اسپلینت یا گچ عمل بینی چیست؟

اسپلینت یا گچ عمل بینی بخش مهمی از بهبودی بعد از جراحی بینی است که متخصصان آن را درون یا خارج از بینی قرار می‌دهند. در واقع اسپلینت برای محافظت از بینی و حفظ شکل آن پس از جراحی کاربرد دارد. گچ بینی در واقع یک قطعه پلاستیکی یا سیلیکونی کوچک است که برای تثبیت بینی بعد از جراحی استفاده می‌شود. انتخاب اسپلینت بینی امری سلیقه‌ای است و تحت نظر متخصص جراح انجام می‌شود اما با توجه به نوع جراحی بینی، عمل شکستگی یا زیبایی بینی استفاده از این آتل‌ها متغیر است و شما به مراقبت‌های مختلفی نیاز دارید. قبل از اینکه مطب دکتر متخصص را ترک کنید، آنها نحوه مراقبت از اسپلینت و مدت زمان باقی ماندن آن بر روی بینی را برای شما توضیح می‌دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با گچ  بینی و زمان برداشتن آن آشنا کنیم.

اسپلینت یا گچ عمل بینی

اسپلینت یا گچ عمل بینی چیست؟

اسپلینت بینی در واقع همان گچ بینی بعد از جراحی است و از حرکت کردن استخوان‌ها یا غضروف‌های عمل شده جلوگیری می‌کند. به زبان ساده اسپلینت یا گچ عمل بینی به حفظ شکل جدید بینی شما بعد از جراحی کمک می‌کند. فرقی ندارد شما کدام روش رینوپلاستی را انجام دهید، در هر صورت گچ بینی نیاز خواهید داشت.

بعد از عمل بینی فانتزی یا عمل طبیعی بینی ممکن است به گچ بینی نیاز داشته باشید. به زبان ساده اسپلینت بینی یک وسیله کوچک است که توسط جراح بینی بر روی بینی قرار می‌گیرد تا از ساختار جدید آن حمایت کند. ساختار بینی بسیار شکننده است و طی جراحی زیبایی بینی، جراح ساختار استخوان و غضروف داخل بینی را تغییر می‌دهد.

آتل یا اسپلینت بینی طی چند روز اول بهبودی که بحرانی‌ترین دوره روند بهبود است به حمایت از ساختار بینی شما کمک می‌کند. هدف استفاده از اسپلینت بینی حفظ شکل جدید بینی پس از اتمام عمل بینی و پشتیبانی از ساختار آن به هنگام بهبودی پس از عمل است.

مواد تشکیل‌دهنده اسپلینت یا گچ عمل بینی

اسپلینت‌ها به طور معمول از 2 قطعه پلاستیکی ساخته می‌شوند که با بینی شما هماهنگ هستند. البته در برخی موارد آنها را از مواد دیگری همانند آلومینیوم و سیلیکون نیز تهیه می‌کنند. حتی برخی از گچ‌های بینی از جنس پلی تترا فلوئورواتیلن ساخته شده‌اند که به آن تفلون نیز گفته می‌شود.

در نهایت اینکه جراح شما با توجه به وضعیت بینی عمل شده می‌تواند بهترین جنس اسپلینت را برای بینی شما در نظر گیرد. انتخاب مواد تشکیل‌دهنده گچ بینی بعد از هر نوع جراحی زیبایی یا درمانی بینی برعهده متخصص جراح است. می‌توان گفت اسپلینت بینی بسته به نیاز بیمار می‌توانید از یکی از چند ماده نام برده شده ساخته شود.

در بیشتر موارد این آتل از فلز یا پلاستیک به وجود می‌آید. برخی از بیماران ممکن است یک آتل سفت و سخت نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به آتلی انعطاف‌پذیر نیاز دارند. انتظار می‌رود آتل‌های خارجی از مواد فلزی تشکیل شوند. همچنین بالشتک نیز برای راحتی بیمار بعد از قرار دادن آتل استفاده می‌شود.

اسپلینت یا گچ عمل بینی چگونه کار می‌کند؟

اسپلینت یا گچ عمل بینی چسبی

اسپلینت یا گچ عمل بینی به این دلیل استفاده می‌شود که اندازه و شکل بینی، سوراخ‌های بینی یا سپتوم بعد از جراحی نسبت به قبل از آن تغییر کرده و بهبود یافته است. اسپلینت‌ها و آتل‌ها نیز به حفظ شکل و اندازه جدید تا زمان بهبود بافت شکننده بینی کمک می‌کنند.

همچنین اگر در روزهای بعد از جراحی به طور تصادفی به بینی شما ضربه‌ای وارد شود، آتل‌ها یا گچ عمل از بینی محافظت می‌کند.

چند نوع اسپلینت یا گچ عمل بینی داریم؟

نوع اسپلینت یا گچ عمل بینی به تغییراتی که در طول جراحی انجام می‌شود و به محل دقیق جراحی‌شده بعد از اتمام عمل بستگی دارد. در بیشتر موارد زیباجویان بعد از عمل جراحی بینی خود به آتل خارجی نیاز دارند. از آنجایی که جراحی بینی بیشتر برای زیبایی انجام می‌شود، آتل یا اسپلینت بینی نیز نقش مهمی دارد.

توجه داشته باشید 2 نوع اسپلینت یا گچ بینی وجود دارد و انتخاب یکی از این گچ‌ها تا حد زیادی به روش جراحی بینی شما بستگی دارد. در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد این 2 نوع اسپلینت بینی توضیح می‌دهیم.

اسپلینت داخلی

اسپیلنت‌های داخلی بیشتر بعد از جراحی سپتوپلاستی یا اصلاح انحراف بینی استفاده می‌شوند. این نوع از گچ‌های داخلی از 2 تکه پلاستیک یا مواد سفت اما انعطاف‌پذیر تشکیل شده که در داخل بینی قرار می‌گیرند و از پل بین سوراخ‌های بینی یا سپتوم حمایت می‌کنند.

اسپلینت‌های داخلی بینی در سوراخ‌های بینی شما بسته می‌شوند و با چند بخیه به بینی شما اتصال پیدا می‌کنند. اسپلینت‌های داخل بینی لوله‌هایی با انحنای اندک هستند که از دهانه سوراخ بینی شروع می‌شوند و در مسیر کوتاهی به داخل حفره بینی امتداد می‌یابند.

اسپلینت خارجی

اسپلینت‌های خارجی بینی دارای یک بانداژ هستند که بینی شما را می‌پوشانند و 2 تکه فلز یا پلاستیک در طول این بانداژ قرار می‌گیرد تا به بینی شما در حفظ شکل جدید خود کمک کند. به طور معمول این نوع گچ بینی با نوار جراحی در جای خود نگه‌داشته می‌شود.

در نظر داشته باشید، اسپلینت‌های خارجی تورم بینی شما را کاهش می‌دهند و متخصصان از این نوع گچ بینی برای بیشتر بیماران خود استفاده می‌کنند. علاوه بر اینکه این نوع اسپلینت‌ها با نوار یا باندهای پزشکی در جای خود نگه‌داشته می‌شوند، متخصص می‌تواند با چسبی مخصوص اسپلینت را به بینی شما وصل کند که این چسب پس از چند روز حل می‌شود.

اسپلینت خارج بینی به شکل ذوزنقه است. انتهای باریک‌تر آنها بر روی پل بالایی بینی قرار می‌گیرد تا انتهای پهن‌تر آن بتواند قسمت پایین بینی را بپوشاند.

چه زمانی به اسپلینت یا گچ عمل بینی نیاز داریم؟

اسپلینت یا گچ عمل بینی پلاستیکی

می‌توان انتظار داشت که بعد از جراحی‌های خاص بینی، استفاده از آتل، اسپلینت یا گچ عمل بینی مهم است. جراحی‌هایی که شکل و عملکرد بینی را اصلاح می‌کنند، به اسپلینت بینی نیاز دارند.

هدف از جراحی بینی نه تنها زیبایی بیشتر چهره است بلکه افراد برای درمان برخی از مشکلات تنفسی خود نیز از عمل بینی استفاده می‌کنند. در بخش‌های بعدی جراحی‌هایی که به اسپلینت بینی نیاز دارند را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

بعد از جراحی سپتوپلاستی

جراحی سپتوپلاستی بر روی سپتوم یا قسمتی از غضروف سوراخ‌های بینی شما انجام می‌شود. گاهی اوقات سپتوم در جایگاه مناسب خود قرار ندارد و باعث مشکلات تنفسی می‌شود. به این عارضه سپتوم انحرافی می‌گویند.

متخصص جراح طی عمل سپتوپلاستی سپتوم را تا حد امکان صاف می‌کند تا فرد بیمار تنفس راحت‌تری داشته باشد. بعد از این روش جراحی، به طور معمول باید از اسپلینت یا گچ عمل بینی استفاده شود تا تیغه بینی طی دوره ریکاوری و نقاهت در جای خود باقی بماند.

بعد از جراحی رینو سپتوپلاستی

این روش جراحی در موارد شدید انحراف تیغه بینی انجام می‌شود. رینو سپتوپلاستی به اصلاح و تغییر شکل بینی کمک می‌کند. طی این عمل جراحی گاهی به پیوند غضروف نیاز است، به طوری که یک تکه غضروف از اهداکننده برای ثابت نگه‌داشتن شکل بینی دریافت می‌کنند. بعد از این عمل جراحی، متخصص بهترین نوع آتل یا اسپلینت بینی را برای شما انتخاب می‌کند.

بعد از عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی

بدون شک می‌دانید که رینوپلاستی یک عمل زیبایی است که شکل بینی را تغییر می‌دهد. با عمل جراحی اندازه بینی شما کاهش می‌یابد، زاویه آن تغییر می‌کند و پل بینی شما باریک می‌شود.

 به طور معمول بعد از رینوپلاستی به یک اسپلینت خارجی بینی نیاز است تا از شکل جدید بینی شما محافظت کند و به بینی شما اجازه دهد با گذر زمان به درستی ترمیم شود.

بعد از جراحی درمانی بینی

ممکن است برای از بین بردن انسدادهایی که ناشی از کج بودن یا انحراف تیغه بینی روی می‌دهند، به جراحی بینی نیاز داشته باشید. به عنوان مثال برداشتن پولیپ بینی از حفره آن با جراحی امکان‌پذیر است. اغلب بعد از این نوع جراحی‌های درمانی، متخصص اسپلینت‌های داخلی بینی را درون آن می‌کارد.

بعد از جراحی شکستگی بینی

قسمت بالایی بینی از استخوان و غضروف تشکیل شده است، بدین ترتیب می‌توان گفت بینی شکسته در استخوان یا غضروف خود دچار ترک شده و نیاز به جراحی بینی دارد.

گاهی اوقات شکستگی بینی با کمک متخصصان حرفه‌ای و به صورت دستی قابل درمان است اما در موارد جدی باید برای ترمیم وضعیت بینی و بازگرداندن آن به اندازه یا شکل اولیه آن تا حد امکان از جراحی استفاده کرد.

چرا از اسپلینت یا گچ عمل بینی استفاده می‌شود؟

نحوه استفاده از اسپلینت یا گچ عمل بینی

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم، متخصصان و جراحان حرفه‌ای بعد از جراحی بینی برای حفظ شکل جدید بینی از این وسیله استفاده می‌کنند. در زمان جراحی ممکن است اندازه و فرم بینی تغییر کند یا حتی زاویه بینی با تغییراتی همراه باشد، در نتیجه آتل به حفظ حالت و فرم جدید بینی کمک می‌کند.

بنابراین فرقی ندارد، جراحی بینی برای تغییر اندازه سوراخ‌های بینی انجام شده یا برای تعویض شکل آن، در هر حال استفاده از اسپلینت بینی امری طبیعی و کارآمد است.

بررسی کاربرد اسپلینت یا گچ عمل بینی

اسپلینت بینی در محافظت از بینی جراحی شده نقش مهمی دارد. به خاطر داشته باشید، بعد از جراحی بینی فاصله‌ای میان استخوان و پوست بینی شما ایجاد می‌شود. این فاصله ناشی از برداشتن مقداری از پوست بینی برای دسترسی بهتر و بیشتر جراح به استخوان و بافت بینی است.

به دلیل روند جراحی بینی، در فاصله ایجاد شده خون تجمع پیدا می‌کند که در نهایت منجر به تورم و کبودی بینی می‌شود. از آنجایی که طی روزهای اولیه بعد از جراحی، بینی شما حالت خمیری و نرم دارد متخصص با قرار دادن اسپلینت بینی سعی می‌کند از استخوان‌های تراشیده و فرم جدید آن محافظت کند.

اسپلینت یا گچ عمل بینی چند روز باید بماند؟

به طور معمول یک یا 2 هفته بعد از جراحی بینی، اسپلینت یا گچ عمل بینی خارجی در جای خود باقی می‌ماند. پس از سپتوپلاستی معمولی باید انتظار داشته باشید که اسپلینت‌های داخلی برای چند روز یا تا یک هفته و حتی بیشتر در جای خود باقی بمانند.

براساس عوارض بعد از عمل بینی و سطح راحتی یا درجه سختی نوع جراحی انجام شده، اسپلینت‌ها بعد از 3 تا 7 روز قابل برداشتن هستند.

مراقبت‌های مربوط به داشتن اسپلینت بینی

اسپلینت یا گچ عمل بینی در اندازه‌های مختلف

از آنجایی که اسپلینت بینی بعد از عمل جراحی همچنان بر روی بینی شما باقی می‌ماند، برای اینکه نتیجه نهایی که از عمل بینی خود می‌گیرید، مورد نظر و دلخواه شما باشد، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است پانسمان روی اسپلینت بینی را عوض کنید.
  • قبل از ترک مطب از متخصص جراح خود دستورالعمل‌های مربوط به اسپلینت بینی را بپرسید.
  • در چند روز اول بعد از جراحی از دست زدن به اسپلینت و بینی خودداری کنید.
  • اگر اسپلینت بینی شما بعد از عطسه کردن یا طی 48 ساعت بعد از جراحی، شل شد یا افتاد، در اسرع وقت به مطب پزشک خود مراجعه کنید. (در نظر داشته باشید اگر آتل بینی شما بعد از 3 روز بیفتد، امری طبیعی است و هیچ مشکلی وجود ندارد)
  • اگر بعد از جراحی بینی با خونریزی یا تب شدید روبرو شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • برای کمک به کاهش تجمع مخاط در اطراف آتل داخلی از اسپری آب نمک استفاده کنید.
  • اسپلینت‌های داخلی بینی دارای لوله‌های توخالی برای تنفس راحت‌تر هستند اما تجمع مخاط همچنان می‌تواند تنفس را سخت کند.
  • اسپلینت‌های داخلی بینی می‌توانند ناراحت‌کننده باشند و ممکن است به هنگام جای‌گذاری آنها بینی شما پهن‌تر به نظر رسد اما این حالت موقتی است. زمانی که آنها را بردارید، بینی شما به شکل واقعی خود برمی‌گردد.

جمع بندی

اسپلینت یا گچ عمل بینی چه نوع داخلی و چه نوع خارجی آن، به طور معمول بخشی از مراقبت‌های بعد از عمل بینی است که در بیشتر جراحی‌های مربوط به عمل بینی نقش مهمی دارد. در برخی موارد، اسپلینت خارجی بینی ممکن است ضروری باشد و متخصص جراح شما استفاده از این آتل‌ها را به شما اعلام می‌کند.

برای اینکه به دستورالعمل کاملی در مورد اسپلینت بینی دست پیدا کنید، می‌توانید از دکتر شفیعی متخصص گوش، حلق و بینی کمک بگیرید. این متخصص در حوزه انجام جراحی‌های زیبایی نقش مهمی دارد و بهترین جلسات مشاوره را برای شما تعبیه می‌کند.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه