بهترین راهنمای پیوند غضروف بینی در جراحی زیبایی

جراحی زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در عصر حاضر است؛ زیرا افراد در جامعه به این نتیجه رسیده‌اند که لازم نیست یا مجبور نیستند که ظاهر ناخوشایند خود را تحمل کنند بلکه می‌توانند به روش‌های مختلف برای ترمیم و اصلاح آن دست به کار شوند. بینی کج، عقابی، پهن و زیادی دراز نیز از جمله ویژگی‌های ناخوشایندی است که افراد به رفع آنها تمایل دارند.

 اگر شما نیز از ظاهر بینی خود ناراضی هستید می‌توانید برای تغییرات آن به سراغ یک متخصص حرفه‌ای بروید. سعی کنید جراح متخصصی را انتخاب کنید که در مورد همه تکنیک‌های جراحی زیبایی بینی همانند پیوند غضروف بینی نیز آگاهی داشته باشد. در صورتی که با موضوع پیوند غضروف بینی در زمان جراحی زیبایی آشنایی ندارید، با ما همراه باشید.

بهترین راهنمای پیوند غضروف بینی در جراحی زیبایی

منظور از پیوند غضروف بینی چیست؟

یکی از تکنیک‌های کاربردی و مهم در جراحی زیبایی بینی پیوند غضروف است که البته همه جراحان نمی‌توانند این تکنیک را به خوبی انجام دهند. با این روش متخصص می‌تواند شکل بینی شما را به بهترین حالت ممکن تغییر دهد و ساختارهای بینی‌تان را به صورت دلخواه عوض کند.

بیشتر متخصصانی که برای رفع مشکل انحراف بینی جراحی انجام می‌دهند، پیوند غضروف را به کار می‌گیرند. همچنین برای از بین بردن نوک بینی منحرف یا بدفرم نیز می‌توان از همین تکنیک حرفه‌ای و خاص استفاده کرد. متخصصان حتی می‌توانند هر نوع برآمدگی ناهنجار بینی را جراحی کنند و از روش پیوند غضروف کمک بگیرند.

پیوند غضروف در واقع به معنای جایگزینی غضروف‌هایی است که طی جراحی بینی دستکاری می‌شوند. این تکنیک باعث می‌شود بینی شما زیباتر از قبل به نظر رسد. همچنین زیبایی بینی شما با استفاده پیوند غضروف حتمی خواهد بود. با استفاده از روش یا تکنیک پیوند غضروف جریان تنفس شما بهبود می‌یابد.

چند نوع پیوند غضروف بینی داریم؟

متخصصان برای اینکه بتوانند قسمتی از بافت بینی شما را به سایر بافت‌ها وصل کنند، به پیوند غضروف نیاز دارند. در برخی از موارد متخصص جراحی بینی پیوند استخوان نیز انجام می‌دهد اما از آنجایی که بیشتر قسمت‌های بینی از غضروف تشکیل شده‌اند، پیوند غضروف در بینی عملی رایج‌تر خواهد بود.

عمل پیوند غضروف در بینی به منظور حمایت از سایر بافت‌های غضروف بینی انجام می‌شود. همچنین این روش و تکنیک ساختار نوک بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی نوک آن را تقویت می‌کند. به طور کلی متخصصان برای زیبایی بیشتر بینی شما این عمل را به مرحله اجرا درمی‌آورند.

برای به کار بردن تکنیک پیوند غضروف متخصص از باید از منابع مختلفی کمک بگیرد. هر یک از این منابع نیز دارای مزایا و البته معایب خاص خود هستند. برای اینکه با انواع پیوندهای غضروف آشنا شوید، می‌توانید بخش‌ها بعدی را به طور کامل مطالعه کنید.

اتوگرافت

در پیوند غضروف اتوگرافت، پیوند به طور مستقیم از بدن فرد بیمار برداشته می‌شود. به طور معمول بافت غضروف در این روش پیوند از تیغه بینی فرد بیمار، گوش و دنده او دریافت می‌شود. بدون شک غضروفی که از بدن فرد بیمار به دست می‌آید، با بینی او سازگاری بیشتری دارد.

اتوگرافت بهترین روش پیوند غضروف است که به دلیل سازگاری زیادی که با بدن فرد بیمار دارد، هیچ نوع خطر عفونتی وجود نخواهد داشت. با وجود اینکه در برخی موارد سیستم بدن ممکن است پیوند غضروف را رد کند، در روش اتوگرافت احتمال رد شدن غضروف پیوند شده وجود ندارد؛ زیرا این غضروف از بدن فرد متقاضی دریافت شده است.

پیوند آلوگرافت

در این روش پیوند غضروف، متخصص از غضروف فرد دیگری برای پیوند به غضروف فرد بیمار استفاده می‌کند. در واقع غضروف افراد اهداکننده در این روش به کار گرفته می‌شوند. به طور معمول در بانک بافت و غضروف می‌توان غضروف افراد اهداکننده را پیدا کرد که برای پیوند زدن گزینه مناسبی هستند.

از آنجایی که غضروف از بانک غضروف تهیه می‌شود، لازم نیست جراح یک عمل اضافی برای برداشتن غضروف انجام دهد. بنابراین شاید روند این نوع جراحی پیوند غضروف بینی ساده‌تر باشد. در نظر داشته باشید که خطر و احتمال بروز هر نوع عفونت به صورت جزئی وجود دارد. همچنین ممکن است بدن فرد بیمار غضروف اهدایی را رد کند.

پیوند غضروف بینی در جراحی زیبایی

پیوند گرافت‌های مصنوعی یا زنوگرافت

آخرین نوع رایج پیوند غضروف استفاده از غضروف‌های مصنوعی است که به طور معمول این غضروف‌ها از سیلیکون یا مدپور تهیه شده‌اند. این غضروف‌های معمولی می‌توانند جایگزین خوبی برای غضروف‌های واقعی باشند. غضروف‌های مصنوعی جزء مواد غیربیولوژیکی محسوب می‌شوند.

با توجه به مصنوعی بودن این نوع از غضروف‌ها متخصص از جراحی اضافی اجتناب می‌کند و نیازی نیست غضروفی را از بدن بیمار بردارد. با این وجود سایر خطرات احتمالی در این نوع روش پیوند غضروف زیاد است. برای مثال ممکن است فرد بیمار بعد از استفاده از این روش پیوند غضروف با عوارض و مشکلات مختلفی روبرو شود.

پیوند هتروگرافت

این روش پیوند غضروف شاید برای شما عجیب باشد یا حتی خیلی آن را نپسندید اما به هر حال یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های پیوند غضروف در جراحی بینی است. در پیوند هتروگرافت متخصص از غضروف حیوانات برای پیوند به غضروف بینی فرد بیمار استفاده می‌کند که به طور معمول سازگاری این نوع غضروف‌ها از موفقیت بالایی برخوردار است.

در جراحی بینی بیشتر از غضروف کدام قسمت‌های بدن استفاده می‌شود؟

در بیشتر موارد متخصصان سعی دارند از روش اتوگرافت برای پیوند غضروف بینی استفاده کنند. از آنجایی که اتوگرافت غضروفی را از بدن شخص بیمار برمی‌دارد و سازگاری آن بیشتر است، متخصصان این نوع پیوند را بیشتر می‌پسندند. به طور کلی استفاده از غضروف شخص بیمار از اهمیت و ارزش بالاتری برخوردار است؛ زیرا عوارض کمتری دارد.

متخصص براساس شرایط سلامت فرد بیمار بهترین مکان برای برداشتن غضروف را در نظر می‌گیرد. در واقع متخصص باید وضعیت سلامت فرد بیمار را بسنجد و سپس برای بهترین روش پیوند غضروف تصمیم قطعی بگیرد. در بخش‌های بعدی پیوند غضروفی که برای جراحی بینی مناسب هستند را به طور مفصل معرفی می‌کنیم.

غضروف تیغه میانی بینی

بهترین ناحیه بدن برای تامین غضروف بینی، استفاده از غضروف تیغه میانی بینی است. این غضروف برای جراحی و پیوند غضروف به قسمت‌های دیگر بینی انتخاب مناسبی به شمار می‌آید اما در بیشتر جراحی‌ها به دلیل دستکاری‌های متخصص غضروف تیغه بینی برداشته شده یا حتی ضعیف می‌شود.

در صورتی که در جراحی اولیه بینی متخصص از غضروف تیغه بینی برداشته باشد، در عمل ترمیمی بینی غضروف تیغه بینی ضعیف شده و متخصص نمی‌تواند این غضروف را دوباره استفاده کند؛ زیرا غضروف تیغه بینی حجم بسیار کمی دارد. در چنین شرایطی متخصص باید از سایر غضروف‌های بدن فرد بیمار کمک بگیرد.

پیوند غضروف بینی در جراحی زیبایی

غضروف گوش

غضروف گوش نیز یکی دیگر از غضروف‌های کاربردی برای استفاده در جراحی بینی است که متخصص می‌تواند این غضروف را از گوش فرد بیمار تهیه کند. البته غضروفی که از گوش فرد بیمار به دست می‌آید، حالت و شکل زیبا یا کاربردی ندارد و متخصص باید با توجه به قسمت مورد نظر بینی این غضروف را شکل دهد.

برای برداشتن غضروف بینی، متخصص باید جراحی اضافی بر روی گوش فرد بیمار انجام دهد. در آخر نیز با تراش دادن غضروف برداشت شده از گوش، می‌تواند این غضروف را برای پیوند مجدد آماده کند.

غضروف دنده

غضروف دنده از جراحی قفسه سینه فرد بیمار به دست می‌آید. متخصص برای برداشتن این نوع غضروف نیز باید جراحی اضافی بر روی قفسه سینه انجام دهد. متخصص باید به اندازه کافی در این نوع از جراحی تخصص داشته باشد تا بتواند بدون تغییر دادن شکل دنده‌ها غضروفی از آن بردارد یا اینکه حالت عادی و معمولی غضروف را خراب نکند و بتواند غضروف مورد نیاز برای جراحی بینی را بردارد.

ناگفته نماند غضروف دنده با توجه به ویژگی‌ها و ساختاری که دارد، شاید برای پیوند به بینی خیلی گزینه مناسبی نباشد اما در صورتی که بینی شما با شرایط نامساعدی همراه است متخصص تنها راه چاره‌ای که دارد استفاده از غضروف دنده خواهد بود. این نوع غضروف برای بینی‌هایی که با تخریب بالا همراه هستند گزینه کاربردی محسوب می‌شود.

غضروف مصنوعی بهتر است یا غضروف طبیعی؟

هر یک از غضروف‌هایی که برای پیوند بینی انجام می‌شوند با مزایا و معایبی همراه هستند. برای مثال غضروف مصنوعی بدون نیاز به جراحی و ایجاد برش تهیه می‌شود و قابل استفاده است. همچنین با انتخاب غضروف مصنوعی هیچ جای زخمی بر روی بدن یا صورت شما باقی نمی‌ماند.

فرد متقاضی عمل زیبایی بینی به اندازه کافی از جراحی بینی خود نگران است و با جراحی مجدد و اضافی برای برداشتن غضروف خیلی موافق نیست. بنابراین شاید استفاده از غضروف مصنوعی برای بیماران خوشایندتر باشد. بدین ترتیب غضروف مصنوعی بهتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

مراحل پیوند غضروف بینی

متخصص با توجه به شرایطی که بینی شما دارد به روش‌های مختلفی می‌تواند پیوند غضروف بینی انجام دهد. به طور کلی پیوند غضروف بینی به 2 روش قابل انجام است که در ادامه آنها را نام می‌بریم:

  • غضروف‌هایی که زیر ساختار بینی یا بین آنها قرار دارند
  • غضروف‌هایی که زیر پوست بینی قرار گرفته‌اند

همان‌طور که از جایگاه غضروف‌ها می‌توان حدس زد، پیوندهایی که به غضروف‌های زیر یا بین ساختار بینی متصل می‌شوند، پیوندهای پنهان خواهند بود که بیشتر شامل موارد زیر هستند:

  • پیوند غضروفی که در نوک بینی انجام می‌شود
  • پیوندی که در قسمت جلویی بینی یا تیغه آن انجام می‌شود
  • پیوندی که بین 2 غضروف تیغه بینی و در پل بینی قرار دارد

علاوه بر پیوندهای پنهان، متخصص می‌تواند پیوند غضروف را در زیر پوست بینی نیز انجام دهد. این نوع پیوند را در واقع پیوند نمایان یا قابل مشاهده می‌دانند. غضروف‌های محافظ در زیر پوست قرار دارند که متخصص حرفه‌ای می‌تواند در پیوند غضروف به آنها نیز موفق باشد.

آیا در پره بینی نیز می‌توان پیوند غضروف انجام داد؟

در صورتی که یک متخصص حرفه‌ای انتخاب کنید، به طور حتم توانایی انجام هر نوع جراحی مربوط به پیوند غضروف را دارد. بنابراین اگر به دلیل تصادف یا هر نوع آسیب، بینی شما دچار مشکل شده است و پره‌های آن آسیب دیده‌اند، شما می‌توانید از روش پیوند غضروف برای ترمیم پره‌های بینی نیز کمک بگیرید.

به عبارت دیگر امکان استفاده از پیوند غضروف در ترمیم پره‌های بینی نیز وجود دارد اما در بیشتر موارد لازم نیست شما از این روش استفاده کنید. متخصص براساس وضعیت سلامت شما بهترین روش را برای ترمیم پره‌های بینی‌تان تشخیص داده و استفاده می‌کند.

پیوند غضروف بینی چه عوارضی به همراه دارد؟

با اینکه روش پیوند غضروف برای بهبود شکل و ساختار بینی انجام می‌شود اما به هر حال این روش درمانی نیز با معایب و عوارضی همراه است. حتی با وجود استحکام زیادی که بینی شما بعد از پیوند غضروف تجربه می‌کند، شما همچنان ممکن است با معایب و عوارضی روبرو شوید که در ادامه به برخی از رایج‌ترین عوارض اشاره می‌کنیم:

  • غضروف‌هایی که در زیر پوست پیوند خورده‌اند در برخی موارد قابل مشاهده خواهند بود
  • امکان جابجایی پیوندهای غضروفی وجود دارد
  • امکان حل شدن پیوندهای غضروفی وجود دارد
  • امکان ایجاد زخم در ناحیه‌ای که پیوند غضروف انجام شده است
  • امکان بروز عفونت بعد از پیوند غضروف وجود دارد
  • ممکن است فرورفتگی‌های واضحی بر روی بینی ایجاد شوند
  • امکان عدم تقارن قسمت‌های مختلف بینی وجود دارد
  • شاید بینی شما در برخی از قسمت‌ها کج به نظر رسد

امکان بروز هر یک از این عوارض و معایب وجود دارد اما اگر از یک متخصص حرفه‌ای برای جراحی بینی خود کمک بگیرید بدون شک با کمترین عوارض روبرو می‌شوید و از نتیجه پیوند غضروف یا جراحی بینی خود راضی خواهید بود.

نتیجه‌گیری

در این راهنما به طور مفصل در مورد جراحی بینی و تکنیک پیوند غضروف صحبت کردیم و مزایای آن را به طور خلاصه شرح دادیم. انتخاب این تکنیک به تخصص و تشخیص جراح منتخب شما بستگی دارد. در صورتی که متخصص براساس سلامتی شما و نوع ساختار بینی‌تان پیوند غضروف را انتخاب کند شما باید برای مراحل اضافه‌تری آماده شوید.

یکی از بهترین متخصصانی که در حوزه جراحی زیبایی بینی، حلق و گوش فعالیت دارد، دکتر شفیعی است که تا به امروز توانسته بهترین جراحی‌های بینی را به همراه پیوند غضروف انجام دهد. جراحی بینی فانتزی، جراحی بینی نیمه فانتزی، جراحی بینی طبیعی و جراحی بینی گوشتی  نیز از سایر خدمات است که به شکل حرفه ای توسط جراح ما انجام میشود، از تیم مشاور این پزشک برای کسب اطلاعات بیشتر کمک و راهنمایی بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه