قوز بینی بعد از عمل، طبیعی است؟

افراد برای اینکه ظاهر زیباتری داشته باشند و چهره آنها جذاب به نظر رسد، جراحی بینی انجام می‌دهند اما در برخی موارد بعد از رینوپلاستی خطوط غیر منتظره‌ای بر روی بینی آنها ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد افراد عادی با این خطوط آشنایی ندارند و نگران می‌شوند. قوز بینی بعد از عمل یکی از همین معضلات چالش برانگیز است که نگرانی افراد را افزایش می‌دهد. خبر خوب اینکه این قوز تا حد زیادی طبیعی است و خیلی زود رفع می‌شود. برای کاهش نگرانی‌های خود در مورد شرایط پس از عمل، توصیه می‌کنیم با متخصصان حرفه‌ای مشورت کنید و سپس برای جراحی بینی خود دست به کار شوید. در ادامه این راهنما بیشتر در مورد قوز بینی بعد از جراحی توضیح می‌دهیم.
قوز بینی بعد از عمل، طبیعی است؟

منظور از قوز بینی بعد از عمل چیست؟

طی عمل بینی زمانی که استخوان‌های بینی باریک می‌شوند، استخوان‌ها بیشتر از قبل به قسمت مرکزی صورت کشیده خواهند شد. بنابراین بعد از جراحی اگر انگشتان خود را بر روی بینی بالا و پایین بکشید، به راحتی یک برآمدگی یا قوز را بر روی آن احساس می‌کنید.

البته قوز بینی بعد از عمل باید به گونه‌ای باشد که فقط لمس شود و دیده نشود. به طور کلی اگر متخصص جراح منتخب شما مجرب و باسابقه باشد، تنها برجستگی‌های کوچکی بر روی بینی شما ایجاد می‌شوند که حاصل شکستگی خطوط ناشی از جراحی‌ اصلی بینی هستند.

بعد از عمل بینی استخوانی ممکن است شما انواع مختلفی از برجستگی‌ها را بر روی بینی خود مشاهده کنید. این برجستگی‌ها به دلیل تغییرات بافتی در حین عمل ایجاد شده‌اند و حتی واکنش بدن و صورت شما به جراحی خواهند بود. برآمدگی‌های معمولی بینی ناشی از تورم پوست و بافت‌ها هستند که در واقع بخش طبیعی روند بهبودی شما محسوب می‌شوند.

علت به وجود آمدن قوز بینی بعد از عمل

علاوه بر برجستگی‌هایی که حاصل از تغییرات غضروف و بافت بینی هستند، این امکان وجود دارد که قوز بینی بعد از عمل به وجود غضروف یا استخوانی مربوط باشد که در طول جراحی به طور کامل برداشته نشده است. در برخی موارد بیمار به دلیل وجود این قوز به جراحی ثانویه نیاز دارد.

با این حال قبل از هر نوع تصمیم‌گیری باید برای بهبودی کامل بینی خود منتظر بماند و از هر نوع اقدام ثانویه دست بکشد. بهبود برآمدگی‌ها و قوز اولیه روی بینی ممکن است چندین ماه طول بکشد، به همین دلیل شما باید از علت به وجود آمدن این برآمدگی‌ها مطمئن شوید و سپس برای رفع آنها اقدام کنید.

دلیل اصلی به وجود آمدن این قوز بعد از جراحی بینی تورم بافت‌های بینی، پوست یا ماهیچه آن است. در برخی موارد یک سال یا حتی بیشتر طول می‌کشد تا تورم بعد از جراحی به طور کامل برطرف شود. بدین ترتیب از دیدن برآمدگی در مراحل اولیه بهبود بینی خود نگران نشوید. برخی از دلایل اصلی قوز بینی را پس از جراحی ذکر می‌کنیم:

  • تورم حاصل از بافت‌ها و غضروف‌ها
  • تشکیل شدن پینه ( گاهی در محل جوش خوردن استخوان‌های بینی بعد از جراحی ممکن است پینه ایجاد شود و برجستگی‌هایی به همراه داشته باشد)
  • وجود استخوان اضافه

چگونه قوز بینی بعد از عمل را مدیریت کنیم؟

بررسی قوز بینی بعد از عمل

از آنجایی که قوز بینی بعد از عمل یکی از برجستگی‌های شایع جراحی بینی محسوب می‌شود، متخصصان روش‌های مختلفی برای کنترل این تورم ارائه می‌دهند. ورم بینی شما به طور معمول با ته‌نشین شدن بافت‌های بهبودیافته کاهش می‌یابد اما اگر این قوز و برآمدگی به تدریج رفع نشود، ممکن است ارزیابی بیشتری نیاز داشته باشید.

برای مدیریت موثر قوز و برآمدگی‌های بعد از عمل بینی گوشتی، عمل بینی ترمیمی و غیره می‌توانید از روش‌های ذکر شده در زیر کمک بگیرید:

  • به هر نوع تورم بعد از عمل توجه کنید و در صورت بروز هر نوع تغییر با متخصص منتخب خود مشورت کنید.
  • از تکنیک ماساژ نرم و براساس توصیه جراح بینی خود کمک بگیرید تا تورم بافت بینی شما کاهش یابد.
  • برای جلوگیری از تورم بینی بعد از جراحی، بلافاصله از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • با درک بهتر برآمدگی‌ها و رعایت نکات یا توصیه‌های مراقبتی آنها می‌توانید به روند بهبود قوز بینی خود کمک کنید.

تشخیص زود هنگام قوز بینی

پس از عمل بسیار مهم است برجستگی یا قوز بینی خود را مورد بررسی قرار دهید. از این رو بهتر است طی هفته‌های اولیه بعد از عمل به طور دائم بینی خود را چک کنید. نظارت منظم بر روی هر نوع تورم یا تغییر بینی بعد از جراحی امری ضروری است.

متخصصان به شما توصیه می‌کنند روزانه بینی خود را در نور مناسب بررسی کنید تا هر گونه برآمدگی جدید یا قوز را به موقع ببینید. حتی می‌توانید دستان خود را تمیز بشویید و سپس برای بررسی افزایش اندازه قوز بینی یا درد آن، بینی خود را به آرامی لمس کنید.

استفاده از مراقبت‌های فوری و انجام اقدامات غیر تهاجمی

برای رفع قوز بینی بعد از عمل می‌توانید از تکنیک‌های موثری همانند کمپرس سرد استفاده کنید. شما می‌توانید یک بسته یخ یا حتی سبزیجات یخ‌زده را در یک پارچه ببندید و به مدت 10 دقیقه بر روی بینی خود قرار دهید. البته قبل از انجام هر نوع اقدام با متخصص منتخب و جراح خود مشورت کنید.

قوز بینی بعد از عمل چه زمانی رفع می‌شود؟

در قسمت‌های قبلی گفتیم، قوز بینی بعد از عمل می‌تواند به دلیل تورم بعد از جراحی باشد و با گذر زمان کاهش یابد. در برخی از افراد زیباجو، برجستگی‌های کوچک روی بینی بلافاصله بعد از جراحی ایجاد می‌شوند و با گذشت زمانی کوتاه از بین می‌روند.

فشار ملایم و حتی ماساژ ممکن است این برجستگی‌ها را از بین ببرد. ناگفته نماند فشار بیش از حد قوی ممکن است باعث تغییر حالت بینی شود؛ زیرا این امکان وجود دارد که استخوان‌های و غضروف بینی حرکت کنند. بدین ترتیب برای این کار بهتر است از جراح متخصص خود کمک و مشاوره بگیرید.

نکته کلیدی برای درمان این قوز و برآمدگی‌ها صبوری شما است. به بینی خود فرصت دهید تا بهبود پیدا کند. در برخی موارد و طبق توصیه پزشکان جراح، تزریق استروئید زیر پوست ممکن است تورم بینی شما را کنترل و مدیریت کند.

روش‌های درمان قوز بینی بعد از عمل

درمان قوز بینی بعد از عمل

در صورتی که شما نیز از قوز بینی بعد از عمل رنج می‌برید و ناراحت هستید، توصیه می‌کنیم به مطب جراح منتخب خود مراجعه کنید. این متخصصان می‌توانند با معاینه بینی شما بهترین روش درمانی این برآمدگی‌ها را ارائه دهند.

متخصصان باید نوع برآمدگی و دلیل به وجود آمدن آن را مورد بررسی دقیق قرار دهند تا بتوانند روش درمانی مناسبی را برای شما در نظر بگیرند. علاوه بر علت ایجاد این برآمدگی‌ها، متخصصان به زمان تشکیل آنها نیز توجه می‌کنند.

برای مثال قوز بینی در طول یک سال اول بعد از جراحی آن، بیشتر حاصل از تورم بینی است. در چنین شرایطی بهتر است شما صبر کنید و اجازه دهید برآمدگی بینی شما به صورت خودکار و با گذر زمان درمان شود.

برجستگی حاصل از تورم بعد از عمل بینی امری طبیعی است و خود به خود رفع می‌شود. البته در برخی موارد بهتر است برای درمان این معضل بر روی بینی خود چسب بزنید تا فشار بیشتری به آن وارد شود زودتر بهبود یابد.

درمان قوز بینی حاصل از تورم بعد از عمل

اگر بینی شما به دلیل تورم بعد از جراحی با برآمدگی و قوز زیادی روبرو است، متخصصان توصیه می‌کنند کورتون تزریق کنید تا این تورم زودتر رفع شود. چسب زدن روی بینی نیز می‌تواند برجستگی حاصل از تورم آن را رفع کند.

چسب می‌تواند بر روی تورم بینی شما فشار وارد کند و حتی باعث شود مایعات درون بینی به بافت‌های آن جذب شوند. در این صورت کلاژن در قسمت بخیه شده بینی منسجم و فشرده می‌شود، پس برآمدگی یا قوز حاصل از تورم نیز بهبود می‌یابد. به طور کلی این روش حجم قسمت برآمده بینی را رفع می‌کند.

درمان قوز بینی حاصل از تشکیل پینه بعد از عمل

پینه یکی از معضلاتی است که بیشتر بعد از عمل بینی فانتزی و نیمه فانتزی ایجاد می‌شود. در واقع این قوز در محل جوش خوردن استخوان‌های بینی به وجود می‌آید. از این رو متخصصان بر این باور هستند که پینه حاصل از عمل بینی با گذر زمان و به مرور رفع می‌شود، پس راه درمانی خاصی برای این قوز بینی بعد از عمل وجود ندارد.

درمان قوز بینی به دلیل استخوان اضافی بعد از عمل

در صورتی که قوز بینی شما بعد از عمل به دلیل وجود استخوان اضافی باشد، متخصص با توجه به نوع قوز، شدت و میزان آن می‌تواند راه‌های درمانی مختلفی را به کار برد. در ادامه چندین روش درمانی مهم و کارآمد قوز حاصل از استخوان اضافی را توضیح می‌دهیم:

  • در صورتی که قوز بینی بعد از عمل کم باشد، متخصص با سوهان کشیدن این قوز را درمان می‌کند.
  • اگر قوز بعد از عمل به دلیل وجود استخوان اضافی خیلی زیاد باشد، متخصص باید از روش جراحی ترمیمی کمک بگیرد.
  • در برخی موارد نیز متخصصان روش‌های غیر جراحی همانند لیزر کردن بینی، تزریق ژل به بینی، استفاده از روش لیفت بینی با نخ یا تزریق چربی به آن را پیشنهاد می‌کنند.

آیا قوز بینی بعد از جراحی برمی‌گردد؟

بررسی قوز بینی بعد از عمل

روش‌های درمان قوز بینی بعد از عمل

در نظر داشته باشید بازگشت قوز بینی بعد از عمل یکی از معضلات غیر قابل پیش‌بینی است که برای افراد کمی رخ می‌دهد. می‌توان گفت تنها 5 الی 10 درصد از بیمارانی که عمل بینی انجام داده‌اند، ممکن است دوباره با قوز بینی روبرو شوند.

نگران نباشید، در اکثر موارد قوز و برجستگی بعد از جراحی تنها برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند و به مرور زمان از بین می‌رود. اگر بعد از عمل قوز بینی شما برگشت، توصیه می‌کنیم حداقل 6 ماه تا یک سال برای رفع آن منتظر بمانید و دست به هیچ عملی نزنید.

توجه داشته باشید در جراحی بینی‌های گوشتی به دلیل ضخامت بیشتر پوست، ممکن است تورم حاصل از بینی شما دیرتر بهبود یابد و حتی قوز بینی بعد از جراحی نیز برگردد. در چنین شرایطی باید از متخصص منتخب خود کمک و راهنمایی بگیرید.

چرا قوز بینی بعد از عمل برمی‌گردد؟

می‌توان گفت دلایل مختلفی بر روی بازگشت قوز بینی بعد از رینوپلاستی موثر هستند که در ادامه اصلی‌ترین این دلایل را توضیح می‌دهیم:

  • سن: از بینی خود را در دوران نوجوانی عمل کنید، ممکن است رشد بینی شما ادامه داشته باشد و از این رو با گذر زمان قوز یا برآمدگی بینی برگردد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در سنین نوجوانی برای درمان بینی بدفرم خود اقدام نکنید.
  • ساختار بینی: به طور معمول متخصصان با توجه به ساختار طبیعی بینی فرد متقاضی بهترین روش را برای او تعبیه می‌کنند اما در برخی موارد به دلیل ساختار بینی، قوز بینی افراد بعد از عمل برمی‌گردد.
  • ناتوانی متخصص: این مورد شاید کمتر به چشم بخورد اما به هر حال یکی از دلایل بازگشت قوز بینی پس از جراحی محسوب می‌شود. اگر متخصص شما برای جراحی بینی اطلاعات و تجربه کافی نداشته باشد و جراحی را به خوبی انجام ندهد بدون شک بعد از عمل قوز بینی شما برمی‌گردد.

بهترین متخصص رفع قوز بینی

جراحی قوز بینی بعد از عمل

به طور معمول قوز بینی و استخوان روی آن یکی از معضلاتی است که افراد زیباجو با آن درگیر هستند. اگر شما نیز از قوز بینی خود ناراضی هستید و به جراحی آن فکر می‌کنید، بهتر است به سراغ متخصصی بروید که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارد.

یکی از بهترین پزشکان و متخصصان گوش، حلق و بینی دکتر شفیعی است که در حوزه جراحی قوز بینی نیز تجربه خوبی دارد. این متخصص و جراح سر و گردن می‌تواند قوز بینی شما را نیز به خوبی ترمیم و جراحی کند.

سخن آخر

در این مطلب گفتیم که قوز بینی پس از رینوپلاستی یکی از معضلات عادی و طبیعی محسوب می‌شود که با گذر زمان از بین می‌رود. بنابراین لازم نیست شما برای رفع این مشکل بینی خود اقدام خاصی انجام دهید. البته بهتر است از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید تا با توجه به نوع قوز بینی، دلیل ایجاد آن، شدت و میزان برجستگی بتوانند بهترین روش درمانی را به شما معرفی کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه