عمل بینی بدون بیهوشی برای چه کسانی قابل انجام است؟

عمل بینی بدون بیهوشی نوع جدیدی از جراحی بینی است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و دوره بهبود یا نقاهت آن بسیار کوتاه‌تر از سایر جراحی‌ها است. در ضمن شما زودتر می‌توانید نتیجه نهایی این نوع جراحی را مشاهده کنید. در سال‌های اخیر پزشکان و جراحان زیبایی الگوی عمل بینی یا رینوپلاستی را تغییر داده‌اند و رویکرد جدیدی را ایجاد کرده‌اند تا از خطرات ناشی از بیهوشی عمومی جلوگیری کنند. شاید باور رایج افراد این است که جراحی بینی تنها با بیهوشی عمومی قابل انجام خواهد بود اما پیشرفت تکنولوژی و تکنیک‌های پزشکی باعث شده تا متخصصان بتوانند بدون بیهوشی عمومی بینی شما را جراحی کنند. برای اینکه بیشتر با این روش جراحی آشنا شوید می‌توانید راهنمای زیر را دنبال کنید.

عمل بینی بدون بیهوشی

در جراحی بینی چند نوع ماده بیهوشی استفاده می‌شود؟

طی رینوپلاستی شکل بینی فرد متقاضی تغییر می‌کند یا اندازه بینی او کوچک‌تر می‌شود. شاید بر این تصور باشید که برای جراحی بینی باید از داروی بیهوشی استفاده کنید اما این در حالی است که عمل بینی تحت بی‌حسی موضعی نیز قابل انجام خواهد بود. جراحی بینی بدون بیهوشی نه تنها زودتر ترمیم پیدا می‌کند بلکه نتیجه این نوع جراحی را زودتر مشاهده خواهید کرد.

سه نوع داروی بیهوشی اصلی برای جراحی بینی وجود دارد که در بخش‌های بعدی این داروهای بیهوشی را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم. پیچیدگی‌های مربوط به جراحی زیبایی، راحتی فرد بیمار و ترجیح متخصص جراح از جمله دلایلی هستند که بر روی انتخاب ماده بیهوشی موثر خواهند بود.

بی‌حسی موضعی

بی‌حسی موضعی به دلیل مزایای بی‌شماری که دارد به یک انتخاب محبوب برای بیهوشی در حین جراحی زیبایی بینی تبدیل شده است. کاهش خونریزی در طول عمل مزیت اصلی استفاده از بی‌حسی موضعی محسوب می‌شود. انقباض رگ‌های خونی در این ناحیه به کاهش خونریزی کمک می‌کند و باعث روان‌تر شدن روند جراحی می‌شود.

همچنین با انتخاب بی‌حسی موضعی خطرات و عوارض جراحی بینی همانند لخته شدن خون کاهش می‌یابد. طی استفاده از روش بی‌حسی موضعی ناحیه مشخصی از بینی را بی‌حس می‌کنند تا سیگنال‌های درد به مغز نرسند. در جراحی رینوپلاستی تزریق بی‌حسی موضعی به بی‌حسی صورت منجر می‌شود.

این روش باعث کاهش قابل توجه خونریزی در حین جراحی، کاهش کبودی پس از جراحی و تسریع زمان بهبود می‌شود. یکی دیگر از مزایای بی‌حسی موضعی کاهش خطر مشکلات در حین جراحی زیبایی است. برای مثال تنفس شما با مشکل مواجه نمی‌شود و بعد از جراحی درگیر عوارض تنفسی نمی‌شوید.

آرام‌بخش

استفاده از آرام‌بخش داخل وریدی یکی دیگر از روش‌های محبوب برای آغاز جراحی زیبایی بینی است. به این داروی بیهوشی، بی‌حسی گرگ و میش نیز گفته می‌شود. این نوع بیهوشی جزء داروهای تزریقی به شمار می‌آید و به بیمار کمک می‌کند در حالی که هنوز هوشیار است، آرامش زیادی داشته باشد.

ترکیب آرام‌بخش و بی‌حسی موضعی باعث می‌شود تا شما عملی بدون درد را تجربه کنید. در ضمن با انتخاب این روش بیهوشی راحتی بیمار در طول جراحی تضمین می‌شود. یکی از مزایای اصلی آرام‌بخش، تجربه بیهوشی دلپذیر برای بیمار در طول عمل بینی استخوانی ، گوشتی و غیره است.

برخلاف بیهوشی عمومی که گاهی اوقات در هنگام بیدار شدن می‌تواند منجر به گیجی و بی‌حسی شود، آرام‌بخش روند بهبود شما را تسریع می‌کند. به زبان ساده بیمار بعد از جراحی از شرایط محیط اطراف خود آگاه است و می‌تواند با تیم جراحی ارتباط برقرار کند. این نوع بیهوشی برای کسانی که به هنگام جراحی اضطراب دارند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

بیهوشی عمومی

این نوع بیهوشی یک حالت از بیهوشی کامل است که به طور معمول برای جراحی‌های طولانی‌تر و پیچیده‌تر انتخاب می‌شود. با بیهوشی عمومی، بیمار از روند جراحی آگاهی پیدا نمی‌کند و پس از جراحی نیز چیزی به یاد ندارد. با این حال خطرات این نوع بیهوشی نسبت به بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش بیشتر است.

نوع دیگری از بیهوشی قابل استفاده برای جراحی بینی، بیهوشی عمومی بدون مواد مخدر است. این گزینه برای کسانی مناسب خواهد بود که ترجیح می‌دهند در حین عمل بیهوش باشند اما مواد مخدر مصرف نکنند. این نوع بیهوشی عاری از هر گونه ماده مخدر است که به طور معمول به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود.

تصمیم‌گیری در مورد بهترین نوع بیهوشی توسط جراح متخصص انجام می‌شود. متخصص بیهوشی قبل از جراحی شرایط و وضعیت بینی شما را تحت بررسی قرار می‌دهد تا بهترین روش را انتخاب کند. در طول عمل نیز علائم حیاتی، سطح فشار خون، سطح اکسیژن خون و سایر شرایط سلامتی بیمار را تحت کنترل دارند تا از ایمنی او مطمئن شوند.

آیا برای عمل بینی باید بیهوش باشیم؟

پاسخ به این پرسش منفی است. عمل بینی بدون بیهوشی، جراحی است که طی آن بیمار فقط به بی‌حسی موضعی برای مدیریت ناراحتی ایجاد شده در محل جراحی نیاز دارد. آرام‌بخش نیز اغلب طی جراحی بینی برای کمک به حفظ آرامش بیمار استفاده می‌شود.

البته همان‌طور که از نام این نوع جراحی مشخص است، جراحی بینی بدون بیهوشی یک رویکرد جدید و نوین در سیستم جراحی زیبایی بینی است. در واقع با این روش جراحی بیمار در ابتدای روند عمل بینی خود به خواب نمی‌رود. به زبان ساده بیمار در طول جراحی بیدار است و می‌تواند با دکتر متخصص جراح صحبت کند.

در نظر داشته باشید، بیهوشی عمومی یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های هر جراحی است و به همین دلیل جراحان و متخصصان فعلی سعی دارند عمل بینی با بیهوشی عمومی را با استفاده از عمل بینی بدون بیهوشی جایگزین کنند.

روند اجرای عمل بینی بدون بیهوشی

مجموعه‌ای از تکنیک‌های جراحی بینی وجود دارند که هدف همه آنها دستیابی به یک نتیجه و افزایش زیبایی ظاهری صورت افراد است. هر یک از این روش‌های جراحی با پیچیدگی‌های خاصی روبرو هستند. با توجه به توقع شما و مدل بینی طبیعی‌تان روند جراحی بین یک تا 2 ساعت زمان می‌برد.

طی جراحی بینی بدون بیهوشی، متخصص یک بی‌حس‌کننده موضعی را به طور مستقیم به محل جراحی بیمار تزریق می‌کند تا ناحیه مورد نظر به خوبی بی‌حس شود. در نظر داشته باشید، عمل بینی بدون بیهوشی در واقع یک روش جراحی سفارشی شده برای برخی از بیماران است.

برای مثال بیمارانی که از قوز بینی خود ناراضی هستند یا اینکه بینی پیازی دارند، برای کوچک‌تر شدن بینی‌شان بهتر است تحت این نوع جراحی قرار بگیرند؛ زیرا تنها قسمت مشخصی از بینی آنها جراحی می‌شود. بعد از تزریق داروی بی‌حسی، متخصص از ایمپلنت‌های سیلیکونی، پیوند غضروف یا بافت اتولوگ و سایر روش‌ها برای جراحی بینی استفاده می‌کند.

عمل بینی بدون بیهوشی روش مناسبی است؟

توصیه و انتخاب نوع بیهوشی مورد استفاده در عمل بینی فانتزی یا سایر جراحی‎های زیبایی بینی، امری شخصی یا فردی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد سلامت کلی بیمار، پیچیدگی عمل، سطح راحتی بیمار و تمایل او برای بیدار بودن در حین جراحی را شامل می‌شوند.

جراحی بینی بدون بیهوشی که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، می‌تواند برای برخی از افراد گزینه عالی باشد. مزایای این نوع عمل شامل زمان بهبودی کوتاه‌تر، خونریزی کمتر و تسریع روند نتیجه‌گیری عمل جراحی است. با این حال شما برای انتخاب بهترین روش بیهوشی بهتر است براساس نظر و مشاوره متخصص جراح خود اقدام کنید.

هر یک از جراحی‌های زیبایی بینی از عمل بینی نیمه فانتزی گرفته تا عمل طبیعی بینی، روند منحصر به فردی دارد. پیچیدگی جراحی و سطح راحتی بیمار در انتخاب ماده بیهوشی موثر است. برای مثال جراحی بینی ساختاری که با تغییرات زیادی همراه هستند، ممکن است به ماده بیهوشی قوی و متفاوتی نیاز داشته باشند.

مزایای عمل بینی بدون بیهوشی

 

بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش گرگ و میش می‌توانند به طور هوشمندانه‌ای از عوارض عمل بینی با بیهوشی عمومی جلوگیری کنند. تفاوت اصلی میان این 2 روش جراحی بینی را بیمار بعد از اتمام جراحی بینی خود متوجه می‌شود. یک تا 2 روز اول بعد از جراحی بینی شما با عوارض بیهوشی عمومی روبرو هستید.

در برخی موارد این دوره بیشتر طول می‌کشد و بر روی روند بهبودی شما تاثیرگذار خواهد بود. از آنجایی که بیهوشی عمومی کل بدن، از جمله قلب و سیستم گردش خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند شدت هماتوم یا همان خونریزی داخلی را طی جراحی بینی توسعه دهد.

بدین ترتیب، جراحی بینی با بیهوشی عمومی تا حد زیادی خطرناک است و باعث کندی روند بهبود شما می‌شود. این در حالی است که عمل بینی بدون بیهوشی نتایج بهتری نسبت به سایر روش‌ها دارد؛ زیرا دوره نقاهت شما را کاهش می‌دهد. همچنین از خونریزی شدید بعد از عمل جلوگیری می‌کند و بافت اسکار کمتری به همراه خواهد داشت. در نتیجه شما طی عمل بینی بدون بیهوشی با ظاهری صاف‌تر و ظریف‌تر در بینی خود مواجه می‌شوید.

بهترین کاندید برای عمل بینی بدون بیهوشی

کاندیدهای ایده‌آل برای جراحی بینی بدون بیهوشی به دنبال تقارن بیشتر صورت خود هستند. علاوه بر این آنها قصد دارند از تکنیک‌های پیشرفته و جدید جراحی بینی استفاده کنند. روش سنتی جراحی بینی با بیهوشی عمومی دردسرهایی به همراه دارد که برخی از بیماران ترجیح می‌دهند با انتخاب جراحی بدون بیهوشی خود را با این دردسرها روبرو نکنند.

در ضمن برخی از بیماران در بیدار شدن بعد از بیهوشی عمل بینی اختلالاتی دارند که متخصص نیز با معاینه وضعیت سلامتی آنها ترجیح می‌دهد از عمل بینی بدون بیهوشی استفاده کند.

دوره نقاهت بعد از عمل بینی بدون بیهوشی

در صورتی که عمل بینی بدون بیهوشی را انتخاب کنید، بعد از جراحی حس و حال بهتری خواهید داشت. به جای اینکه با حالت گیج و یبوست شدید به خانه برگردید، بعد از عمل بینی بدون بیهوشی به طور کامل هوشیار هستید و برای آغاز روند ریکاوری خود آماده خواهید بود.

از آنجایی که ذهن شما به اندازه کافی شفاف است، می‌توانید مراقبت های بعد از عمل بینی را نیز انجام دهید تا هرچه سریع به نتیجه نهایی بینی خود دست یابید. البته بهتر است حتی بعد از جراحی بینی بدون بیهوشی از دوست یا فردی قابل اعتماد بخواهید شما را بعد از جراحی به منزل برگرداند.

همچنین باید طی 24 ساعت اول بعد از عمل خود فردی را در کنارتان داشته باشید تا از ایمنی، راحتی و حال خوب خود مطمئن شوید. فرقی ندارد به کدام روش جراحی بینی را انجام می‌دهید، در هر حال بعد از عمل بینی باید به پشت بخوابید و سر خود را کمی بالا آورید.

تا زمانی که باندها و اسپلینت یا گچ بینی خود را باز نکرده‌اید، سعی کنید در خوابیدن خود دقت زیادی به خرج دهید و هرگز به پهلو نخوابید. این حالات باید طی چند هفته اول خیلی جدی بگیرید.

در ضمن توصیه می‌کنیم در تمام جلسات بعد از جراحی بینی شرکت کنید؛ زیرا متخصص باید نتیجه عمل شما را زیر نظر داشته باشد و در صورت لزوم رژیم مناسبی برای بهبودی سریع‌تر در اختیارتان قرار دهد.

نتیجه عمل بینی بدون بیهوشی

مزیت عمل بینی بدون بیهوشی

در برخی موارد نتیجه عمل بینی ممکن است بلافاصله قابل مشاهده باشد. حتی با وجود تورم و بانداژ شدید و پوشانده شده نیز می‌توانید نتیجه جراحی را مشاهده کنید. همان‌طور که برش‌های حاصل از جراحی شما بهبود می‌یابد و جای زخم‌های اولیه ترمیم پیدا می‌کنند، نتیجه نهایی نیز به آرامی شکوفا می‌شود.

هر چه روند بهبودی کوتاه‌تر و روان‌تر باشد نتیجه بهتری مشاهده می‌کنید. به طور معمول بیمارانی که عمل بینی بدون بیهوشی انجام می‌دهند کمتر به عمل ترمیمی بینی نیاز دارند.

سخن آخر

در این راهنما توضیح دادیم که شما حتی بدون بیهوشی نیز می‌توانید عمل بینی انجام دهید و انتخاب بهترین روش بیهوشی به وضعیت سلامت فرد بیمار و تشخیص متخصص جراح بستگی دارد. در برخی موارد بی‌حسی موضعی یا جراحی بینی بدون بیهوشی برای فرد متقاضی کافی نیست و متخصص برای رینوپلاستی غضروف یا استخوان بینی فرد زیباجو به بیهوشی عمومی نیاز دارد.

به هر حال برای انتخاب بهترین روش جراحی و بیهوشی باید به سراغ یک متخصص حرفه‌ای بروید که در این زمینه تجربه و تخصص کافی داشته باشد. به طور معمول متخصصان قبل از شروع روند جراحی، مشاوره دقیقی برگزار می‌کنند که طی آن می‌توانند اطلاعات مشخصی را در اختیار بیمار قرار دهند.

تیم متخصص دکتر شفیعی نیز یکی از بهترین تیم‌های جراحی زیبایی، گوش، حلق و بینی است که قبل از آغاز روند جراحی اطلاعات کاملی در مورد ماده بیهوشی و نوع جراحی شما در اختیارتان قرار می‌دهد. مطب دکتر شفیعی به جدیدترین تجهیزات جراحی مجهز شده است.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه