تنفس بعد از عمل بینی، مشکلات و درمان

بیشتر بیماران از عوارض جانبی قابل مشاهده همانند کبودی و تورم بعد از عمل بینی آگاه هستند. شاید تورم و قرمزی یا التهاب بعد از جراحی جزء واضح‌ترین اختلالات و عوارض رینوپلاستی به حساب آیند اما عوارض این عمل تنها به تورم واضح و آشکار محدود نمی‌شود. بسیاری از بیماران بعد از جراحی دچار گرفتگی بینی می‌شوند و راه تنفس آنها با اختلال روبرو می‌شود.

در واقع رینوپلاستی در کرج می‌تواند تنفس راحت و آزادانه افراد از طریق بینی را با شرایط دشواری همراه سازد. اگر بعد از جراحی بینی احساس می‌کنید تنفس شما با اختلال همراه است، خیلی نگران نباشید؛ زیرا این اختلالات طی یک تا 3 هفته بعد از عمل رفع می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با روش‌های درمان اختلالات تنفسی بعد از عمل می‌توانید راهنمای زیر را مطالعه کنید.

تنفس بعد از عمل بینی، مشکلات و درمان

مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی به طور معمول به دلیل فشرده شدن دریچه بینی یا کوچک شدن زاویه آن اتفاق می‌افتد. دریچه بینی در واقع زاویه برخورد سپتوم بینی با سوراخ‌های آن است. این ناحیه حدود 1.5 سانتی‌متر داخل بینی را شامل می‌شود.

در صورتی که این زاویه بعد از جراحی کاهش یابد، ممکن است توانایی تنفس شما نیز کم شود. به طور معمول این اتفاق بعد از کوچک کردن قوز بینی رخ می‌دهد. مشکلات تنفسی مربوط به دریچه بینی شما به راحتی قابل رفع شدن هستند و جراح متخصص می‌تواند این ایرادات را به خوبی اصلاح کند.

در برخی موارد مشکلات مربوط به عمل بینی علاوه بر اینکه بر روی تنفس شما تاثیر می‌گذارند، با خونریزی شدیدی نیز همراه خواهند بود. اگر سپتوم بینی شما سوراخ شود، بافت درون بینی خشک خواهد شد و همین موضوع به راحتی باعث خونریزی می‌شود. این اتفاق بیشتر در زمان عطسه کردن رخ می‌دهد.

دلیل اختلال در تنفس بعد از جراحی بینی

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند، شما بعد از جراحی بینی خود نتوانید به خوبی نفس بکشید که در بخش‌های بعدی اصلی‌ترین دلایل را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

جراحی نادرست بینی

شاید تنفس از طریق بینی بعد از عمل زیبایی آن تا چند هفته و حتی چند ماه سخت باشد اما با رعایت کردن مراقبت های بعد از عمل بینی می‌توانید خیلی سریع به تنفس عادی خود برگردید. البته این موضوع زمانی میسر است که متخصص جراح بینی شما به خوبی عمل بینی را انجام داده باشد.

در برخی موارد شرایط و اختلالات تنفسی بعد از عمل به قدری زیاد است که شما به عمل ترمیمی بینی در کرج نیاز پیدا می‌کنید؛ زیرا متخصص در طول عمل جراحی غضروف بینی شما را بیش از حد برداشته است. به عبارت دیگر اختلال تنفس ناشی از تورم ساختار و پوشش داخلی بینی به زودی رفع می‌شود اما اختلالی که به دلیل جراحی نادرست رخ داده، به راحتی قابل درمان نخواهد بود.

در چنین شرایطی شما باید یک روش مناسب برای مبارزه طولانی مدت با اختلال تنفس خود پیدا کنید. خوشبختانه متخصصان حرفه‌ای در زمینه جراحی بینی حضور دارند که از تکنیک‌های مناسبی برای جراحی بینی شما استفاده می‌کنند و هیچ مشکل طولانی مدتی در روند تنفس شما ایجاد نمی‌شود.

تورم

ممکن است بعد از جراحی بینی و زمانی که با اختلالات تنفسی روبرو می‌شوید، وحشت عظیمی در دل شما به وجود آید اما نگران نباشید. این معضل بعد از رینوپلاستی یک پدیده طبیعی است که شما بعد از 2 هفته از شر آن خلاص می‌شوید. در صورتی که بعد از عمل بینی با اختلالات تنفسی روبرو شدید بهتر است از متخصص جراح خود کمک و راهنمایی بگیرید.

انحرافات تیغه بینی

 

اغلب انحراف تیغه بینی یکی از دلایل اصلی جراحی بینی است. تغییر در ساختار خارجی بینی می‌تواند بر آناتومی داخلی بینی تاثیر بگذارد. فرم جدید بینی نیز حدود یک سال بعد از عمل ایجاد شده و قابل مشاهده است. در این دوره زمانی توصیه می‌شود از تنفس دهانی استفاده کنید. همچنین باید از ایجاد فشار بر روی بینی به دلیل استفاده از عینک یا ضربه‌های خفیف جلوگیری کرد.

تغییرات در مخاط بینی بعد از عمل

یکی از عوارض شایع بعد از جراحی بینی، چسبندگی مخاط آن است. اگر تورم سپتوم بینی و شاخک‌های تحتانی آن پیش از جراحی به سرعت برطرف نشود، خطر چسبندگی مخاط افزایش می‌یابد. در نتیجه همین موضوع باعث مسدود شدن راه تنفس بیمار خواهد بود.

در چنین شرایطی بیمار باید به متخصص جراح خود مراجعه کنید. همچنین با استفاده از قطره‌های منقبض‌کننده عروق نیز ممکن است فرد در زمان تنفس خود با سختی روبرو باشد. در چنین شرایطی مجرای بینی دچار چسبندگی می‌شود و تنفس فرد انسداد پیدا می‌کند.

با رعایت تمام مراقبت‌های تجویزشده توسط متخصص و با شستشوی بینی بعد از عمل می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. در صورتی که چسبندگی همچنان بعد از جراحی ادامه داشته باشد، بهتر است از متخصص جراح خود کمک و راهنمایی دقیق‌تری بگیرید. 

تورم بینی بعد از جراحی تا چه حد بر روی تنفس تاثیر دارد؟

در بخش‌های قبلی ذکر کردیم که یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث اختلال تنفس افراد می‌شود، وجود تورم بینی بعد از جراحی است. البته در برخی افراد با اینکه تورم بسیار شدید به نظر می‌رسد اما تنفس آنها با اختلالی مواجه نیست. با توجه به این شرایط می‌توان گفت تورم حاصل از عمل بینی بر روی تنفس بیماران مختلف تاثیرات متفاوتی دارد.

با این حال مدیریت تورم بعد از جراحی بینی برای اطمینان از بهبودی مطلوب بیمار بسیار مهم است. پیروی از دستورالعمل‌های بعد از عمل و مصرف داروهای تجویزشده برای به حداقل رساندن تورم بسیار اهمیت دارد. اگر چه ممکن است بعد از جراحی گرفتگی موقت بینی رخ دهد اما این گرفتگی مانع از تنفس طبیعی نمی‌شود.

در صورت بروز هر گونه نگرانی در مورد نحوه تنفس خود بعد از جراحی بینی بهتر است به سراغ متخصص منتخب خود بروید که اطلاعات کاملی از بینی شما و شرایط جراحی آن در دست دارد.

رهایی از گرفتگی بینی بعد از رینوپلاستی

درمان مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی

احتقان بینی یکی از آزاردهنده‌ترین یا ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقاتی است که پس از عمل زیبایی بینی به خصوص عمل فانتزی بینی برای افراد رخ می‌دهد. بعد از جراحی بینی، ممکن است در دوره نقاهت بینی شما متورم شود و در نتیجه مجاری تنفسی شما محدود می‌شوند یا نمی‌توانید به راحتی نفس بکشید.

این روند باعث ناراحتی در تنفس طبیعی شما می‌شود. در نظر داشته باشید این انسداد به دلیل بافت‌های متورم بینی شما بعد از جراحی است و هیچ مخاطی درون بینی‌تان وجود ندارد یا اینکه بینی شما به دلیل احتقان دچار این گرفتگی نشده است. بهتر است 2 تا 3 هفته بعد از جراحی از دمیدن با بینی خود خودداری کنید.

در صورتی که بعد از جراحی به دمیدن خود ادامه دهید، ممکن است به ساختار بینی عمل شده که در حال درمان و بهبودی است، آسیبی وارد کنید و نتیجه نهایی جراحی بینی را به خطر بیندازید. شما می‌توانید از اسپری نرم‌کننده سالین استفاده کنید تا راه تنفستان کمی بهبود یابد.

عمل ترمیمی بینی

برخی از بیمارانی که جراحی بینی انجام داده‌اند، بعد از چندین سال همچنان با مشکلات تنفسی و بی‌خوابی ناشی از اختلالات راه‌هایی هوایی روبرو هستند. این مشکلات به دلیل برداشتن بیش از حد غضروف توسط جراح ایجاد شده‌اند و پره‌های بینی نیز ممکن است در حین دم از قسمت سوراخ‌های بینی به سمت داخل جمع شوند.

با توجه به این معضلات تنها راه درمان، عمل ترمیمی بینی است. در واقع با جراحی دوباره یک متخصص حرفه‌ای می‌تواند مشکل بینی شما را رفع و اصلاح کند. در این روند متخصص باید از روش کمک بگیرد تا بتواند بینی خود را بهبود بخشد یا مشکلات تنفسی شما را کاهش دهد.

با این عمل و پیوند غضروف سوراخ‌های بینی شما به سمت داخل ریزش پیدا نمی‌کنند. این غضروف‌های اضافی می‌توانن از دنده یا گوش فرد بیمار دریافت شوند. می‌توان گفت 98 درصد افرادی که از اختلالات تنفسی بعد از جراحی رنج می‌بردند، تنها با جراحی ترمیمی بینی خود توانستند این معضلات را رفع کنند.

درمان اختلالات تنفسی بعد از جراحی انحراف تیغه بینی

متخصصان برای جراحی انحراف تیغه بینی از روشی به عنوان سپتوپلاستی استفاده می‌کنند که موقعیت تیغه بینی شما را تغییر می‌دهد. همچنین این روش جراحی در برخی موارد قسمت‌هایی از تیغه بینی شما را برمی‌دارد تا تیغه بینی را بر روی حفره آن متمرکز کند.

در چنین شرایطی ممکن است شما بعد از جراحی با مشکلات تنفسی روبرو شوید که رفع آنها کار خیلی سخت نیست و باید برای مدتی صبوری به خرج دهید. همچنین از توصیه‌های متخصص جراح منتخب خود کمک بگیرید تا زودتر اختلال مربوط به عمل انحراف بینی شما رفع شود.

دوره نقاهت بینی چه تاثیری بر روی بهبودی تنفس دارد؟

بعد از جراحی بینی مراحل مربوط به دوره نقاهت و توصیه‌ها یا مراقبت‌های بعد از عمل تاثیر بسزایی بر روی بهبودی روند تنفس بیمار دارد. در مراحل اولیه دوره نقاهت، تورم و احتقان ممکن است به طور موقت بر روی تنفس طبیعی شما تاثیر بگذارد.

با این حال، به تدریج و با پیشرفت روند بهبود مجرای بینی شما کم کم باز می‌شود و گذر جریان هوا نیز از درون بینی شما بهبود پیدا می‌کند. مراحل نهایی دوره نقاهت نیز نقش مهمی در دستیابی به حداکثر عملکرد تنفسی شما بستگی دارد. بنابراین بعد از جراحی بینی به دوره نقاهت و مراقبت‌های بعد از عمل توجه کنید و طبق آنها پیش روید.

چه زمانی مشکلات تنفسی بینی رفع می‌شوند؟

اگر به تازگی بینی خود را عمل کرده‌اید، پس برایتان سوال است که چه زمانی می‌توانید دوباره به صورت عادی نفس بکشید. تنفس از طریق بینی در هفته اول بعد از جراحی ممکن است دشوار باشد البته همیشه این مشکلات به معنای انسداد کامل بینی نیست. در برخی موارد بانداژ سوراخ‌های بینی نیز می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در تنفس شما شوند.

در چنین شرایطی تنفس به دلایل طبیعی نیز تا چند هفته مختل می‌شود. ممکن است شما به دلیل خشک شدن خون و رگ‌های خونی حاضر در حفره بینی خود حین تنفس با مشکلاتی روبرو شوید. همچنین خشکی غشای مخاطی داخل سوراخ‌های بینی یکی دیگر از دلایل اختلال تنفسی محسوب می‌شود.

به طور کلی اگر بعد از جراحی بینی نمی‌توانید به خوبی نفس بکشید، نگران نباشید و ترس به دل خود راه ندهید؛ زیرا متخصصان با بررسی شرایط بینی شما می‌توانند به بهبود راه‌های تنفسی کمک کنند. بیشتر بیماران بعد از 2 تا 3 هفته توانسته‌اند به تنفس طبیعی بینی خود برگردند.

زمانی که متخصص از مشکلات تنفس شما با خبر می‌شود، با پاکسازی طبیعی و برداشتن اسپلینت یا گچ بینی می‌تواند به راحتی تنفس شما را بازیابی کند. بهتر است بعد از جراحی بینی تا زمان بهبودی مجاری تنفسی خود از طریق دهان نفس بکشید.

علائم احتقان مزمن بینی بعد از جراحی چیست؟

تشخیص تفاوت بین عوارض جانبی موقت بعد از جراحی بینی و مشکلات طولانی مدتی که بعید به نظر می‌رسد به طور خودکار رفع شوند، تا حد زیادی دشوار خواهد بود. در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای رفع احتقان مزمن بینی خود بعد از جراحی دست به کار شوید و نزد متخصص جراح منتخب خود بروید:

  • انسداد طولانی مدت بینی: هر گونه گرفتگی بینی که هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشید، انسداد طولانی مدت را نشان می‌دهد و درمان این مشکل تا زمان بهبودی بینی شما ادامه خواهد داشت.
  • عفونت‌های مزمن سینوسی: تجمع مخاط در مجاری بینی و سینوس‌ها می‌تواند منجر به عفونت‌های مکرر شود.
  • کاهش حس بویایی: گرفتگی بینی می‌تواند به مرور زمان در حس بویایی یا چشایی شما اختلال ایجاد کند.
  • پوسته دادن یا ترشح بینی: پوسته دادن بینی یا تخلیه مداوم آن می‌تواند نشان‌دهنده التهاب و عفونت بافتی بینی شما باشد.

سخن آخر

اگر در هر زمانی بعد از جراحی بینی خود احساس کردید که با مشکلات تنفسی درگیر هستید به منظور یافتن علت این مشکلات تنفسی و درمان آنها باید بلافاصله به متخصص جراح منتخب خود مراجعه کنید. در مرحله اول قبل از جراحی بینی سعی کنید متخصصی را بیابید که در حوزه عمل بینی مورد نظر شما تخصص کافی داشته باشد.

دکتر علی شفیعی متخصص گوش، حلق و بینی یکی از بهترین پزشکان جراح در زمینه جراحی بینی زیبایی است که به راحتی می‌تواند اختلالات تنفسی بعد از جراحی شما را درمان کند. تیم متخصص دکتر شفیعی مشاوره دقیقی در مورد رفع مشکلات تنفسی بعد از جراحی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه