خونریزی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

انواع جراحی‌های بینی از عمل زیبایی گرفته یا سپتوپلاستی و حتی جراحی سینوس بینی، برای بسیاری از بیماران یک تجربه متحول‌کننده محسوب می‌شود. جراحی بینی به طور معمول باعث زیبایی ظاهری، بهبود عملکرد بینی و درمان اختلالات آن خواهد شد و براساس شرایط پزشکی افراد مختلف به روش‌های متفاوتی قابل انجام است. با توجه به نوع جراحی، تخصص فرد جراح و شرایط فیزیکی که هر یک از افراد با آن روبرو هستند، ریکاوری و دوره نقاهت بعد از جراحی شرایط متفاوتی خواهد داشت. خونریزی بعد از عمل بینی نیز در برخی افراد طبیعی و کم است و برخی دیگر از بیماران با شرایط سخت‌تری روبرو هستند. برای آشنایی با دلیل خونریزی بعد از عمل بینی به مطلب زیر نگاهی بیندازید.

خونریزی بعد از عمل بینی طبیعی است؟

دلیل خونریزی بعد از عمل بینی چیست؟

فرقی ندارد با چه هدفی بینی خود را عمل کرده‌اید، در هر صورت دوره ریکاوری بعد از آن برای شما استرس‌زا خواهد بود به خصوص اگر بعد از عمل بینی با خونریزی نیز مواجه شوید. با اینکه خونریزی بخش طبیعی از روند بهبود جراحی بینی است اما خونریزی بیش از حد طولانی می‌تواند هشداردهنده باشد.

درک تفاوت اصلی خونریزی طبیعی بعد از عمل با خونریزی غیرطبیعی برای شما سخت است و به کمک یا راهنمایی افراد حرفه‌ای نیاز دارید. توجه داشته باشید با رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی می‌توانید احتمال خونریزی بعد از عمل را تا جای ممکن کاهش دهید. در بخش‌های بعدی دلایل اصلی خونریزی بعد از عمل بینی را توضیح می‌دهیم.

ترومای حاصل از جراحی بینی

یکی از دلایل اصلی خونریزی بعد از جراحی یا عمل بینی ضربه وارد شده به بینی در حین عمل است. جراحان اغلب برای دستکاری بافت ظریف بینی و رگ‌های خونی حاضر در ساختار بینی باید روندی را در پیش بگیرند که منجر به خونریزی بعد از عمل می‌شود.

این نوع از خونریزی می‌تواند در ساعات اولیه پس از جراحی رخ دهد. می‌توان گفت بعد از چند روز که روند بهبودی بدن پیش رفت، این امکان وجود دارد که خونریزی به طور خودکار بهبود یافته و از متوقف شود.

وجود آتل بینی

در بسیاری از موارد، جراحان برای حمایت از مجرای بینی و جلوگیری از خونریزی بیش از حد از آتل بینی استفاده می‌کنند. در حالی که اسپلینت یا گچ بینی نقش مهمی در بهبود شکل ظاهری بینی ایفا می‌کند اما می‌تواند ناراحتی و خونریزی جزئی نیز به همراه داشته باشد.

از آنجایی که گچ یا آتل بینی بر بافت بینی عمل شده فشار وارد می‌کند، ممکن است با خونریزی بعد از عمل بینی مواجه شوید. برای کاهش این خونریزی توصیه می‌کنیم از دستورالعمل‌های جراح منتخب خود در مورد برداشتن اسپلینت بینی پیروی کنید. با این کار عوارض جراحی بینی تا جای ممکن کاهش می‌یابند.

مصرف رقیق‌کننده‌های خون و داروهای تاثیرگذار

شدت خونریزی بعد از عمل بینی

در صورتی که از داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای خاصی استفاده می‌کنید، خطر خونریزی می‌تواند افزایش یابد. برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکل، بهتر است جراح خود را در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع کرده و براساس دستورالعمل‌های او پیش روید.

توجه داشته باشید در برخی موارد شما باید در روزهای منتهی به عمل بینی گوشتی، عمل بینی استخوانی و غیره خود تغییراتی بر روی نحوه مصرف داروها اعمال کنید. متخصصان بعد از بررسی وضعیت سلامت شما پیشنهاد می‌دهند که چه زمانی بعد از عمل بینی مصرف داروهای خود را از سر بگیرید.

شرایط بهداشتی بینی

فراموش نکنید شستشوی بینی بعد از عمل یکی از اصلی‌ترین مسائل است. در صورتی که بینی خود را تمیز نکنید ممکن است با خونریزی روبرو شوید. برخی از شرایط‌های مربوط به سلامتی افراد همانند اختلالات لخته شدن خون یا فشار خون بالا می‌تواند به افزایش خونریزی بعد از جراحی کمک کند.

بیمارانی که با این شرایط روبرو هستند، باید تاریخچه پزشکی خود را به طور مفصل با جراح در میان بگذارند. در چنین شرایطی جراحان می‌توانند روند بهبودی شما را تسهیل کنند. بنابراین احتمال خونریزی بعد از عمل نیز کاهش می‌یابد.

فشار خون بالا

علاوه بر دلایلی که تا به اینجای مقاله ذکر شد، فشار خون بالا که یکی از موضوعات مربوط به شرایط سلامت افراد است، امکان دارد بر روی خونریزی بعد از رینوپلاستی موثر باشد. برای جلوگیری از این نوع خونریزی توصیه می‌کنیم تا 10 روز بعد از عمل بینی خود مراقب فشار خونتان باشید.

شما با رعایت برخی از نکات و توصیه‌ها می‌توانید از بالا رفتن فشار خون خود جلوگیری کنید. برای رعایت این نکات و مراقبت‌ها بهتر است از متخصص جراح خود کمک و راهنمایی بگیرید.

خشکی بیش از حد بینی بعد از جراحی

خشکی بیش از حد بینی نیز از دیگر دلایل خونریزی بعد از عمل است. اگر بینی خود را به موقع نشویید ممکن است با خشکی بینی روبرو شوید. بنابراین به منظور رفع این معضل توصیه می‌کنیم روزی سه بار بینی خود را با سرم مخصوص شستشوی بینی تمیز کنید. البته که باید براساس توصیه متخصص جراح خود این روند را پیش برید.

انحراف شدید بینی

در صورتی که بینی شما به عملی سنگین نیاز داشته باشد و متخصص برای رفع انحراف بینی مجبور شود تغییرات زیادی بر روی غضروف بینی انجام دهد، ممکن است شما بعد از جراحی نیز همچنان شاهد خونریزی بینی خود باشید. در عمل‌های سنگین احتمال پارگی برخی از مویرگ‌های خونی بینی وجود دارد که امری طبیعی است.

مصرف برخی از داروهای بیهوشی

بدون شک از اهمیت داروی بیهوشی درعمل بینی آگاه هستید، برخی از بیماران به این داروها حساسیت دارند و همین مسئله باعث تغییراتی در بدن آنها می‌شود. برای مثال با مصرف داروهای بیهوشی ممکن است فشار خون شما بالا رود و همین مسئله در نهایت منجر به خونریزی بعد از عمل خواهد شد.

تفاوت خونریزی طبیعی و غیر طبیعی بعد از عمل بینی

همه ما می‌دانیم که بعد از عمل بینی مقداری خونریزی امری طبیعی است و افراد متقاضی جراحی بینی خود را برای این نوع خونریزی آماده خواهند کرد. خونریزی طبیعی از لکه‌های خون سبک تشکیل شده و تنها چند قطره خون بر روی گاز یا اسپلینت بینی شما دیده می‌شود.

همچنین خونریزی طبیعی تنها 24 ساعت تا 48 بعد از جراحی بینی رایج و شایع است. در ضمن ترشحات مخاطی که از بینی خارج می‌شوند به منظور بهبود زخم‌های بینی خواهد بود. این ترشحات مخلوطی از خون و مخاط را تشکیل می‌دهند.

باید گفت خونریزی طبیعی به تدریج کاهش می‌یابد و ظرف یک هفته تا حتی کمتر برطرف خواهد شد. در صورتی که خونریزی بعد از جراحی بینی شما کم و قابل کنترل است، جای هیچ نگرانی نخواهد بود؛ زیرا این خونریزی خود به خود ترمیم می‌یابد.

نشانه‌های خونریزی غیرطبیعی بینی بعد از عمل

خونریزی طبیعی بعد از عمل بینی

با اینکه خونریزی بعد از عمل بینی طبیعی است اما اگر علائم خاصی را شاهد بودید، باید به غیرطبیعی بودن خونریزی بینی خود بعد از جراحی شک کنید. در چنین شرایطی بهتر است با متخصص جراح خود تماس بگیرید و از او کمک و راهنمایی بخواهید. نشانه‌ها یا علائم خونریزی غیرطبیعی را در زیر ذکر می‌کنیم:

  • خونریزی شدید: اگر گاز یا اسپلینت بینی شما به طور مرتب از خون خیس می‌شود، این علامتی از خونریزی غیرطبیعی بعد از جراحی است.
  • خونریزی مداوم: اگر خونریزی بینی شما فراتر از بازه زمانی مشخص شده ادامه پیدا کند و به طور معمول بیش از یک هفته طول بکشد، باید به جراح متخصص خود مراجعه کنید.
  • لخته‌های خون: عبور لخته‌های خونی بزرگ از بینی می‌تواند علامتی از مسئله مهم‌تری باشد.
  • علائم همراه: علائمی همانند وجود عفونت، تب، احساس درد شدید و بوی غیرعادی را باید جدی بگیرید.

دوره زمانی بهبودی بعد از عمل بینی

با توجه به شرایط فیزیکی و سلامتی که دارید، دوره نقاهت یا بهبودی بینی شما متغیر خواهد بود. بسیاری از افراد خیلی سریع از شر مراقبت‌های بعد از جراحی رها می‌شوند و به طور کامل بهبود می‌یابند. در نظر داشته باشید 24 تا 48 ساعت بعد از عمل بینی بسیار مهم است.

در این دوره زمانی ممکن است تورم بعد از بینی و کبودی بینی شما زیاد باشد. به زبان ساده تورم و کبودی از علائم شایع جراحی بینی هستند و می‌توانند باعث ناراحتی شما شوند. علاوه بر کبودی و تورم ممکن است با تخلیه خون نیز مواجه شوید.

خروج مقداری مخاط و خون از مجاری بینی بعد از جراحی امری عادی است و باید انتظار آن را داشته باشید. در واقع این شرایط قسمتی عادی و طبیعی از روند بهبودی بینی محسوب می‌شوند. برای آشنایی با شرایط بهبودی و میزان خونریزی بعد از جراحی بینی به بخش‌های بعدی مراجعه کنید.

خونریزی بینی طی هفته اول بعد از جراحی

در هفته اول بعد از عمل بینی خونریزی به تدریج کاهش می‌یابد. البته این امکان وجود دارد که شما همچنان با لکه‌های خفیف خون مواجه شوید اما خونریزی بیش از حد نخواهد بود و ادامه ندارد. برای رفع خونریزی هفته اول بعد از جراحی به دستورالعمل‌های زیر توجه کنید:

  • مراقبت از بینی: دستورالعمل‌های جراح خود را برای تمیز کردن مجاری بینی به درستی دنبال کنید. شما می‌توانید از اسپری محلول نمکی یا سایر محصولات کمک بگیرید.
  • اجتناب از فشار به بینی: از بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن یا انجام فعالیت‌های شدید که می‌تواند خونریزی را تشدید کند، خودداری کنید.

خونریزی بینی طی دو هفته بعد از عمل بینی

تا دو هفته بعد از جراحی بینی شما شاهد کاهش قابل توجه تورم بینی خود خواهید بود و خونریزی باقی‌مانده از عمل جراحی نیز بسیار کم است. با این حال برخی از افراد ممکن است با بهبودی کامل بافت‌ها، همچنان خونریزی جزئی را تجربه کنند.

برای اینکه خونریزی بینی شما رفع شود باید به طور منظم در جلسات معاینه بعد از عمل بینی حضور پیدا کنید. متخصص با برنامه‌ریزی دقیق به وضعیت بینی شما نظارت می‌کند. پس از معاینه بینی شما و براساس توصیه‌های تجویزشده می‌توانید به طور تدریجی فعالیت عادی خود را از سر گیرید.

در نظر داشته باشید بعد از هفته دوم و پس از تایید پزشک می‌توانید به فعالیت‌های معمولی خود برگردید اما به منظور انجام تمرینات خیلی سخت و موثر بر روی بینی همچنان محتاط باشید.

چگونه خونریزی بعد از عمل را کنترل کنیم؟

 

برای کنترل و مدیریت خونریزی بعد از عمل نکات و دستورالعمل‌هایی وجود دارند. یکی از موثرترین راه‌ها برای به حداقل رساندن خونریزی بعد از جراحی بینی، رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بعد از جراحی است. برخی از نکات موثر برای رفع خونریزی پس از عمل بینی را در زیر شرح می‌دهیم:

  • استراحت کافی: استراحت کافی داشتن می‌تواند به بهبودی بدن شما کمک کند و خطر عوارض بعد از جراحی را کاهش دهد.
  • بالا نگه داشتن سر: به خاطر داشته باشید بالا نگه داشتن سر بعد از جراحی بینی و به هنگام خواب می‌تواند به کاهش تورم و خونریزی بعد از عمل کمک کند.
  • استفاده از کمپرس یخ: قرار دادن کمپرس یخ روی بینی و نواحی اطراف آن می‌تواند به کاهش تورم و کنترل خونریزی کمک کند. کمپرس یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه در چند روز اول بعد از عمل بر روی بینی خود قرار دهید.
  • نوشیدن آب: هیدراته ماندن برای بهبودی کلی بعد از عمل بینی موثر و ضروری است. نوشیدن مقدار زیادی مایعات می‌تواند به رقیق شدن مخاط و بهبودی کمک کند. از الکل و کافئین پرهیز کنید؛ زیرا این مواد می‌توانند باعث کم آبی بدن و تورم بینی شوند.

سخن آخر

خونریزی بعد از جراحی بینی یک نگرانی رایج است که می‌تواند برای بسیاری از بیماران باعث اضطراب شود. درک آنچه در طول فرآیند بهبودی باید انتظار داشته باشید، تشخیص علائم خونریزی طبیعی، تشخیص علائم خونریزی غیرطبیعی و روش‌های درمان خونریزی بعد از عمل به شما کمک می‌کند تا زودتر نتیجه نهایی بعد از عمل خود را دریافت کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه دلخواه بعد از جراحی بینی خود را به دست آورید، باید در انتخاب متخصص نیز دقت زیادی به خرج دهید. یکی از بهترین متخصصان جراح بینی دکتر علی شفیعی است که توصیه‌های ضروری مربوط به کنترل و مدیریت خونریزی بعد از عمل را به طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهد.  

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه