فین کردن بعد از عمل بینی چه عوارضی به همراه دارد؟

این روزها جراحی بینی یکی از پر تکرارترین جراحی‌ها محسوب می‌شود. بهتر است بعد انجام عمل بینی با مراقبت‌های بعد از آن آشنا شوید و آن‌ها را رعایت کنید؛ چرا که با رعایت نکردن نکات بعد از جراحی نتیجه عمل شما رضایت‌بخش نخواهد بود. بهتر است پس از جراحی بینی از کارهایی همانند فین کردن، عطسه کردن و استفاده از دخانیات پرهیز کنید؛ چرا که  انجام هر کدام از موارد ذکر شده باعث می‌شود بافت بینی که هنوز ترمیم نشده آسیب ببیند و در نهایت به دلیل فشار، مویرگ‌ها پاره می‌شوند و منجر به خونریزی بینی خواهد شد. در ادامه شما را با مفهوم فین کردن و عوارض فین کردن بعد از عمل بینی آشنا می‌کنیم.

فین کردن بعد از عمل بینی چه عوارضی به همراه دارد؟

 چطور بعد از جراحی بینی فین کنیم؟

به منظور رعایت مراقبت ‌های بعد از عمل بینی بهتر است با پزشک جراح خود مشورت کنید؛ زیرا جراحی بینی انواع مختلفی دارد و اگر جراحی ساده‌تر انجام شود مانند جراحی سوراخ‌های بینی به مراتب مراقبت‌های بعد از آن راحت‌تر است. البته فشار آوردن و فین کردن در هفته‌های اول امکان‌پذیر نیست.

در نهایت بعد از مشورت با پزشک که اجازه فین کردن را به شما می‌دهد باید دقت کنید که برای فین کردن فشار زیادی را وارد نکنید. همچنین از دستان خود و یا دستمال سفت برای خارج کردن ترشحات و خونابه‌های خشک شده استفاده نکنید و شستشوی بینی بعد از عمل بینی را به آرامی انجام دهید.

توجه داشته باشید که در شستشو و خارج کردن ترشحات بینی افراط و زیاده‌روی نکنید. تعداد دفعات این کار بهتر است محدود باشد ولی با دقت انجام شود. البته که در همان هفته اول هم شستشو با محلول آب و نمک ضروری است؛ زیرا که اگر شستشو نکنید بستر برای عفونت و یا رشد باکتری فراهم می‌شود.

از فین کردن بعد از عمل بینی پرهیز کنید

آیا فین کردن بعد از عمل بینی امکان‌پذیر است؟

فین کردن بعد از جراحی بینی با راهنمایی پزشک انجام می‌شود اما به طور معمول 2 هفته اول نباید این کار صورت بگیرد. البته فین کردن تا 2 هفته امکان‌پذیر نیست ولی شستشو باید انجام شود. بعد از اینکه پزشک تامپون‌ها را از بینی خارج می‌کند شما می‌توانید شستشو با سرم و یا آب و نمک را به آرامی انجام دهید ولی مجاز به فین کردن نیستید.

یکی از دلایل اصلی که شما را وادار به فین کردن می‌کند خشک شدن و بسته شدن مجاری تنفسی است که برای رفع این مشکل بعد از گذشت دوره نقاهت می‌توانید از گوش پاک کن  یا دستمال مرطوب به آرامی استفاده کنید.

نحوه خارج کردن ترشحات بینی در روزهای اول بعد از جراحی

ترشحات بینی و افزایش عوارضی ناشی از این ترشحات باعث می‌شود افراد همواره پیگیر راه‌های جلوگیری و پیشگیری از این عوارض و همچنین کاهش ترشحات یا خونابه‌های بینی خود شوند. در روزهای اول جراحی نیازی به شستشو با سرم و آب و نمک نیست فقط با قطره تجویز شده پزشک کافی است این عمل را انجام دهید.

برای تمیز کردن ترشحات داخل بینی بهتر است از یک دستمال نم‌دار و یا مرطوب با آبگرم استفاده کنید. لازم به ذکر است که دستمال و یا حوله‌ای که برای پاک کردن انتخاب می‌کنید آغشته به بوی تند نشود که شما را به عطسه بیندازد؛ زیرا بافت‌های بینی هنوز ترمیم نشده است و در این صورت خونریزی اتفاق می‌افتد.

بهترین زمان برای فین کردن بعد از عمل بینی

جراحی‌های بینی انواع مختلفی دارند همانند عمل بینی گوشتی، عمل بینی استخوانی، جراحی پره‌های بینی و غیره که هر کدام به طور تقریبی مراقبت‌ها و شستشو‌های متفاوتی دارند. فین کردن بعد از عمل بینی باید با اجازه پزشک صورت بگیرد اما بهترین حالت این است که 14 روز از فین کردن بینی خودداری کنید.

 با گذشت این مدت و با مراجعه به پزشک جراح، فین کردن را به صورت آهسته و آرام انجام دهید. البته شما می‌توانید بعد از گذشت این مدت از محلول آب و نمک یا سرم را برای شستشو استفاده ‌کنید. می‌توانید این محلول‌ها را در یک سوراخ بینی ریخته و منتظر شوید از دیگر سوراخ بینی خارج شود.

 این حالت به شما کمک می‌کند که دیگر بینی شما خشک نشود و مجاری تنفسی باز بماند و در نهایت به فین کردن نیاز نداشته باشید.

آیا فین کردن بعد از عمل بینی عوارضی دارد؟

باید بدانید که اگر نکات و توصیه‌های مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل بینی را رعایت نکنید با عوارضی روبرو می‌شوید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • طولانی شدن تورم و ورم بعد از جراحی
  • پاره شدن مویرگ‌ها و خونریزی کردن
  • طولانی شدن مدت نقاهت و قرنطینه بعد از جراحی
  • پاره شدن بخیه‌های بینی
  • شکاف و یا سوراخ شدن تیغه میانی بینی
  • تغییر فرم بینی که منجر به جراحی مجدد می‌شود و یا با درد زیادی همراه است

نحوه فین کردن بعد از عمل بینی

افزایش خونریزی بینی

به طور معمول بعد از هر جراحی خونریزی طبیعی و در روند  بهبود موثر است. همین امر در جراحی بینی هم صدق می‌کند. خونریزی بعد از جراحی بینی 2 تا 3 روز اول و یا حتی هفته اول امری عادی است اما اگر بیشتر دوره خونریزی بیشتر شد و یا شدت زیادی پیدا کرد باید به پزشک جراح خود مراجعه کنید و دلیل را تحت بررسی قرار دهید.

فین کردن بعد از عمل بینی در بیشتر مواقع دلیل خونریزی است. البته عوامل دیگری هم باعث خونریزی می‌شوند که آنها را نام می‌بریم:

·         فشار خون بالا

·         خشک شدن بینی

·          حساسیت به دارو بیهوشی

·         انحراف بینی شدید

·          استفاده از آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون

·          ضربه و فشار به بینی

 شایان ذکر است که نحوه  خوابیدن و استراحت کردن هم بر روی خونریزی بینی بی‌تاثیر نیستند.

آسیب به بافت ترمیم شده بینی

بافت ترمیم شده بینی نیز گاهی نیاز به جراحی مجدد دارد؛ زیرا که در زمان ترمیم بافت جراحی شده بینی نکات بهداشتی و پزشکی را به صورت کامل انجام نداده‌اید و به عوارض بعد از جراحی منجر دچار شده‌اید. فین کردن بعد از عمل بینی یکی از گزینه‌هایی است که بیشترین مشکلات را به همراه دارد.

در نتیجه وقتی به بافت ترمیم شده بینی آسیبی وارد شود به طور معمول نیاز به جراحی مجدد و یا رینوپلاستی پیدا می‌کنید . در ادامه دلایل نیاز فرد به عمل ترمیمی بینی را ذکر می‌کنیم.

  • چسبندگی‌های داخل بینی
  • فرو رفتگی، کلیپسی شدن و گیره‌ای شدن بینی
  • دو تکه شدن تیغه بینی و پهن به نظر آمدن بینی از روبرو
  • فرو رفتگی‌هایی که براساس جراحی غیر اصولی ایجاد می‌شود
  • تقارن نداشتن و فاصله زیاد بین سوراخ‌های بینی
  • خشکی و ایجاد مشکلات تنفسی
  • انحراف و کجی بینی که به طور معمول در زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که بینی هنوز ترمیم نشده و با ضربه‌ای به آن به بافت ضعیف شده نیز آسیب وارد می‌شود.
  • افتادگی و زیاد پایین بودن نوک بینی

پاره شدن بخیه‌ها

شاید در ظاهر این توصیه پزشک که بعد از جراحی به بینی خود دست نزنید به نظر ساده و ابتدایی بیاید و فکر کنید که خیلی هم مهم نیست اما همین باور غلط باعث می‌شود عوارضی مانند خونریزی و یا پاره شدن بخیه‌ها برایتان پیش آید.

فشردن یا ضربه زدن به بینی عمل شده و دست زدن به بافت‌های ترمیم نشده علاوه بر خونریزی و پاره شدن بخیه‌ها در نتیجه نهایی کار هم تاثیر می‌گذارد . نخ‌های بخیه به طور معمول به 2 دسته جذبی و کشیدنی تقسیم می‌شوند که در اکثر مواقع نخ‌های داخل بینی جذبی هستند و تا زمانی که بافت ترمیم نشده و این نخ‌ها به طور کامل جذب نشده‌اند باید از فشار آوردن و دست زدن به بینی خودداری کنید.

از علائم پاره شدن بخیه‌ها می‌توانیم به خونریزی در داخل حفره بینی، کبودی و خون‌مردگی در شکل ظاهری بینی، سنگینی و درد در ناحیه بینی و بزرگ شدن و بد شکل شدن بینی اشاره کرد.

عوارض فین کردن بعد از عمل بینی

طولانی شدن دوره نقاهت

در دوره نقاهت بعد از جراحی نکات پزشکی را باید به طور کامل رعایت کرد در غیر این صورت مدت نقاهت بیشتر می‌شود و سختی شما دو چندان می‌گردد. در صورتی که فین کردن بعد از عمل بینی را امری ساده تلقی کنید و این کار را انجام دهید، به طور حتم دوره نقاهت شما طولانی‌تر می‌شود.

فین کردن بعد از عمل بینی عوارض زیادی به همراه دارد که طولانی شدن دوره نقاهت نیز یکی از همین عوارض محسوب می‌شود. اگر بدون دقت بینی خود را تمیز کنید، ممکن است به بافت‌های ترمیم نشده آن آسیب بزنید، خونریزی درون بینی را تشدید کنید یا باعث ورم بیشتر بینی شوید که همه این عوامل به طولانی شدن دوره نقاهت بینی منجر می‌شوند.

علاوه بر بی‌توجه به نحوه فین کردن بعد از عمل بینی نکات مهم و ضروری دیگری نیز باید بعد از جراحی در دوره نقاهت انجام دهید که آنها را به مختصر توضیح می‌دهیم:

  • به توصیه‌های پزشک خود گوش کنید. پزشک در مرحله اول دستورالعمل مخصوص مصرف داروها، زمان مصرف، نحوه مراقبت از محل جراحی برای پیشگیری از عفونت یا رشد باکتری‌ها و همچنین زمان مراجعه بعدی را با شما در میان می‌گذارد.
  • سر خود را بالا نگه‌دارید. بیشتر افراد به هنگام خوابیدن مشکل دارند و نمی توانند حرکت بدن خود را کنترل کنند. برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده به شما توصیه می‌کنیم که هرگز به پهلو نخوابید و همیشه زیر سرتان 2 یا 3 بالش بگذارید و روی تخت بخوابید تا سرتان بالا قرار بگیرد.
  • به صدای بدن خودتان گوش کنید. بعد از جراحی با دقت بیشتری به درون خود توجه کنید. شما می‌توانید از طریق احساس‌هایی که دارید درک کنید مشکلی پیش آمده است یا همه چی روبراه خواهد بود. با گوش کردن به صدای بدنتان اگر متوجه چیز خاصی شدید به پزشک خود مراجعه کنید.

نکات موثر در کنترل دوره نقاهت

  • از کمپرس سرد استفاده کنید. در 2 تا 3 روز اول بهتر است از کمپرس سرد استفاده کنید. البته باید توجه کنید کمپرس سرد را مستقیم روی تیغه و پره‌های بینی خود قرار ندهید بهتر است که روی گونه و نزدیک بینی بگذارید.
  • رژیم غذایی سالم بعد از جراحی بینی را دنبال کنید. شما بعد از جراحی نیاز به غذاهایی دارید که مغذی هستند. غذاهایی شامل ماهی، گوشت، تخم مرغ، آجیل، ماست و مواد غذایی پروتئین‌دار که در ساخت غضروف، ماهیچه‌ها تاثیر دارند و خون‌ساز هستند.
  • به طور کامل استراحت کنید. بعد از جراحی شاید به دلیل تامپون‌ها و حس احتقانی که دارید خوابیدن برایتان دشوار و سخت باشد ولی برای اینکه زودتر بهبود یابید باید استراحت کنید و حداقل 7 یا 8 ساعت خواب مفید را در برنامه خود قرار دهید.
  • از گرما خودداری کنید. شاید در حالت نرمال خوردن سوپ گرم و یا دوش گرفتن با آب گرم حس خوبی به شما بدهد ولی طی یک یا 2 هفته اول بعد از جراحی باید از گرما اجتناب کنید. حتی در رژیم غذایی خود غذاهای خنک قرار دهید و هنگام دوش گرفتن از آب ولرم و حتی خنک استفاده کنید. به دمای اتاق توجه کنید؛ زیرا که در هنگام خواب اگر شما متوجه دمای بالا اتاق نشوید بینی شما متورم خواهد شد و دوره نقاهت طولانی‌تری خواهید داشت.
  • از فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید. بهبود و درمان استخوان بینی حداقل یک تا 2 ماه زمان می‌برد و در این مدت شما باید از ورزش و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. حتی گاهی نرمش و یا کشش‌های ساده هم باعث ورم شدید بینی می‌شود. در واقع تا زمانی که استخوان بینی به طور کامل بهبود پیدا نکرده و از پزشک خود اجازه ورزش کردن را دریافت نکرده‌اید باید از انجام آن خودداری و اجتناب کنید.
  • عینک نزنید. عینک زدن باعث تورفتگی و فشار آوردن به بینی و در نهایت ورم و خونریزی می‌شود.
  • سیگار نکشید و در مقابل روند بهبود و ترمیم بینی خود صبور باشید.

فین کردن با چه مکانیزمی انجام می‌شود؟

فین کردن در واقع عمل دفع و خارج کردن مخاط بینی از طریق بازدم قوی است. این عمل ممکن است برای احتقان بینی براثر سرماخوردگی و یا آلرژی‌های فصلی انجام شود اما فین کردن به طور مرتب و با فشار بالا می‌تواند عارضه‌های زیادی ایجاد کند .

فین کردن بعد از عمل بینی  در هفته اول ممنوع است؛ زیرا فشار زیادی که وارد استخوان و تیغه بینی می‌کند با ورم و خونریزی زیادی همراه خواهد بود. در حالت عادی هم تکرار این عمل باعث سردرد و بی‌حالی شود.

جمع‌بندی

در این راهنما شما را با برخی از مسائل و نکات بهداشتی بعد از جراحی بینی و همچنین زمان شستشو و فین کردن بعد از عمل بینی آشنا کردیم . این مقاله به شما کمک می‌کند که با نحوه فین کردن، عوارض آن و شرایط انجام این کار آشنا شوید و همچنین یادآور می‌شویم که با  رعایت کردن توصیه‌های پزشک جراح خود روند بهبود جراحی‌تان را سرعت بخشید و از دوره نقاهت خود کم کنید.

یکی بهترین متخصصان گوش، حلق و بینی که بهترین مشاوره قبل و بعد از عمل بینی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با اطلاعات کامل بینی خود را جراحی کنید، دکتر علی شفیعی نام دارد. این پزشک دارای مطبی مجهز است که انواع عمل‌های زیبایی را انجام می‌دهد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه