عوارض جراحی بینی

بهتر است بدانید که پروسه جراحی بینی ، نه تنها به منظور تغییر و کوچک کردن ظاهر بینی بلکه به عنوان یک روش درمانی جهت بهبود بخشیدن تنفس بیماران نیز بسیار بکار گرفته می شود. این تکنیک جراحی فرآیندی بی خطر بوده ، اما همانند هر نوع جراحی دیگر عوارضی را به همراه خواهد داشت. در ادامه مقاله دکتر علی شفیعی ، جراح بینی تهران ، مواردی موثر و مفید را جهت کاهش عوارض جراحی بینی را به شما اطلاع خواهیم داد.

عوارض جراحی بینی

با خطرات و عوارض جراحی بینی آشنا شوید !

خطر عفونت بعد از عمل رینوپلاستی

یکی از عوارض جراحی بینی ، عفونت بوده که در هر نوع جراحی وجود دارد. در واقع برای تغییر شکل ظاهری بینی برش هایی جهت اعمال تغییرات بر روی ساختار بینی ایجاد خواهد شد. پوست یک سد دفاعی در برابر این عوامل عفونت نیز می باشد ، اما آن ها می توانند به راحتی و تحت هر شرایطی وارد بدن بیمار نیز شوند.

درد و تورم بعد از عمل دماغ

از جمله عوارض جراحی بینی ، که تقریبا تمامی زیبا جویان با آن رو به رو خواهند شد تورم ، التهاب و درد می باشد. این علائم در روز های ابتدایی مانعی نداشته و کاملا طبیعی است ، اما اگر تورم ، درد و التهاب تشدید شود ، می تواند یک عامل جهت بروز عفونت نیز شود.

این عوارض زمانی نگران کننده خواهد بود که علاوه بر تشدید درد و تورم ، ناحیه برش خورده گرم و قرمز شود و در پی آن از همان محل خونریزی و یا ترشح سبز و یا زرد رنگ نیز مشاهده شود.
بنابراین توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هر کدام یک از عوارض جراحی بینی حتما به پزشک مراجعه کنید.

1. گرم شدن پوست
  2. تورم شدید و غیر عادی
  3. درد دائمی بدون بهبود
  4. تب بالا و بدون بهبودی
  5. قرمز شدن بیش از حد پوست
  6. حس بوی بد و ناخوشایند از بینی
  7. خونریزی بینی و محل برش خورده
  8. خروج ترشحات سبز و یا زرد رنگ از محل برش خورده

خونریزی بینی بعد از عمل

بهتر است بدانید که خونریزی بینی بعد از جراحی یک عارضه کاملا طبیعی می باشد که نیازمند آن است تا زیبا جو مرتبا گاز استریل خود را تعویض کند. در این مواقع بیمار نباید به بینی خود هیچ گونه فشاری را وارد کند زیرا سبب تشدید خونریزی خواهد شد.

بهتر است بدانید که پس از گذشت چند روز در دوره مراقبت های بعد از عمل بینی نباید با خونریزی دماغ همچنان مواجه شوید در غیر این صورت باید به بهترین پزشک در تهران ، برای درمان این نوع عوارض جراحی بینی خود اقدام کنید.

تورم و عامل موثر در شدید عوارض بینی

فاکتور های مختلفی از جمله ضخامت پوست زیبا جو ، میزان تغییرات اعمال شده و مقدار زمان جراحی ، نوع بینی گوشتی و یا استخوانی و غیره نیز وجود دارد که سبب تشدید تورم که نوعی عوارض جراحی بینی می باشد خواهد شد.
بینی های گوشتی : افرادی که دارای بینی های گوشتی می باشند ، تورم بسیار بیشتری را به نسبت دیگر بینی ها خواهند داشت ، که بهبودی کامل و ماندگاری آن در دوره نقاهت طولانی مدت خواهد بود.
روش جراحی دماغ: در پروسه عمل زیبایی بینی به روش باز تغییرات بسیار زیادی بر روی بینی بیمار اعمال خواهد شد ، در صورتی که در تکنیک بسته این تغییرات بسیار جزئی و کم خواند بود. به همین منظور عوارض جراحی بینی از جمله تورم در تکنیک باز بسیار بیشتر از بسته نیز می باشد.

✔ ویدئو زیر یکی از بی نظیر ترین جراحی های انجام شده ، توسط جراح پلاستیک بینی و صورت دکتر علی شفیعی می باشد.

کبودی بعد از جراحی دماغ

هر قدر جراح بینی تهران با تجربه باشد میزان کبودی در صورت شما کاهش خواهد یافت. بنابراین در زمان انتخاب پزشک دقت بسیار بالایی را داشته باشید ، تا از ابتلا به این دسته عوارض جراحی بینی جلوگیری شود. علاوه بر تجربه و مهارت پزشک ، برخی موارد هم می تواند در بروز و تشدید کبودی پوست نیز تاثیر گذار باشد ، که در ادامه به آن ها می پردازیم :

• نحوه و نوع عمل بینی : بهتر است بدانید که بزرگترین علت کبودی بعد از عمل رینوپلاستی ، اعمال تغییرات بر روی استخوان بینی می باشد ، که طی آن رگ های غذا رسان اسیب دیده و از بین می رود و سبب بروز کبودی این نوع عوارض عمل بینی خواهد شد.
  • سن افراد : هر چه افراد مسن تر باشند ، بیشتر در معرض آسیب رگ های خونی قرار خواهند گرفت و همین امر سبب افزایش کبودی نیز می شود.
  • ناهنجاری های خونریزی ارثی : اگر یکی از افراد خانواده تان دچار ناهنجاری خونریزی باشد ، بهتر است شما آن را به پزشک خود اطلاع دهید ، تا در مواقع مشاهده شدن آن پزشک خوب در تهران ، اقدامات لازم جهت جلوگیری از این نوع عوارض جراحی بینی را در نظر داشته باشد.
  • مصرف دخانیات : به طور کلی تمامی دخانیات های حاوی نیکوتین از لخته شدن خون جلوگیری خواهند کرد ، که این امر سبب افزایش دوره بهبودی ، نقاهت و همچنین عوارض عمل بینی خواهد شد.

هماتوم

در بسیاری از جراحی های رینوپلاستی که با خونریزی بسیار همراه است ، هماتوم و یا لخته شدن خون به همراه تجمع مایعات زیر پوست نیز وجود خواهد داشت.

دارو های بخصوص

برخی از دارو ها نیز می توانند در دوره نقاهت علاوه بر افزایش کبودی سبب تشدید التهاب و تورم و عوارض جراحی بینی نیز شوند بنابراین بهتر است از مصرف دارو های رقیق کننده خون ، داروهای گیاهی و انواع ویتامین ها و غیره نیز خودداری کنید.

باقی ماندن جای زخم بعد از جراحی

به طور کلی باقی ماند جای زخم تا دو سال بعد از جراحی بینی طبیعی می باشد ، اما در صورتی که با گذشت این مدت زمان محل زخم و بخیه ها از بین نرود نوعی عارضه عمل بینی بوده ، که نیازمند مراجعه به پزشک می باشد.

عدم تقارن دو رخ بینی

گاهی اوقات ممکن است افراد با عوارض جراحی بینی همچون عدم تقارن حفره ها و ساختار کلی بینی رو به رو شوند. این عارضه با بهبود تورم از بین میرود اما در برخی موارد به علت نداشتن تجربه کافی پزشک تا همیشه باقی خواهند ماند.

بی حسی دماغ

با توجه به تغییرات اعمال شده و اسیب های وارده بر روی بینی ، افراد بافت بینی و اطراف آن را نیز احساس نخواهد کرد. این نوع عوارض عمل بینی موقتی بوده و با گذشت زمان بهبود می یابد.

گرفتگی مجاری بینی

گرفتگی یک و یا هر دو حفره بینی یک عارضه شایع و کاملا طبیعی می باشد که به مرور و با بهبودی آسیب های وارد شده از بین خواهد رفت.

اختلال حس بویایی

بسیاری از افراد بعد از ترخیص در دوره نقاهت با از دست دادن موقتی حس بویایی رو به رو خواهند شد ، که در پی آن تغییر حس چشایی نیز وجود خواهد داشت. بهتر است بدانید این نوع عوارض جراحی بینی در دوره نقاهت و رعایت مراقبت های بعد از جراحی رینوپلاستی بهبود می یابد.

✔ نمونه ای از جراحی بینی انجام شده توسط دکتر علی شفیعی.

نکروز پوست بینی

یکی از عوارض جراحی بینی که بسیار ناخوشایند می باشد ، ابتلا افراد به نکروز پوستی و یا از بین رفتن بافت زنده بینی و سیاه شدن آن می باشد. این عارضه در صورتی نگران کننده خواهد بود که به طور وسیع مشخص باشد.

اسکار کولومولار

در واقع اسکار کولومولار این نوع عوارض عمل بینی ، مابین سوراخ های بینی به وجود می آید که می تواند سبب ضخیم تر شدن و یا ناهمواری بینی افراد بعد از جراحی نیز شود.

اسکار مخاطی

گاهی اوقات ممکن است عوارض جراحی بینی اسکار و زخم ها در داخل مخاط بینی باشد ، که عمدتا این عارضه در افرادی که عمل انحراف تیغه بینی و یا اصلاح شاخک را انجام داده اند دیده می شود.

سوراخ شدن استخوان سپتوم بینی

تورم ، التهاب و عفونت ها از عوارض جراحی بینی که بسیار شایع و موثر در سوراخ شدن استخوان سپتوم بینی می باشند ، که علاوه بر آن می توانند در بروز خونریزی و تنفس با صدا نیز نقش داشته باشند. در صورتی که این عارضه درمان نشود ، به مرور سوراخ آن بزرگ تر شده و مشکلات بیشتری را به همراه خود به وجود می آورد.

عوارض ماده بیهوشی بعد از جراحی بینی

بسیاری از افراد با عوارض عمل بینی ناشی از ماده بیهوشی رو به خواهند شد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
حالت تهوع و استفراغ : این نوع عوارض های جراحی بینی ، بسیار شایع و طبیعی می باشد که با گذشت چند روز به مرور بهبود خواهد یافت.

گلو درد : در طی عمل بینی ، پزشک خوب در تهران ، لوله ای را به منظور تنفس در گلو بیمار قرار خواهد داد ، که بعد از ترخیص بیمار گلو درد خواهد داشت.
سر گیجه : این نوع عارضه عمل رینوپلاستی در بزرگسالان به نسبت افراد جوان بیشتر خواهد بود.
درد عضلانی : پزشکان برای قرار دادن لوله تنفس ، شل کننده عضله را به بیمار تزریق خواهند که در عوارض جراحی بینی بعد از تزریق افراد با گرفتگی عضلانی مواجه خواهند شد.

چگونه می توان از عوارض جراحی بینی کاست ؟

• از فین کردن خودداری کنید.
  • هرگز بینی خود را ماساژ ندهید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین همانند ورزش بپرهیزید.
  • از کمپرس های سرد برای کاهش تورم و التهابات استفاده کنید.
  • درست بخوابید و سر خود را با بکارگیری از بالشت به سمت بالا نگه دارید.
  • از رفتن به حمام تا زمانی که اسپلیت در بینی شما وجود دارد خودداری کنید.
sahar

سلام ، دکتر هر وقت باد سرد به بیننیم می خوره خیلی درد میگیره ، 7 ماه از جراحی بینی میگذره ، این مشکل طبیعیه؟

آخرین ویرایش

سلام.به دلیل التهاب و خشکی بعد از جراحی بینی است.از سرم شستشو و پماد موپیروسین جهت مرطوب کردن داخل بینی استفاده بشه.