شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی محسوب می‌شود. به طور معمول پزشکان و جراحان برای شستشو قطره‌های بینی یا سرم سالین را تجویز می‌کنند. همچنین بهتر است شستشو بینی را به مدت حداقل یک هفته بعد از عمل انجام دهید. این امکان وجود دارد که پزشک شما داروی دیگری را برای شستشوی بینی بعد از جراحی تجویز کند که در این صورت باید به نکات بهداشتی و نحوه انجام آن که توسط خود پزشک گفته می‌شود دقت کنید. شستشوی اولیه بینی بعد از جراحی در بیشتر مواقع با محلول مخصوصی که توسط پزشک تجویز شده انجام می‌شود. برای شستشوی بینی، محلول تجویز شده توسط پزشک را در یک سرنگ می‌کشید و آن را به آرامی داخل بینی وارد می‌کنید. سپس با نفس کشیدن از راه دهان محلول از بینی خارج می‌شود و در نهایت شما بینی خود را با یک حوله نرم خشک می‌کنید. در این راهنما به طور مفصل مراحل شستشوی بینی بعد از عمل را شرح می‌دهیم.

شستشوی بینی بعد از عمل

 چگونه بعد از عمل و خارج کردن تامپون، بینی خود را بشوییم؟

شستشوی بینی بعد از عمل و خارج کردن تامپون تا 3 بار در روز توصیه می‌شود و یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی به حساب می‌آید. لازم است در هنگام شستشو دقت و توجه داشته باشید و همچنین می‌توانید تا  مدت یک ماه بعد از جراحی، شستشو بینی را انجام دهید. با این کار از بروز عفونت در بینی جلوگیری می‌شود. همچنین شما لخته‌های خونی که طی جراحی ایجاد شده‌اند را با همین روش پاکسازی خواهید کرد.

در هنگام شستشوی بینی بهتر است ایستاده باشید. نیازی نیست که محلول در حلق شما برود فقط کافی است که محلول به آرامی داخل بینی را شستشو دهد و از سوراخ  بینی خارج شود. نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که ابتدا دست‌های خود را به طور کامل شسته و از تمیزی و خشک بودن وسایل شستشو مطمئن شوید.

از دست زدن و فشار آوردن در هنگام شستشوی بینی خود‌داری کنید و برای تمیز کردن لخته‌های خونی که به پره‌های بینی چسبیده بهتر است از یک دستمال نرم و مرطوب استفاده کنید.

دلایل شستن بینی بعد از عمل

تمیز کردن و شستشوی بینی در هفته اول بسیار مهم است؛ زیرا که بافت بینی متورم می‌شود و در نتیجه تامپون بینی در حفره و یا سوراخ بینی پنهان می‌شود و با جمع شدن خونابه احتمال عفونت و هرگونه عارضه دیگری وجود دارد به همین دلیل باید بعد از جراحی بینی آن را شستشو دهید.

تا هنگامی‌ که تامپون و یا آتل داخل بینی است با یک دستمال تمیز که با آب ولرم نم دار شده عمل پاکسازی و شستشو را انجام دهید و احتیاط کنید که فشاری به بینی وارد نشود. هرگز دستمال و یا هر وسیله دیگری را وارد بینی نکنید.

و در نهایت بعد از یک هفته که آتل و یا پانسمان داخل بینی برداشته می‌شود. شما می‌توانید با سرم‌های مخصوص شستشوی بینی، این کار را انجام دهید.

از بین بردن لخته‌های خونی جمع شده در بینی

این احتمال وجود دارد که بعد از عمل جراحی بینی خون خشک شده و یا لخته‌های خونی در بینی خود مشاهده کنید. نکته مهم این است که هرگز از دست‌هایتان برای خارج کردن  لخته خونی خشک شده استفاده نکنید. شما می‌توانید با شستشوی بینی لخته‌های خونی را از بین ببرید.

برای خارج کردن این لخته‌های خونی خشک شده شما می‌توانید با سرم سالین و یا قطره‌های تجویز شده توسط جراح، داخل بینی را مرطوب کنید و بعد به آرامی لخته‌های خونی خارج می‌شوند. در نتیجه بینی شما بدون هیچ‌گونه درد و آسیبی تمیز می‌شود.

 

بهبود مجاری تنفسی

جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید و چندین سال است که این جراحی به نحو احسنت انجام می‌شود و کمتر پیش‌ می‌آید که کسی بعد از انجام جراحی دچار تنگی نفس شود. علت تنگی مجاری تنفسی به طور معمول به دلیل ترشحات زیاد بینی بعد از جراحی است که منجر به التهاب و ورم می‌شود که این اتفاق تا چند ماه بعد از جراحی عادی است.

اگر پزشک در حین جراحی به انسداد مجاری تنفسی دقت نکند، ممکن است عمل زیبایی بینی منجر به تنگی نفس شود و بیمار راهی جز تنفس دهانی نداشته باشد. این انسداد به مرور می‌تواند بیشتر شود و بیمار را دچار مشکل تنفسی کند. همچنین اگر بیمار از قبل و بر اثر آلرژی دچار حساسیت و تنگی نفس بوده است، این امکان وجود دارد که با تشخیص پزشک از داروهای ضدحساسیت استفاده کند تا بهبود بیابد.

شستشو بینی بعد از جراحی کمک زیادی به تمیزی مجاری تنفسی می‌کند. برای قسمت‌های عمیق بینی به طور معمول بعد از قطع شدن ترشحات، از اسپری سالین استفاده می‌شود؛ زیرا که شستشو بینی به کاهش انسداد مجاری تنفسی کمک بسیاری می‌کند و در نهایت تنفس بعد از عمل را بهبود می‌بخشد.

رفع خشکی و التهاب بینی

درست است که عمل جراحی بینی نسبت به دیگر جراحی‌ها ورم و التهاب کمتری دارد ولی با عوارضی همانند کبودی و التهاب همراه خواهد بود که موقتی است و بعد از 2الی 3 هفته به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. البته باید بدانید که افرادی که عمل بینی گوشتی انجام دادند کمی دیرتر بهبود می‌یابند.

شدت و میزان بهبودی در افراد متفاوت است و به عواملی همانند ضخامت پوست بینی، مهارت جراح و میزان تغییرات بینی بستگی دارد. برای کاهش التهاب بینی باید روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • کمپرس یخ بعد از عمل
  • رعایت رژیم غذایی
  • استحمام با آب گرم
  • عدم شستن صورت با آب داغ

اگر بعد از جراحی دچار خشکی بینی شدید برای رفع آن باید از کرم‌هایی که مرطوب کننده هستند با مشورت پزشک خود استفاده کنید. بعضی از جراحان برای برطرف کردن خشکی پوست وازلین را پیشنهاد می‌دهند.

جلوگیری از ایجاد عفونت در بینی

 اگر مراقبت‌های بعد از عمل بینی را درست و با دقت انجام ندهید احتمال دارد دچار عفونت بینی شوید؛ چرا که هر برش و آسیبی می‌تواند بستر را برای عفونت آماده کند. علت عفونت بعد از عمل زیبایی بینی را در ادامه  به طور خلاصه عنوان می‌کنیم.

  • استریل نکردن زخم
  • رعایت نکردن بهداشت فردی
  • لمس کردن و دست زدن به بینی
  • خونریزی بیش از حد در زمان جراحی
  • قرار گرفتن در هوای آلوده
  • واکنش بدن و حساسیت به نخ بخیه و مواد دارویی
  • استفاده نکردن از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک
  • بی‌توجهی و بی‌دقتی به تامپون و یا پانسمان‌های داخل بینی

همچنین بیماری‌های زمینه‍‌‌ ای می‌تواند عفونت را در بدن منتقل کنند. دلایل زیادی برای عفونت کردن بعد از جراحی وجود دارند اما نکته مهم رعایت بهداشت و شستشو با محلول‌های تجویز شده است. همچنین مرطوب نگه داشتن هوایی که تنفس می‌کنید بر روی بهبود بینی شما موثر خواهد بود.

بهتر است از حضور در فضاهایی که دود سیگار و غیره وجود دارد پرهیز کنید. از علائم عفونت بعد از جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب و لرز
  • تغییر رنگ بینی به صورت قرمز
  • حس گرم شدن صورت
  • انسداد یا گرفتگی بینی
  • بوی بد و نامطبوع در داخل بینی

شستشوی بینی بعد از عمل

راهنمای شستشوی بینی در هفته‌های اولیه بعد از عمل

همان طور که در بالا گفتیم شستشو در روز‌ها و هفته‌های اول بسیار مهم است. در این زمان به دلیل ملتهب  و متورم بودن بینی شستشو با دقت و تمرکز بیشتری باید انجام شود. قسمت‌های جراحی شده در داخل حفره بینی با تامپون و یا آتل پوشانده شده است و به همین دلیل احتمال عفونت وجود دارد.

شستشو در هفته اول برای پیشگیری از این مشکلات ضروری خواهد بود. در این زمان بهتر است از دستمال مرطوب و یا پنبه آغشته به آب ولرم برای تمیزی و رعایت بهداشت استفاده کنید.

بعد از دوران نقاهت در هفته دوم یا سوم که تامپون از بینی جدا می‌شود شستشو به وسیله سرم‌های مخصوص امکان پذیر است. بعضی از پزشکان سرم‌های دارای نمک و یا قطره‌های شستشو را تجویز می‌کنند.

 

بهترین روش‌ شستشوی بینی بعد از عمل

بعد از مدت 3 هفته می‌توانید از سرم‌های شستشو و یا قطره‌های نمکی برای پاک کردن بینی خود استفاده کنید. برای انجام این کار فقط دقت کنید مناسب‌ترین شیوه را بیابید؛ زیرا که در روزهای اول بینی درد و تورم دارد و احتمال اینکه خو‌نابه در بینی جمع شود زیاد است. با شستشو مدام بینی به باز شدن مجاری تنفسی و کاهش تورم ایجاد شده کمک می‌کنید .

برای شستشو کافی است یک سرنگ 10سی سی تهیه شود و سرنگ را از محلول شستشو پر کنید و آن به آرامی  درون سوراخ بینی قرار دهید و عمل شستشو را به مرحله اجرا درآورید. دقت کنید که شستشوی بینی به بهبود مجاری تنفسی و پیشگیری از درد و التهاب کمک می‌کند .

شستشوی بینی با سرم

در این قسمت انواع سرم‌های مخصوص شستشوی  بعد از خارج کردن تامپون و یا پانسمان را نام می‌بریم . برای شستشو بینی بعد از عمل می‌توانید از سرم‌های سدیم کلراید، سرم نمکی و یا سرم نرمال سالین 9%استفاده کنید.

فقط دقت کنید قبل از شستشو تمام وسایل تمیز و خشک بوده و همچنین از دست برای خارج کردن خون‌های خشک شده استفاده نکنید .

شستشوی بینی با آب نمک

محلول آب و نمک باید مقدار مناسبی از آب و نمک معمولی تهیه شود. آب و نمک یک محلول طبیعی و قوی است که برای شستشو و پیشگیری از تورم و عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در روند بهبود شما تاثیرگذار است.

 شستشو با این محلول بدین صورت خواهد بود که آب و نمک را در یکی از سوراخ‌های بینی می‌ریزید و منتظر می‌مانید از سوراخ دیگر خارج شود. شستشو با  محلول آب و نمک هیچ مشکلی ندارد و برای بهبود شما موثر است.

 محلول آب و نمک را می‌توانید به صورت آماده از داروخانه‌ها هم تهیه کنید. در این صورت محلولی با استاندار‌های ذکر شده خواهید داشت.

طرز تهیه سرم شستشوی بینی بعد از عمل

برای تهیه محلول شستشوی آب و نمک شما می‌توانید در منزل با یک قاشق چای‌خوری و یک لیوان آبی که از قبل جوشانده شده است این محلول را آماده کنید. فقط به دمای آب توجه داشته باشید؛ زیرا که نباید از آب خیلی گرم و یا سرد برای شستشو بینی خود استفاده کنید.

دقت داشته باشید هنگام شستشو کمی متمایل به جلو باشید تا از فرو رفتن محلول در حلق جلوگیری کنید. در صورتی که محلول وارد حلق شود مشکلی پیش نمی‌آید اما بهتر است از این کار جلوگیری شود.

نکات مربوط به شستشوی بینی بعد از عمل

فرقی ندارد که شما چه عمل بینی انجام داده اید، عمل بینی فانتزی، عمل بینی نیمه فانتزی، عمل بینی طبیعی و عمل ترمیم بینی در نهایت به شست وشو نیاز دارند. برای شستشو بینی بعد از عمل زمان و تعداد دفعات مشخصی تعریف نشده است اما شما با هر شستشو مجاری تنفسی را باز می‌کنید که این امر هم تنفس شما را تسهیل می‌دهد و هم از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. اگر هنگام شستشو با محلول لخته‌های خونی خارج نشد می‌توانید از گوش پاک کن استفاده کنید.

 البته دقت داشته باشید که با فشار همراه نشود؛ زیرا به بافت داخل بینی آسیب وارد می‌شود. اگر زمانی هنگام شستشو بوی بدی را در بینی خود حس کردید باید به پزشک خود مراجعه کنید.  توجه داشته باشید که عفونت بعد از جراحی می‌تواند همراه با سردرد و یا تورم همراه شود.

محلول‌های شستشو به طور معمول توسط پزشک تجویز می‌شود. آب و نمک یکی از محلول‌های قوی خانگی است که می‌توانید با میزان مشخص نمک و آب آن را درست کنید و بینی خود را بشویید.

 برای پیشگیری از عفونت باید نکات دیگری را هم رعایت کنید، برای مثال از فضاهایی که دود سیگار و غیره وجود دارد دوری کنید، داروها و چرک خشکن‌های که توسط جراح بینی تجویز شده را نادیده نگیرید، رژیم غذایی خود را رعایت کنید و از بوهای تند مانند عطر،اسپری و حتی ادویه‌های تند همانند فلفل دوری کنید تا شما را به عطسه و سرفه‌های پشت سرهم نیندازد.

جمع‌بندی

 در این راهنما شما را با نحوه و نکات شستشوی بینی بعد از جراحی آشنا کردیم. شستشوی بینی بعد از جراحی ضروری و الزامی است تا از  بروز عفونت جلوگیری کند و باعث کاهش التهاب شود. در روزها و هفته اول شستشو باید با دقت بیشتری انجام شود؛ چرا که هنوز آتل و پانسمان داخل سوراخ بینی قرار دارد.

 اگر به دلیل ترس از خون‌ریزی و یا نابلد بودن شستشو را انجام ندهید خونابه‌های جمع شده در بینی باعث ایجاد عفونت می‌شود. در هفته دوم و سوم که دیگر پانسمان از حفره بینی خارج شده شستشو را کمی آسان‌تر می‌کند.

با انتخاب پزشک متخصص از مراقبت‌های بعد از عمل آگاه می‌شوید. دکتر شفیعی یکی از متخصصان حرفه‌ای گوش، حلق و بینی است که اطلاعات کاملی در مورد نحوه شستشوی بینی و سایر مراقبت‌های بعد از جراحی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه