشم قابل انجام است اما گاهی در بعضی از موارد زمانی که پوست اطراف چشم در حین جراحی کشیده می‌شود کمی در فرم چشم تاثیر می‌گذارد و چشم‌ها به حالت لیفت در می‌آیند و همین امر باعث تغییر فرم چشم در برخی افراد می‌شود.

چرا بعد از بلفاروپلاستی چشم‌های من کوچک شده‌اند؟

بعد از جراحی بلفاروپلاستی چشمان شما کمی تغییر می‌کند. تورم روزهای اولیه باعث می‌شود شما تصور کنید چشمانتان ریز و یا کوچک شده‌‌اند که با گذشت دوره نقاهت این تورم برطرف می‌شود. همچنین پوست و چربی‌های اضافی پلک شما که در حین جراحی برداشته شده‌اند چهره‌ جدیدی را برای شما می‌سازند که در آن کمی چشم‌ها لیفت و کشیده به نظر می‌رسند.

آیا کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی قابل درمان است؟

در طول دوره نقاهت بیمار می‌تواند به روند عادی زندگی خود ادامه دهد. اگر احساس کردید که چشمانتان بعد از جراحی کوچک شده برای بهبود این اختلال بهتر است در هفته اول ورزش نکنید و از هفته دوم از پزشک معالج مشورت بگیرید و تمرینات بدنی خود را شروع کنید.

 بعد از جراحی این احتمال وجود دارد که بیمار دچار تاری چشم شود اما به راحتی می‌توانید به وسایل الکترونیکی که دارای صفحه نمایش و یا هوشمند هستند نگاه کنید و کار انجام دهید. بهتر است این نکته فراموشتان نشود که بعد از جراحی وقت‌های معاینه مشخص شده توسط پزشک را جدی بگیرید و اگر بعد از عمل عارضه‌ای برای شما پیش آمد آن را با دکتر جراح خود در میان بگذارید.

روش‌های خانگی برای درمان مشکل کوچک شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

علاوه بر روش‌هایی که متخصص جراح به شما پیشنهاد می‌کند، برای رفع مشکل کوچک شدن چشم خود بعد از عمل بلفاروپلاستی می‌توانید از روش‌های خانگی نیز استفاده کنید که برخی از آنها را در زیر نام می‌بریم:

  • قرار دادن خیار یا پوست خیار سرد بر روی چشم‌ها
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی موثر بر روی چشم (همانند ریمل یا مداد چشم)
  • ماساژ دادن چشم که بهبود گردش خون در چشم و نواحی اطراف آن کمک می‌کند
  • ریختن چند قطره گلاب بر روی دستمالی تمیز و قرار دادن آن بر روی چشم
  • ریختن چند قطره چای سبز بر روی دستمالی تمیز و قرار دادن آن بر روی چشم
  • استراحت کردن به اندازه لازم
  • خواب کافی
  • استفاده از پمادهای مخصوص همانند آنتی بیوتیک

بعد از بلفاروپلاستی چه اقداماتی انجام دهیم؟

با رعایت کردن مراقبت‌های بعد از جراحی پلک می‌توانید دوره نقاهت کوتاهی را برای خود بسازید و به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. شما می‌توانید برای از بین بردن کبودی و ورم ناشی از جراحی از کمپرس سرد کمک بگیرید.

 بعد از ترخیص از بیمارستان برای جلوگیری از نور خورشید باید از عینک استفاده شود؛ زیرا چشم‌ها عضوی بسیار حساس هستند. در روزهای اولیه استراحت کامل کنید و از هرگونه فعالیت سنگین خودداری نمایید.

 بهتر است تا 2 هفته بعد از بلفاروپلاستی خم نشوید تا مایع پشت پلک شما جمع نگردد و تا زمانی که پزشک اجازه نداده است از وسایل آرایشی استفاده نکنید. داروهایی که توسط پزشک توصیه شده را تهیه و مصرف نماید.

 از مصرف دخانیات از جمله قلیان و سیگار پرهیز کنید. بعد از جراحی این احتمال وجود دارد که چشمان شما احساس خستگی کند. بهتر است زیاد پلک نزنید و فشاری به چشمان خود وارد نکنید. از گذاشتن لنز در چشم حداقل 2 هفته خودداری شود و همچنین از رانندگی در روزهای اولیه بعد از جراحی بپرهیزید.

از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید

مهم‌ترین عارضه در برابر نور خورشید آفتاب‌سوختگی است. به این معنا که سلول‌های پوستی و عروق خونی آسیب می‌بینند. از مشخصه‌های پوست آفتاب سوخته می‌توان به خشکی پوست، چروکیده شدن پوست، پوست ریزی بعد از چند روز و غیره اشاره کرد. در صورتی که مجبور بودید در معرض نور خورشید قرار بگیرید بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خودتان استفاده کنید.
  • لباس رنگ روشن و مناسب بپوشید تا نور خورشید کمتر به پوست شما آسیب بزند.
  • از کلاه‌های لبه دار استفاده کنید؛ زیرا از پرتو نور خورشید به سر و صورت شما محافظت می‌کند.
  • در حد امکان در سایه قرار بگیرید.
  • از چشمان خود با عینک آفتابی محافظت کنید. هنگامی‌ که شما در فضای باز و هوای آفتابی قرار دارید به کمک عینک دایره دید بهتری خواهید داشت.

کرم ترمیم‌کننده بعد از جراحی پلک

بعد از جراحی بلفاروپلاستی برای بهبود روند درمان و برطرف کردن جای بخیه‌ها باید از کرم‌های ترمیم کننده استفاده کنید. در این جا به معرفی تعدادی از این کرم‌ها می‌پردازیم:

  • کرم ترمیم کننده سیکالیفت اون
  • ژل ترمیم کننده لافاسیل لافارر
  • کرم ترمیم کننده پوست سیکا وست
  • ژل ترمیم کننده استراتادرم
  • کرم ترمیم کننده سیکاسول آیسول
  • کرم ترمیم کننده سوکرانیکا

البته لازم به ذکر است که کرم و ژل‌های ترمیم کننده بسیاری در بازار دارو وجود دارد و بهتر است ترمیم کننده‌ای که پزشک و یا جراح تجویز کرده‌ را تهیه و مصرف کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با جراحی بلفاروپلاستی و دلایل انجام این جراحی آشنا کنیم. همانطور که گفته‌ایم جراحی پلک بدون نیاز به بی‌هوشی انجام می‌شود و جز عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید. جراحی بلفاروپلاستی مناسب افرادی است که دچار افتادگی پلک و یا پف زیر چشم هستند.

 دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد و روند زندگی شما را برهم نمی‌زند. برای انجام این عمل زیبایی بهتر است در ابتدا تحقیق کرده و از پزشک و یا جراح خود مشورت بگیرید.اگر شما هم قصد انجام این جراحی را دارید می‌توانید با کارشناسان تیم تخصص مطب دکتر شفیعی مشورت کنید. این پزشک حاذق در زمینه انجام انواع جراحی‌های زیبایی تخصص و تجربه خوبی دارد.  

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه