مراقبت های بعد از جراحی بینی

داشتن اطلاعاتی کافی از دستورالعمل های مراقبت های بعد از جراحی بینی ، یکی از موارد ضروری بوده که پزشک قبل از جراحی بینی آن را به زیبا جو توصیه خواهد کرد. همچنین داشتن اطلاعات کافی از این مراقبت ها سبب کسب نتایج مطلوب و دوره نقاهت کوتاه خواهد شد. بهتر است تمامی این تکنیک ها را که در ادامه مطلب دکتر علی شفیعی ، بهترین جراح بینی تهران ، اشاره می کنیم به خوبی مطالعه کرده و رعایت کنید ، تا از بهترین نتایج بعد از عمل بینی برخوردار شوید و در طی دوران نقاهت دچار مشکل جدی نشوید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر علی شفیعی رونیزی

اقدامات لازم جهت مراقبت های بعد از عمل بینی

از مصرف دخانیات خودداری کنید

جراح قبل و بعد از عمل بینی به شما می گوید که از مصرف دخانیات جدا خودداری کنید. در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی ، مصرف نیکوتین ، سبب اختلال در جریان خون شده و روند بهبودی بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید خودداری کنید

به طور کلی افراد بدون استفاده از ضد آفتاب و محصولات مراقبتی ، نباید در معرض اشعه خورشید قرارگیرند. بنابراین بهتر است بدانید که بعد از عمل و در دوره مراقبت های بعد از رینوپلاستی ، پوست دماغ افراد بسیار حساس شده ، و در صورت قرار گرفتن در معرض خورشید ، سبب تغییر رنگ پوست و محل بخیه خورده خواهد شد.

انجام ورزش و فعالیت های سنگین ممنوع

بهبود استخوان و غضروف بینی در این نوع جراحی بسیار حائز اهمیت می باشد. معمولا می توان گفت این پروسه و دوره نقاهت ، برای استخوان ها حدود 6 هفته خواهد بود. بنابراین 6 الی 7 هفته با توجه به توصیه های جراح بینی خوب در تهران ، از انجام فعالیت های سنگین و خم کردن سر به سمت پایین ، انجام ورزش بعد از جراحی بینی به صورت کاملا حرفه ای و سنگین جدا خودداری کرده و بپرهیزید.

هرگز در محیط های گرم قرار نگیرید

به هنگام مراقبت های بعد از عمل بینی ، حمام آب گرم ، سونا و جکوزی ، مواد غذایی گرم و غیره تاثیرات منفی در بهبودی داشته که تورم و کبودی را افزایش می دهد. بهتر است به هنگام حمام از آب ولرم و مواد غذایی سرد و هم دما با محیط استفاده کنید.

حتما به خوبی استراحت کنید

بدن بیمار طی عمل جراحی انرژی بسیار زیادی را صرف کرده و نیازمند استراحت و ذخیره انرژی لازم جهت گذراندن دوره نقاهت می باشد. جراح دماغ توصیه می کند، به هنگام رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی ، به میزان کافی زیبا جو بخوابد و یک الی دو هفته از انجام هرگونه فعالیتی غیر ضروری خودداری کند.

کمپرس های سرد و کاهش تورم

می توانید در دو الی سه رو ابتدایی بعد از جراحی از کمپرس های آب سرد برای کاهش تورم و کبودی اطراف چشم و دماغ استفاده کنید.

نکته : هرگز کمپرس سرد را مستقیما بر روی پوست خود نگذارید ، بهتر است آن را درون یک حوله گذاشته و بعد مورد استفاده قرار دهید تا از وارد شدن آسیب به پوست جلوگیری شود.

سرتان را حتما بالا نگه دارید

استراحت در مراقبت های بعد از عمل بینی ، یکی از موارد ضروری و حساس می باشد. به همین منظور دکتر علی شفیعی رونیزی ، جراح پلاستیک صورت و بینی تهران ، تاکید می کند که به پهلو نخوابید ، سرتان را حتما به سمت بالا نگه دارید. در این مواقع از چند بالشت زیر سر خود استفاده کنید و به صورت طاق باز بخوابید. توجه داشته باشید ، عدم رعایت این موارد سبب بروز بد فرمی و کج شدن بینی زیبا جو ، افزایش و تورم کبودی شدید خواهد شد.

از عطسه کردن خودداری کنید

در مراقبت های بعد از جراحی بینی افراد احساس گرفتگی در ناحیه داخلی بینی خود خواهند داشت ، که بر اثر تورم بافت های داخلی ایجاد شده اند. به همین منظور برای خالی کردن بینی خود هرگز اقدام به فین کردن نکنید. وجود بخیه های ظریف که نقش نگه دارنده غضروف بینی را دارند ، بر اثر عطسه و سرفه آسیب دیده و باز می شوند. بنابراین به هنگام عطسه و سرفه بسیار مراقب باشید و دهان خود را باز کرده و به آرامی و از طریق دهان عطسه کنید.

به مقدار کافی آب بنوشید

به طور معمول هر فردی در طول روز باید حدود 8 لیوان آب بنوشد . مصرف آب و هیدراته نگه داشتن بدن ، تاثیرات مثبتی در روند بهبودی ، کاهش طول درمان و غیره دارد ، بنابراین حتما روزانه به میزان کافی آب بنوشید.

داروهایتان را کامل استفاده کنید

بعد از عمل رینوپلاستی بهترین جراح بینی تهران ، داروهایی را جهت کاهش تورم ، درد و کوتاه کردن دوره نقاهت برای بیمار تجویز می کند. زیبا جو باید در مراقبت های بعد از جراحی بینی به طور مرتبا این داروها را به نسبت برنامه توصیه شده توسط بهترین دکتر عمل بینی تهران مصرف کند.

آیا زیباجو بعد از عمل بینی می تواند از عینک استفاده کند ؟

توجه داشته باشید که برخی از بینی ها دارای استخوانی مقاوم نمی باشند ، و به هنگام جراحی پیوند غضروفی برای آن ها انجام می شود. علاوه بر این مورد ایجاد تغییرات لازم در این نوع جراحی زیبایی سبب وارد شدن آسیب و ضعف ساختار کلی بینی افراد خواهد شد ، بنابراین در مراقبت های بعد از جراحی بینی استفاده از هرگونه عینک ، حتی طبی می تواند باعث وارد شدن آسیب هایی همچون تورم شدید ، کبودی و فرورفتگی ساختار بینی و غیره شود که فرد در پایان ناچار به اقدام جراحی مجدد یعنی عمل بینی ترمیمی خواهد شد.

نکته : در مراقبت های بعد از جراحی بینی و در صورتی که افراد مبتلا به مشکلاتی در دید خود می باشند ، می توانند با مشورت جراح بینی خوب در تهران ، از عینک های طبی سبک و در موارد مورد نیاز استفاده کنند. و یا لنز های طبی تهیه کرده و در مواقع لزوم از آن ها بکار گرفته شود.

مواد غذایی و تاثیرات آن در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی

مواد غذایی و مصرف یک رژیم غذایی خوب در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی ، علاوه بر تاثیرات مفید در دیگر نواحی بدن ، تاثیرات مستقیمی بر انتقال مواد مغذی به محل تحت درمان نیز دارد. برای مثال مصرف پروتئین کمک شایانی در بهبودی و بازسازی بافت های آسیب دیده و یا از بین رفته خواهد کرد. همچنین مصرف انواع ویتامین ها ( ویتامین A ، ویتامین C و غیره ) و سبزیجات می تواند ، در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت ، افزایش کلاژن سازی و غیره بسیار تاثیر گذار و مفید باشد.

نکته : در دوره نقاهت و بهبودی ، بیمار باید از مصرف انواع ادویه و مواد غذایی پر نمک بپرهیزد ، زیرا مصرف آن ها تورم و کبودی را به مقدار بسیار زیادی افزایش می دهد.

آموزش چسب زدن بینی توسط جراح پلاستیک دکتر علی شفیعی

رعایت بهداشت در دوره نقاهت بعد از عمل بینی

از جمله مراقبت های بعد از عمل بینی و حائزه اهمیت ، رعایت دستورالعمل های پزشک است که در این خصوص به بیمار خواهد داد تا عوارض جانبی و مشکلات به حداقل برسند. از جمله این موارد و نکات بهداشتی استحمام بعد از جراحی بینی بوده که در هفت روز ابتدایی پس از ترخیص از بیمارستان افراد نمی توانند از آن بهرمند شوند. زیرا با خیش شدن ابزار های بکار برده شده از جمله گچ ، این ابزار کارایی اصلی خود را از دست داده و دیگر نمی تواند از ساختار بینی زیبا جو محافظت کند. همچنین به علت مرطوب ماند این ابزار ها خطر احتمال عفونت بیمار بسیار بالا می رود. همچنین بخار ناشی از استحمام ، خود می تواند سبب ایجاد التهاب و تاثیر منفی بر روی روند بهبود زخم ها و محل برش شود. بخار و آب داغ برای برش ایجاد شده در ناحیه تحت درمان ، خطرناک بوده و حتی آب ولرم هم می تواند بر روی بخیه ها و چسب اثر منفی و نامطلوب بگذارد که در نتیجه با باز شدن بخیه ها همراه می باشد.

رعایت مراقبت های روزانه بعد از جراحی بینی

  • تا چند هفته ممکن است اختلال بویایی وجود داشته باشد ، که طبیعی بوده و به مرور باز می گردد.
  • معمولا در روز های ابتدایی ترشح خونابه ای از بینی خارج می شود که طبیعی است ، تنها لازم است با گاز استریل تمیز شود.
  • هیچ گونه محدودیتی به هنگام رعایت بهداشت دهان و دندان وجود نداشته ، زیبا جویان می توانند در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی به آرامی بهداشت را رعایت کنند.
  • از فین کردن خودداری کنید و برای رفع گرفتگی مجاری بینی خود دستورالعمل هایی را که پزشکتان توصیه کرده است را بکار گیرید.
  • تنها به هنگام سرفه و عطسه همانطور که توصیه شد دهان خود را به مقدار کافی باز کنید تا از وارد شدن فشار بر روی بینی پیشگیری شود.
  • با توجه به آن که طی این روند جراحی از ماده بیهوشی استفاده شده است ، توصیه می شود بیماران حدود چهار الی پنج روز تحت هر شرایطی از رانندگی کردن بپرهیزند.زیرا فرد در حالت نرمال نبوده و اثرات ماده بیهوشی همانند سر گیجه و بی حالی وجود دارد.
  • محدودیت های استحمام تنها در هفته های ابتدایی بوده و بیمار می تواند با گذشت چند هفته و با توجه به جلوگیری از وارد شدن هر گونه آسیب به بینی استحمام کند.
  • مصرف الکل با برخی دارو ها همچون استامینوفن تداخل داشته به همین منظور استفاده از آن تا بهبودی در دوره مراقبت های بعد از عمل بینی کامل ممنوع می باشد.
  • توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع محصولات آرایشی تا یک الی دو ماه بر روی محل جراحی شده به علت وارد شدن فشار باید خودداری شود.
  • در این بازه سعی کنید حرکات صورت خود را محدود کنید. به معنای آن که تا حد امکان از خندیدن ، گریه کردن و حرف زدن خودداری کنید. همچنین گریه کردن علاوه بر بالا بردن سطح حرکات صورت ، باعث گرفتگی بینی زیبا جو نیز خواهد شد.
  • سعی کنید از خاراندن بینی و یا لمس کردن آن بپرهیزید. لازم است تا بیماران به خوبی از ساختار بینی جدید خود تا زمانی که مستحکم شود به هر قیمتی مراقبت کنند.

استفاده از چسب بینی بعد از جراحی چه کمکی به بیمار می کند ؟

استفاده از چسب بینی بستگی به نظر پزشک و خود بیمار دارد ، اما بکارگیری از آن همراه با نتایج خوب و مثبتی خواهد بود. استفاده از چسب در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، تورم و کبودی را تا حد زیادی کاهش داده و ساختار کلی بینی فرد را حفظ می کند. مدت زمان لازم جهت بکارگیری از چسب دماغ به نظر بهترین جراح پلاستیک در تهران و نوع پوست بیمار بستگی داشته ، که به طور کلی افراد با پوستی نازک دو الی سه هفته و افراد با بینی های ضخیم تا 2 ماه می توانند از آن ها استفاده کنند.

چند نکته مهم در خصوص چسب زدن به بینی

چسب زدن به بینی در طی مراقبت های بعد از جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند در کاهش تورم بینی و شکل گیری بهتر بینی تاثیر بسزایی داشته باشد ؛ به همین دلیل لازم است به تمامی نکاتی که پزشک در طول این پروسه به شما توصیه می کند ، توجه داشته باشید. در ادامه به برخی نکات مهم در همین خصوص اشاره شده است :

  • برای اینکه چسب را از روی بینی به راحتی جدا نمایید ، توصیه می شود بعد از هر بار حمام کردن که چسب به خوبی در طول استحمام خیس و مرطوب می شود ، تعویض چسب را انجام دهید. این کار کمک می کند تا چسب به راحتی از روی پوست بینی شما جدا شود.
  • بعد از هر بار برداشتن چسب ، لازم است برای 45 دقیقه صبر نمایید و اجازه دهید تا پوست بینی شما کمی در محیط هوا قرار بگیرد.
  • حتما پیش از زدن چسب روی بینی ، پوست را به خوبی و آرامی به کمک پد الکلی تمیز نمایید.
  • توصیه می شود هنگام برداشتن چسب از روی بینی ، چسب را به آرامی به سمت بالا کشیده و بلند نمایید.
  • نکته مهمی که در مراقبت های بعد از جراحی بینی در زمان چسب زدن باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید از چسب مخصوص و ضد حساسیت استفاده کرده و با فشار ملایم و یکسان چسب را به هر دو سمت بینی خود بچسبانید.
  • از ایجاد فشار بیش از اندازه به بینی خودداری کرده ، سعی نکنید با کشیدن بینی به سمت بالا با استفاده از چسب ، بینی تازه جراحی شده خود را سربالا تر نمایید ، این کار موجب می شود تا نوک بینی شما دچار افتادگی شود.

بهتر است چگونه بینی خود را بعد از عمل رینوپلاستی شست و شو دهیم ؟

یکی از مراقبت های پس از جراحی بینی رعایت بهداشت و شست و شوی داخل حفره های دماغ می باشد. به همین منظور افراد باید در روز های ابتدایی با استفاده از قطره های مخصوص و تجویز شده توسط دکتر علی شفیعی رونیزی ، جراح بینی خوب در تهران ، باید بینی خود را شست و شو دهند. و بعد از گذشت چند روز با بکارگیری از سرم آب نمک این کار را مرتبا انجام دهند.

بیمار چند روز بعد از جراحی می تواند رابطه جنسی داشته باشد ؟

در این مواقع و با توجه به مراقبت های بعد از جراحی بینی ، به بیمار توصیه می شود تا بهبودی نسبی و با گذشت ده روز از عمل فعالیت های جنسی خود را آغاز کند. توجه داشته باشید که وارد شدن هرگونه فشار و یا برخورد با بینی ، می تواند باعث وارد شدن آسیب به آن شود ، بنابراین بهتر است بعد از یک ماه و رعایت مراقبت های لازم این فعالیت انجام شود.

در دوره اقدامات بعد از جراحی بهتر است از چه مواردی رعایت شود ؟

  1. مرتبا به جراح بینی خود مراجعه کنید تا روند درمان شما را بررسی کند.
  2. در مراقبت های بعد از جراحی بینی هرگز بینی خود را دستکاری نکنید.
  3. سعی کنید برای بر طرف کردن گرفتگی بینی خود ، هوا را با شدت به سمت بالا نکشید.
  4. محل وجود بخیه ها را با استفاده از وازلین ، هیدروژن پراکسید و غیره مرطوب و ضد عفونی کنید.
  5. از قرار گرفتن در محیط های شلوغ جهت جلوگیری از وارد شدن هر گونه آسیب به بینی خودداری کنید.
  6. از پانسمان تا زمانی که برداشته شود ، به خوبی مراقبت کنید و از خیس شدن این ابزار جلوگیری کنید.
  7. با وجود تنفس از دهان ، لب های زیبا جو خشک خواهد شد ، می توانید از تقویت کننده های لب نیز استفاده کنید.
  8. زخم و خون های باقی مانده در اطراف دماغ خود را با استفاده از هیدروژن پراکسید و یا آب اکسیژنه به آرامی تمیز کنید.

نتایج حاصل از جراحی چه زمان نمایان می شود ؟

همانطور که در مقاله جراحی بینی دکتر علی شفعیی ، جراح پلاستیک صورت و بینی در تهران ، اشاره شد روند بهبودی بعد از این پروسه با توجه به نوع بینی و جنس پوست در افراد ، متفاوت است ؛ لذا برای مشاهده نتایج نهایی عمل زیبایی بینی ، شما به یک بازه زمانی یک الی دو ساله نیاز دارید.

اولین هفته

در هفته اول مراقبت های بعد از جراحی بینی ، بیماران می توانند شروع به خوردن غذا های معمول و نوشیدنی ها کنند. طبیعی است در هفته اول جراحی دچار درد و ناراحتی باشید. این پروسه به مرور در هفته های بعد کاهش پیدا می کند. در این بازه زمانی ممکن است دچار خونریزی جزئی از بینی ها و در پشت گلو باشید که نگران کننده نیست. بیماران در هفته اول برای کشیدن بخیه ها و برداشتن اتل ویزیت می شوند. مقداری کبودی زیر چشم و گونه در این مرحله طبیعی است اما در عرض 14الی10 روز تمام کبودی ها برطرف می شوند.

هفته دوم

در این مرحله تورم و کبودی از بین می روند. اگرچه همچنان دچار گرفتگی بینی هستید ؛ لذا می توانید دوباره از طریق بینی نفس بکشید. در این مرحله ، علائم جراحی کبودی و تورم ها رو به بهبودی می روند و بیماران می توانند به فعالیت اجتماعی خود بازگردند .

2 الی 6 هفته بعد از جراحی

در شش هفته اول ، با کاهش تورم ، تغییرات قابل توجهی مشاهده می شود چرا که 60 الی70 درصد تورم شما برطرف خواهد شد. بیماران می توانند به فعالیت های روزمره خود باز گردند. همچنین در طی این مدت تنفس از طریق بینی باید به حالت عادی بازگشته باشد اما افرادی که دچار حساسیت های خاص هستند باید بیشتر مراقب بینی خود باشد و در معرض عوامل حساسیت زا قرار نگیرند. در انتها ذکر این نکته لازم است که شما روز به روز به نتیجه نهایی بینی خود نزدیک می شوید ، پس صبور باشید.

وارد شدن ضربه به بینی در دوران نقاهت

در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی از بیماران خواسته می شود تا مراقب بینی تازه جراحی شده خود باشند و از قرار گرفتن در محیط های شلوغ که خطر وارد شدن ضربه به بینی زیاد است ، خودداری کنند. همچنین به افراد ورزشکار توصیه می شود در هنگام فعالیت های ورزشی که خطر وارد شدن ضربه به بینی وجود دارد حتما از محافظ صورت و بینی استفاده کنند.

اسپلینت بینی بعد از جراحی با هدف نگهداری و حفاظت از فرم جدید بینی قرار داده می شود ؛ با این حال اگر میزان ضربه وارد شده به بینی شدید باشد ، بینی در معرض آسیب قرار گرفته و نتیجه جراحی ممکن است تغییر پیدا کند. بعد از برداشتن اسپلینت شما به مراقبت بیشتری نیاز دارید ؛ چرا که بینی هنوز استحکام لازم را پیدا نکرده و همچنان وارد شدن ضربه به بینی می تواند خطراتی را در پی داشته باشد.

با این حال ممکن است این سوال ایجاد شود که اگر با وجود رعایت تمام نکات لازم در مراقبت های بعد از جراحی ، به صورت ناخواسته به بینی ضربه ای وارد شد چه باید کرد ؟ در چنین شرایطی پیشنهاد می شود آرامش و خونسردی خود را حفظ نمایید و اگر بینی شما دچار خونریزی و درد شده است ، سر خود را بالا نگه دارید و با پزشک خود تماس بگرید. اقدامات درمانی لازم با توجه به میزان شدت ضربه ایجاد شده به بینی و همچنین آسیب وارد شده به بینی متفاوت خواهد بود.

آشپزی کردن بعد از عمل بینی

آشپزی کردن نیز با فعالیت های بدنی مثل ایستادن های طولانی مدت ، خم کردن سر و در نتیجه خستگی و احساس ضعف در دوران نقاهت بعد از عمل بینی همراه است ؛ به همین دلیل توصیه می شود در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی از یک همراه بخواهید که در روزهای ابتدایی کنار شما باشد و کارهای مربوط به آماده کردن غذا را انجام دهد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه