ورم بعد از جراحی بینی

به طور کلی باید بدانید که تفاوتی ندارد بینی شما چقدر نیاز به اعمال تغییرات داشته باشد. فرقی نمی کند که از نوع ضعیف و گوشتی باشد و یا محکم ، استخوانی و یا توسط چه پزشکی و همچنین با بکارگیری از کدامیک از تکنیک های جراحی بینی انجام شود ، در هر صورت افراد با ورم بعد از جراحی بینی روبه رو خواهند شد. این تورم در برخی افراد و با رعایت مراقبت های لازم بعد از عمل و موارد بسیار دیگر در دوره ی کوتاهی بهبود می یابد ، اما در برخی دیگر زمان زیادی لازم دارد تا به طور کامل از بین برود و زیبا جو به نتیجه نهایی از عمل رینوپلاستی خود برسد. در مقاله دکتر علی شفیعی ، جراح بینی خوب در تهران ، به تمامی موارد لازم جهت بهبود و روند تورم بعد از عمل دماغ اشاره خواهیم کرد.

ورم بعد از جراحی بینی

بروز تورم بعد از عملی بینی به علت است ؟

ورم ، التهاب و کبودی از جمله مواردی هستند که بعد از جراحی و به طور کاملا متداول به علت وارد شدن آسیب به بافت های پوست ایجاد می شوند. در طی این پروسه ، تغییرات بسیاری در غضروف و استخوان ها و برش متعددی در بافت ها ایجاد می شود ، که تمامی این موارد تا بهبودی کامل عوارض ، سبب تجمع آب در میان بافت های اسیب دیده شده و در نتیجه ورم بعد از جراحی بینی را به وجود می آورند.

ورم های متفاوت بینی بعد از جراحی

ورم حاد بینی : ورم بعد از جراحی بینی در چند ماه ابتدایی ، به منظور وارد شدن ضربه و تراشیدگی های غضروف بسیار حاد خواهد بود. تورم حاد در افراد با بینی هایی با استخوان قوی و مستحکم در ماه های ابتدایی بهبود می یابد در صورتی که در بینی هایی با چربی زیاد در زیر پوست بیش از دو ماه زمان خواهد برد.

ورم پوست بینی : همانطور که می دانید برای ایجاد تغییرات لازم ، پوست بینی در ابتدا برش داده شده و سپس از روی ساختمان کلی بینی افراد جدا می شود. بعد از انجام تغییرات لازم و بخیه زدن پوست ، به علت تجمع مایع بین سلولی در محل اسیب دیده شده فرد دچار تورم در دماغ خود خواهد شد. تورم پوست در افراد به طور معمول حدود 2 الی 4 ماه تا بهبودی زمان لازم دارد ، که البته با توجه به موارد دیگر و نوع پوست می تواند کمتر و یا بیشتر شود.

ورم کاذب بینی : این نوع عارضه به علت تغییر در ساختار استخوان و تراشیدن ناشی از آن رخ می دهد. میزان ورم بعد از جراحی بینی در این مواقع و در بینی های بزرگ ، بسیار بیشتر از ورم پوست بوده و مدت زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز دارد.

ورم فیبروز : علت توصیه بسیار در انتخاب جراح ماهر و با تجربه در تهران ، به منظور جلوگیری از مشکلات غیر قابل درمان می باشد ، که یکی از آن ها ورم فیبروز بینی است. این تورم به صورت گوشت اضافی بوده و در بسیاری از مواقع به طور دائمی بر روی دماغ بیمار باقی می ماند.

ورم بینی بعد از جراحی - دکتر علی شفیعی

اقدامات کاربردی و مفید در بهبود ورم بعد از جراحی بینی

کمپرس های سرد : با استفاده از کمپرس یخ می توان روند جریان خون را در ناحیه برش داده شده بهبود بخشید و در نتیجه تورم ناشی از جریان خون را از بین برد.

عدم خم کردن سر : زیبا جو با قرار دادن سر خود به سمت بالا و خودداری از خم کردن سر نه تنها از ورم بعد از جراحی بینی خود کم می کند ، بلکه خطر خونریزی بینی را به مقدار چشم گیری کاهش می دهد.

پیشگیری از مصرف سیگار : مصرف هر گونه ماده حاوی نیکوتین می تواند ، تورم را به مقدار بسیاری افزایش دهد. به همین منظور پزشک توصیه می کند تا بیمار از مصرف دخانیات چند ماه بعد از عمل خودداری کند.

رابطه جنسی : این موضوع علاوه بر آن که احتمال وارد شدن آسیب به ساختار بینی را افزایش می دهد ، می تواند موجب تولید آدرنالین شود که رابطه مستقیمی با خونریزی داخلی بینی و ورم بعد از جراحی بینی را دارد.

پماد های تجویز شده : برخی از پماد های تجویز شده توسط جراح رینوپلاستی ، به منظور کاهش تورم و تسریع روند بهبودی می باشد. حتما آن ها را همانطور که توصیه شده است مرتبا استفاده کنید.

نحوه استراحت : به طور کلی باید بیمار به مدت یک هفته به خوبی استراحت کند . در این مواقع از دو بالشت بکار گرفته و سر خود را به سمت بالا قرار دهد ، و به صورت طاق باز استراحت کرده و یا بخوابد.

محیط های گرم : تا بهبودی نسبی ، فرد اجازه ندارد در حمام از آب گرم استفاده کند و یا در معرض نور خورشید ، سونا و جکوزی قرار بگیر زیرا تمامی این موارد سبب ورم بعد از جراحی بینی خواهند شد.

فعالیت های سنگین ممنوع : بیمار باید توجه بسیاری به فعالیت های روزانه خود داشته باشد و از انجام هر گونه فعالیت سنگین به خصوص ورزش های رزمی و ضربه ای خودداری کند.

بکارگیری از آتل : استفاده از آتل های مناسب با شکل نهایی بینی ورم بعد از جراحی بینی را به مقدار بسیار زیادی کاهش خواهد داد. پزشک خوب ، از آتل ها در بینی های گوشتی به نسب بینی های استخوانی به منظور کاهش تورم بیشتر استفاده می کند.

هرگز فین نکنید : پس از جراحی رینوپلاستی ، شما احساس گرفتگی شدیدی در بینی خود خواهید داشت. بنابراین با فین کردن این گرفتگی بر طرف نخواهد شد ، اما تورم بینی افزایش می یابد. بنابراین از فین کردن و تلاش برای رفع گرفتگی بینی خودداری کنید.

مواد غذایی آیا تاثیری بر تورم بینی دارد ؟

بله ، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند انواع سبزیجات ، همچنین مصرف پروتئین و ویتامین ها به خصوص آب کرفس و آناناس و هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف زیاد آب می تواند در ورم بعد از عمل بینی نقش بسیار مفید و موثری داشته باشد. در صورتی که مصرف سدیم ( نمک خوراکی ) انواع ادویه ها می تواند ، ورم بینی را بسیار افزایش دهد و روند بهبودی در دوره نقاهت فرد را دچار مشکل جدی کند. بنابراین جراح بینی خوب و ماهر در تهران ، توصیه می کند ، هرگز از مواد غذایی پر ادویه و پر نمک در این دوره استفاده کنید.

توضیحات دکتر علی شفیعی درباره ورم بعد از جراحی بینی

چسب بینی و کاهش ورم بعد از جراحی بینی

از جمله روش های کاربردی و پر طرفدار در کاهش ورم بعد از عمل بینی ، استفاده از چسب بینی نیز می باشد. با مصرف چسبی مناسب و بعد از برداشت گچ و همچنین کشیدن بخیه های غیر جذبی می توان تورم پوست بینی را به مقدار بسیار زیادی کاهش داد. این روش علاوه بر کاهش تورم سبب حفظ ساختار و فرم کلی بینی تا بهبودی کامل می شود. بیماران با انجام جراحی بینی گوشتی ، کاندیدای بسیار مناسبی برای بکارگیری از این روش کاهش تورم می باشند.

نکته : لازم است قبل از چسب زدن بینی خود ، حتما به جراح رینوپلاستی ماهر مراجعه کنید تا مراحل و نحوه بکارگیری از چسب را به خوبی به شما توضیح دهد تا این روش سبب بروز عارضه نشود.

آیا خندیدن تاثیری بر تورم دماغ افراد دارد ؟

بله ، دکتر علی شفیعی رونیزی ، بهترین جراح بینی تهران ، توصیه می کند تا زیبا جو برای کاهش ورم بعد از جراحی بینی ، دو هفته بعد از عمل از خندیدن، گریه کردن و حرف زدن زیاد و همچنین تمامی فعالیت هایی که سبب تکان خوردن بیش از حد صورت می شود ، بپرهیزند. تمامی این رفتارها سبب افزایش ورم بعد جراحی بینی ، التهاب و جا به جایی بخیه ها خواهد شد.

با بکارگیری از گچ بینی ورم ناشی از جراحی بینی کاهش خواهد یافت ؟

به طور کلی استفاده از اسپلینت های بینی بیشتر به عنوان حفظ ساختار و مراقبت از آن در برابر ضربه های احتمالی استفاده می شود. اما به میزان بسیار ناچیزی می تواند در کاهش ورم بعد از جراحی بینی نیز نقش مفید و موثری داشته باشد.

کورتون و تاثیر آن در کاهش ورم بینی بعد از عمل

این روش درمانی ، در واقع تزریق کورتون از جانب جراح رینوپلاستی به افرادی با بینی هایی با چربی بسیار در زیر پوست ، همراه با ضخامت بالا و افرادی که تحت عمل ترمیمی هستند و روند درمان و بهبود تورم بعد از جراحی بینی شان بسیار کند پیش می رود توصیه خواهد شد. زمان مناسب برای تزریق کورتون 5 الی 6 هفته بعد از عمل رینوپلاستی به منظور ترمیم بافت ها به طور یکنواخت و کامل می باشد ، در غیر این صورت و تزریق زود تر این ماده سبب فرورفتگی بینی و تغییر شکل ظاهری آن خواهد شد. مدت زمان لازم برای مشخص شدن تاثیر کورتون دو تا سه هفته و در بسیاری موارد بیشتر خواهد بود.

مصرف داروهای بهبود التهاب و کاهش تورم بینی بعد از جراحی

به طور کلی جراح دو هفته قبل از انجام عمل رینوپلاستی به شما توصیه می کند مصرف هرگونه دارو ضد التهاب را کنار بگذارید. اما بعد از جراحی و در دوره نقاهت مصرف این داروها می توان التهاب و ورم بعد از جراحی بینی شما را به میزان چشمگیری نیز کاهش دهد. استفاده از یک داروی ضد التهاب مناسب توصیه توسط بهترین پزشک در تهران ، علاوه بر کاهش التهاب و ورم بعد جراحی رینوپلاستی می تواند ، در کاهش درد هم کمک بسیاری کند ، بنابراین در زمان ها توصیه شده مرتبا آن ها را استفاده کنید.