ورزش بعد از جراحی بینی✔ نکات کلیدی

جراحی بینی، یکی از جراحی های پر طرفدار در میان عده زیادی از مردم بخصوص ورزشکاران نیز می باشد. بنابراین برای تمامی افراد ، همچنین افرادی که به طور حرفه ای ورزش می کنند ، این سوال پیش خواهد آمد که آیا می توان ورزش بعد از جراحی بینی را بلافاصله آغاز کرد یا نه؟ ما در مقاله دکتر علی شفیعی، جراح بینی تهران ، موارد منع و مورد نیاز را جهت ورزش بعد از عمل دماغ ، به شما خواهیم گفت تا از هرگونه عوارض و خطرات احتمالی در دوره نقاهت پیش گیری شود.

ورزش بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی و ورزش در هشت هفته

هفته اول : در یک هفته ابتدایی ورزش بعد از جراحی بینی ، لازم است تا زیبا جو به مقدار کافی استراحت کند. زیرا طی جراحی و تغییرات ایجاد شده ، بدن فرد دارای انرژی و سیستم ایمنی پر قدرت نبوده ، بنابراین می تواند سبب افزایش تورم و التهابات بینی شود.

هفته دوم : در این بازه زمانی به علت بهبود جزئی علائم زیبا جو ، می تواند روزانه در مدت زمان کوتاهی و به آرامی پیاده روی را در مسافت های کوتاه بدون خم کردن سر و انجام فعالیت های سنگین و موثر در تورم را آغاز کند.

نکته : بهتر است بدانید که فرد نباید در این دو هفته پیاده روی های طولانی مدت و با سرعت بالایی داشته باشد.

هفته سوم : حال می توانید زمان پیاده روی خود را به آرامی افزایش دهید و ورزش بعد از جراحی بینی را آرام با استفاده از وزنه های سبک و با تمرکز بالا را بکار بگیرید. در این دوره انجام هر فعالیت مربوط به قلب و عروق ممنوع بوده و تا جای ممکن باید از انجام آن ها خودداری شود.

هفته چهارم : پیاده روی دیگر به میزان دلخواه بوده و استفاده از وزنه های کمی سنگین تر موردی ندارد. فعالیت های موثر در قلب و عروق را می توان در این بازه با سرعت بیشتری نسبت به هفته گذشته نیز انجام داد. توجه کنید که در این بازه می توانید ، ورزش های سبک و بدون افزایش فشار خون را هم انجام دهید.

هفته پنجم : به مرور و با گذشت زمان بعد از بررسی تورم و التهاب در هفته پنجم ورزش بعد از عمل بینی ، با برداشت وزنه های نسبتا سنگین و انجام فعالیت های قلبی عروقی تند تر موردی نداشته و بیمار می تواند آن ها را با توجه به نظر دکتر علی شفیعی رونیزی ، جراح بینی ماهر و باتجربه در تهران انجام دهد.

سه هفته پایانی : دیگر دویدن های کوتاه و آرام موردی ندارد ، حتی فرد می تواند ورزش یوگا را آغاز کند و وزنه های سنگین تری را با تمرکز بالا در زمان ورزش مورد استفاده قرار دهد. بنابراین توجه داشته باشید ، ورزش بعد از جراحی بینی در این هشت هفته به علت آسیب پذیر بودن بینی و نیاز به مراقبت بسیار حائز اهمیت است ، و نباید هیچگاه خود سرانه ورزشی تند و بدون تمرکز و همچنین بدون نظر پزشک انجام شود.

از چه ورزش هایی بعد از جراحی بینی باید خودداری کرد ؟

تمرینات و ورزش های هوازی

همانطور که اشاره کردیم بعد از چند هفته ابتدایی بیمار می تواند ورزش بعد از جراحی بینی ، همانند پیاده روی های کوتاه و آرام را آغاز کند. از انجام فعالیت های هوازی دیگر بجز پیاده روی خودداری کنید زیرا ، نیاز به اکسیژن بیشتری داشته و با وجود تورم و التهابات امکان آسیب به بافت های داخلی بینی بسیار افزایش می یابد. به همین علت از انجام این موارد بدون مشورت با جراح بینی خودداری کنید.

یوگا و پیلاتس

شاید تصور کنید که انجام این ورزش بعد از عمل بینی ملایم بوده و خطری را به همراه ندارد ، اما بهتر است به شما بگوییم انجام تند و سریع ، پریدن و دمبل زدن همراه با یوگا و یا پیلاتس هم می تواند آسیب های جدی را به افراد وارد کند. پس با آرامش و تمرکز بالا بدون افزایش و یا کاهش بیش از حد ضربان قلب خود ورزش کنید.

ورزش های شدتی و ضربه ای

استخوان بینی و بافت های آن دچار آسیب های جدی به هنگام رفع مشکلات شده است و انجام ورزش بعد از جراحی بینی آن هم از نوع شدتی و ضربه ای می تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. در صورتی که فرد اجازه ندهد استخوان بینی به طور کامل بهبود یابد و ورزش های ضربه ای را با جدیت و حرفه ای آغاز کند سبب افتادگی نوک بینی ، انحراف بینی و شکستگی استخوان خواهد شد.

نکته: در این مواقع و با وارد شدن آسیب در ورزش به دماغ افراد ، زیبا جو نیازمند جراحی رینوپلاستی ترمیمی خواهد بود که بسیار پیچیده و سخت می باشد.

✔ جراحی رینوپلاستی طبیعی دکتر علی شفیعی 👃🏻

بدنسازان بعد از عمل دماغ می توانند ورزش حرفه ای خود را آغاز کنند ؟

ورزش بعد از جراحی بینی با بکارگیری از وزنه های سنگین ، فشار بسیاری را به ماهیچه ورزشکاران وارد خواهد کرد. بنابراین هرگز تا پایان دوره نقاهت و بعد از 6 ماه از آن ها استفاده نکنید. البته بکارگیری از وزنه های بسیار سبک و به آرامی با توجه به نظر جراح رینوپلاستی خوب در تهران ، موردی ندارد.

هرگز به سمت ورزش هایی مانند فوتبال نروید !

توصیه می شود که زیبا جو هرگز ورزش بعد از جراحی بینی خود را با رشته های ورزشی که در آن از توپ استفاده می شود آغاز نکند. زیرا احتمال برخورد توپ در این مواقع بسیار بالا بوده و ممکن است به بینی فرد ضربه ای محکم وارد شود. این شرایط علاوه بر طولانی تر شدن دوره بهبودی می تواند مشکلات جدی تری را به همراه داشته باشد ، که حتی در مواقعی قابل جبران و ترمیمی نخواهد بود.

ورزش و خطر بروز عوارض بعد از عمل بینی

بسیاری از افراد که حرفه ای ورزش را دنبال می کنند ، باید به ورزش و میزان فعالیت های خود بعد از عمل بینی توجه بسیاری نسبت به گذشته داشته باشند. زیرا در صورت عدم توجه به ورزش بعد از عمل بینی و مراقبت های لازم و انجام فعالیت های سنگین می توانند ، سبب بروز عوارضی همچون موارد زیر شوند.

  1. باقی ماند محل بخیه
  2. تغییر فرم و شکل کلی بینی
  3. درد شدید در استخوان بینی
  4. تغییر رنگ پوست بینی و اطراف آن
  5. پف و کبودی بیش از حد در پوست
  6. بروز اختلالات تنفسی و عدم تنفس آسان
  7. باز شدن بخیه و برش های ایجاد شده بعد از جراحی
  8. به وجود آمدن گوشت اضافه در محل های برش خورده
  9. آسیب دیدگی تیغه بینی به علت وارد شدن فشار بسیار زیاد

بهترین زمان برای شروع ورزش بعد از جراحی بینی

اتمام دوره نقاهت و بهبودی کامل بینی و شرایط جسمی پایدار در هر فردی با توجه به داشتن بینی استخوانی و مستحکم ، گوشتی و ضعیف ، و میزان تغییرات ایجاد شده بر روی بینی بسیار متفاوت بوده و مانند یکدیگر بهبود نمی یابد. اما به طور طبیعی و به هنگام ورزش بعد از جراحی رینوپلاستی ، 7 الی 8 هفته بعد از پایان دوره نقاهت ورزشکاران می توانند تمرینات ورزشی خود را به آرامی و تحت نظر جراح بینی تهران آغاز کنند.

✔ از نمونه کار های دکتر علی شفیعی جراح پلاستیک بینی و صورت 👃🏻

تاثیرات جراحی بینی بر تنفس افراد به هنگام آغاز ورزش بعد از جراحی بینی

عمل جراحی بینی، به ویژه در افرادی که مشکلات تنفسی نیز داشته اند، می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر روی توانایی تنفسی افراد در هنگام ورزش داشته باشد. این عمل، نه تنها می‌تواند بهبودی در زیبایی و ظاهر فرد را به همراه داشته باشد، بلکه می‌تواند با بهبود عملکرد سیستم تنفسی، تجربه ورزش را بهبود بخشد.
زمانی که شما تحت جراحی زیبایی یا درمانی بینی قرار میگیرید، تنفس شما ممکن است بهبود یابد. در واقع، این عمل می‌تواند مسیرهای هوایی شما را باز کند، مشکلاتی مانند کاهش جریان هوا یا بسته شدگی را برطرف کند و در نتیجه توانایی تنفسی شما را بهبود بخشد. این به معنای این است که شما ممکن است به هنگام ورزش احساس کمتری از خستگی و خفگی داشته باشید و بتوانید به راحتی بیشتری در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنید.
علاوه بر این، جراحی بینی می‌تواند بهبودی در اندازه و شکل بینی شما ایجاد کند که ممکن است به تسهیل تنفس ورزشی کمک کند. به عنوان مثال، اگر بینی شما بسیار بزرگ باشد و اندازه آن باعث محدودیت تنفسی شود، با کوچک کردن اندازه بینی، مسیر برای جریان هوا را بازتر کرده و این امر می‌تواند هوای بیشتری به سمت ریه‌ها برساند و در نتیجه بهبودی در عملکرد تنفسی ورزشی داشته باشد.
در نهایت، لازم به ذکر است که برای داشتن یک تجربه ورزشی موفق و رضایت‌بخش بعد از جراحی بینی، بسیار حائز اهمیت است که از راهنمایی پزشک خود پیروی کنید و به توصیه‌های او در مورد فعالیت ورزشی پس از جراحی بینی عمل کنید. همچنین، حتماً قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی پس از جراحی، با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز هر گونه عارضه غیر قابل پیش بینی جلوگیری شود و شما عزیزان به نتایج فوق العاده ای دست پیدا کنید.

آغاز زود هنگام ورزش قبل از بهبودی کامل و عوارض آن

بهتر است بدانید که ، انجام ورزش های حرفه ای بعد از عمل زیبایی بینی به طور کم و یا نیمه سنگین منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون در ورزشکاران می شود ، که به همین علت احتمال و خطر خونریزی ، کبودی و تورم در ورزش بعد از جراحی بینی ، بسیار بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که در طبیعی ترین موارد ، بیمار دچار تورم شده ، که خود به تنهایی در روند بهبودی و طولانی شدن دوره درمان بسیار تاثیر منفی می گذارد. همچنین انجام برخی از فعالیت های ورزشی در وارد شدن آسیب به صورت و استخوان دماغ افراد بسیار نقش دارد. به علت آن که بافت های بینی در روند بهبودی و بعد از آن بسیار حساس و ظریف بوده و با کوچک ترین ضربه آسیب می بیند ، در صورت انجام این نوع از ورزش ها قبل از بهبودی کامل باید جدا خودداری شود ، زیرا ورزش بعد از جراحی رینوپلاستی، سبب تغییر ساختار کلی ، قوز و یا کج شدن غضروف خواهد شد.

شنا بعد از عمل دماغ

اگر هنوز بخیه بینی خود را نکشیده اید و یا از چسب بینی استفاده می کنید، بهتر است ورزش بعد از جراحی بینی را تا بهبودی کامل و جلوگیری از عفونت ها کنار بگذارید. اما بهترین زمان توصیه شده برای رفتن به استخر و آغاز ورزش های آبی ، بعد از عمل دماغ به نظر پزشک و روند بهبودی کامل زخم و التهابات بستگی داشته و مواردی از جمله درد هم می تواند مانع از شنا کردن زیبا جو شود. وجود درد در بینی نشانگر عدم بهبودی کامل زخم ها بوده ، که نیازمند مراجعه به پزشک و مراقبت های بیشتری می باشد.

استفاده از چسب بینی چه تاثیری به هنگام ورزش کردن خواهد داشت ؟

بهتر است بدانید که استفاده از این چسب ها تاثیر بسیار مثبتی در کاهش پف بینی و التهاب همچنین حفظ ساختار بینی افراد بعد از عمل رینوپلاستی دارد. به همین منظور در ماه های ابتدایی و ورزش بعد از جراحی بینی ، از جانب بهترین جراح بینی در تهران ، توصیه می شود ، در زمان پیاده روی و انجام فعالیت های روزانه خود به منظور حفظ ساختار کلی بینی و جلوگیری از آسیب های احتمالی و خطرناک ، از چسب استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه