پولیپ بینی

حتما مدت ها است علائم سرما خوردگی را دارید ؟ بینی تان مرتبا کیپ می شود ؟ تنفس برای شما حتی در زمان خواب و استراحت سخت است؟ آبریزش بینی دارید یا مدام عطسه می کنید؟ مدام در نواحی سر و صورت خود دردی را احساس می کنید؟ بله قطعا شما سرما نخورده اید ! تنها دچار عارضه پولیپ بینی شده اید. این عارضه یک بیماری شایع در میان اغلب افراد بوده که با علائم آزار دهنده ای همراه است. دکتر علی شفیعی رونیزی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تهران برای آن که بتوانید قبل از آغاز درمان با این عارضه آشنا شوید مطلب زیر را تهیه نموده است آن را به خوبی مطالعه نمایید.

پولیپ بینی - دکتر علی شفیعی

پولیپ چیست ؟

پولیپ بینی بافت نرم ، نا هنجار و متورم بوده که در پوشش داخلی بینی و سینوس رشد می کند. بیشتر پولیپ ها از نوع خوش خیم هستند ، به این معنا که آن ها سرطانی نخواهند بود. این عارضه همانند قطره های اشک یا شاخه هایی از انگور آویزان می شوند. آن ها به مرور در حفره های بینی تکثیر شده و سبب انسداد بینی و محدود شدن جریان هوا نیز خواهند شد.

عوامل موثر در ایجاد عارضه پولیپ در بینی

به طور کلی بهتر است بدانید که تا کنون علت دقیقی برای عارضه پولیپ بینی مشخص نشده است. اما عواملی وجود دارد که ممکن است در رشد و تشدید آن تاثیر بگذارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

آسپیرین : ممکن است برخی از افراد به داروی آسپیرین ( دارو ضد التهابی ) واکنش آلرژیک نشان دهند ، که سبب ابتلای افراد به این عارضه خواهد شد.

سینوزیت قارچی آلرژیک : برخی از افراد به قارچ های موجود در هوا واکنش نشان خواهند داد. آلرژی ممکن است با التهاب مزمن سبب رشد پولیپ شود. افراد مبتلا به عفونت های سینوسی قارچی اغلب واکنش های آلرژیک شدید به قارچ های معلق در هوا را دارند که ممکن است سبب گسترش پولیپ شود.

آسم : به طور کلی بیماران مبتلا به آسم ، در مسیر تنفسی خود با مشکل مواجه هستند ، بنابراین احتمال بروز پولیپ بینی در آن ها بسیار زیاد خواهد بود.

رینیت : این عارضه در واقع التهاب بینی و سینوس ها بوده که به مدت 12 هفته ممکن است رخ دهد که با تب نیز همراه می باشد.

فیبروز کیستیک : این بیماری مزمن بر روی عملکرد برخی اندام ها از جمله پولیپ بینی ، کبد و ریه ، لوزالمعده و روده ها تاثیر می گذارد.

سن : بهتر است بدانید که عارضه پولیپ ممکن است در هر سنی و در هر فردی رخ دهد. اما به طور کلی بزرگسالان و میانسالان بیشتر در معرض ابتلا به آن می باشند. همچنین وجود پولیپ در مردان دو برابر زنان بوده و کودکان در سن زیر 10 سال به ندرت با آن مواجه می شوند.

پولیپ بینی با چه علائمی همراه است ؟

ممکن است علائم پولیپ بینی در هر فردی متفاوت باشد و یا در یک زمانی بخصوص با هر یک از علائم فرد رو به رو شود ، از جمله آن ها می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود.

• خونریزی مکرر بینی
  • خرناس به هنگام خواب
  • خارش اطراف چشم ها
  • آبریزش بیش از حد بینی
  • عطسه های پی در پی
  • کاهش و عدم حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • احساس درد در صورت و سر
  • احساس درد در دندان و فک
  • گرفتگی مداوم و عدم تنفس آسان

چگونگی تشخیص پولیپ در بینی

در ابتدا و در صورت مشاهده هر یک از علائم نام برده شده ، لازم است تا در مرحله اول به متخصص گوش و حلق و بینی تهران مراجعه شود. با توجه به آن که علائم این بیماری همانند سرما خوردگی می باشد امکان تشخیص آن بلافاصله بسیار سخت و در برخی مواقع غیر ممکن خواهد بود. بنابراین پزشک خوب و با تجربه دکتر شفیعی در تهران ، آزمایشاتی را جهت تشخیص حتمی عارضه پولیپ بینی توصیه خواهد کرد که در ادامه با ان ها آشنا می شویم.

آندوسکوپی بینی : برای آن که عارضه را با استفاده از روش آندوسکوپی بینی و سینوس تشخیص دهیم ، ابتدا یک لوله باریک که در انتهای آن یک دوربین وجود دارد را وارد مجاری بینی می شود. با استفاده از این ابزار پزشک داخل بینی و سینوس ها را مورد بررسی قرار می دهد.

سی تی اسکن : با استفاده از تصویر های به دست آمده از دستگاه سی تی اسکن ، پزشک می تواند اندازه و محل دقیق پولیپ را حتی در مواردی که در عمیق تریت قسنت های سینوس قرار گرفته است مشاهده کند.

آزمایش آلرژی : در این مواقع و تشخیص پولیپ بینی با استفاده از تست آلرژی ، قطرات کوچکی از عوامل ایجاد کننده حساسیت بر روی پوست ساعد یا قسمت های بالایی کمر قرار داده می شود و پس از آن وضعیت پوست و علائم آلرژیک مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین ممکن است پزشک به جای آزمایشات پوستی آزمایش خون را برای بررسی آنتی بادی های خاص توصیه کند.

آزمایش فیبروز کیستیک : در صورتی که عارضه پولیپ بینی در کودکان مشاهده شود ، پزشک آزمایش فیبروز کیستیک را توصیه خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که ابتلای کودکان به این عارضه کاملا ارثی بوده که غدد تولید کننده مخاط ، اشک و عرق ، بزاق و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. این تست با استفاده از تعریق تعیین می کند عرق کودک به نسبت گذشته نمک طبیعی دارد یا بیشتر است.

پولیپ بینی - دکتر علی شفیعی

روش های درمان پولیپ بینی

قطره های استروئیدی

در صورت تشخیص عارضه پولیپ بینی ، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی تهران با وجود پولیپ های خوش خیم روش درمانی با استفاده از قطره های استروئیدی را توصیه خواهد کرد. این قطره در کنترل عارضه موثر بوده و می تواند در روند درمانی به بیمار کمک کند.

✔ نکته : توجه داشته باشید که مصرف خود سرانه قطره های استروئیدی بدون اطلاع و توصیه پزشک می تواند در بروز عوارضی همچون خونریزی ، احساس درد در صورت و سر و موارد دیگر تاثیر بگذارد.

قرص های استروئیدی

اگر پولیپ بینی کمی شدت یابد و نتوان آن را با اسپری کنترل نمود ، بهترین جراح بینی دکتر علی شفیعی رونیزی در تهران قرص های استروئیدی را تجویز کرده تا بتواند از شدت و التهاب این عارضه تا حد ممکن پیشگیری کند.

دارو های موثر دیگر

دارو های دیگر جز موارد استروئیدی همچون دارو های ضد قارچ برای افراد مبتلا به آلرژی های قارچی ، اختلالات باکتریایی و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد که تا از میزان و شدت آن جلوگیری کند.

جراحی پولیپوکتومی

در انتها و در صورت عدم تاثیر گذاری دارو ها بر پولیپ بینی ، دکتر علی شفیعی ، جراح بینی خوب در شهر تهران به بیماران خود توصیه می کند تا فرد تحت درمان پولیپوکتومی قرار گیرد. در این پروسه جراحی بینی با استفاده از دستگاه آندوسکوپیک و دیگر ابزار های مخصوص بافت و توده های اضافی نیز با دقت از داخل مجاری بینی برداشته می شوند.

عوارض همراه با پولیپ بینی چیست ؟

این عارضه جریان طبیعی هوا و تخلیه مخاط از مجاری بینی را مختل می کند و به دلیل وجود التهاب طولانی مدت عوارض دیگری را نیز به همراه خود به وجود می آورد.

آپنه و انسداد در خواب : این عارضه بسیار جدی است ، در طی استراحت و به هنگام خواب بیمار با قطعی تنفس به مدت چند ثانیه مواجه خواهد شد. ممکن است در پی آن افراد با احساس خفگی از خواب بیدار شوند ، که ممکن است چندین مرتبه این عارضه در هنگام استراحت افراد پیش آید.

تشدید اسم : اگر به اسم مبتلا هستید ، به مرور و با تشدید التهابات پولیپ عارضه آسم در شما نیز تشدید خواهد شد.

عفونت های سینوسی : پولیپ ها می توانند یک عامل جهت بروز عفونت های سینوسی باشند ، این نوع عفونت معمولا بعد از ابتلا به پولیپ افزایش پیدا می کند.

تکنیک های مناسب جهت کنترل پولیپ بینی

کنترل اسم و آلرژی : اگر از آن دسته افرادی هستید که به آسم مبتلا می باشد ، جهت کنترل وضعیت خود فورا به پزشک مراجعه کنید تا علائم پولیپ در شما افزایش نیابد.

خودداری از عوامل تحریک کننده بینی : تا حد ممکن از محیط هایی با هوای الوده دوری کنید. تنفس ذرات آلوده معلق در هوا احتمال تورم ، سوزش در بینی را افزایش می دهد.

رعایت بهداشت : عفونت هایی همچون باکتریایی و ویروسی می تواند سبب التهاب مجاری بینی و سینوس ها شوند ، بنابراین مرتبا دست های خود را شسته و ضد عفونی کنید.

مرطوب کردن محیط خانه : استفاده از دستگاه های بخور می تواند در مرطوب شدن هوا و تنفس بهتر افراد کمک کند ، در این حالت هوا در سینوس ها به راحتی جریان پیدا کرده و از التهاب و انسداد پیشگیری می کند.

✔ نکته : در صورت استفاده از این دستگاه لازم است به منظور پیشگیری از رشد باکتری ها دستگاه بخور را مرتبا تمیز کنید.

شست و شوی بینی : با شست و شوی بینی به صورت مرتب ، می توان آلرژن ، مخاط و عوامل تحریک کننده پولیپ بینی را به راحتی از داخل مجاری خارج کرد.