درمان اسکار یا جای بخیه بعد از عمل بینی امکان‌پذیر است؟

درمان اسکار یا جای بخیه بعد از عمل بینی تحت تاثیر عوامل مختلفی است و بیش از هر چیزی به ناحیه جراحی‌شده بینی، تکنیک مورد استفاده برای عمل و مهارت متخصص جراح منتخب شما بستگی دارد. جراحی بینی به 2 روش باز و بسته امکان‌پذیر است که به طور معمول در جراحی بسته بینی جای اسکار و بخیه باقی نمی‌ماند. به همین دلیل بیشتر متخصصان جراحی بسته بینی را ترجیح می‌دهد. برای اینکه از مهارت یک متخصص در حوزه این روش جراحی مطمئن شوید، می‌توانید از عکس‌های قبل و بعد ارائه شده در سایت‌های اختصاصی آنها کمک بگیرید. در صورتی که نگران طول عمر جای بخیه و اسکار بعد از جراحی بینی هستید، مقاله ما می‌تواند به شما کمک کند.

درمان اسکار یا جای بخیه بعد از عمل بینی امکان‌پذیر است؟

منظور از اسکار در عمل بینی

آیا شما نیز بعد از جراحی بینی نگران جای زخم بعد از عمل خود هستید و برای انجام عمل ترمیمی بینی به منظور اصلاح ایرادات ناخوشایند آماده‌اید؟ اسکار و نوع درمان آن به همه چیز از مراقبت‌های فوری گرفته تا مدیریت پیشرفته جای زخم وابسته است.

درمان جای زخم و اسکار بعد از عمل بینی اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود انتظارات بهتری از روند درمان و بهبود جای زخم خود داشته باشید. درک واقعیت اسکار بعد از عمل بینی امری حیاتی است که با مشاوره گرفتن از متخصصان حرفه‌ای می‌توانید به این درک دست پیدا کنید.

براساس عواملی همانند تغذیه مناسب، محافظت از پوست بینی خود در برابر نور خورشید و راهنمایی‌های پزشک جراح می‌توانید راحت‌تر روند بهبود اسکار بعد از جراحی بینی را درک کنید. با اینکه اسکارهای بعد از رینوپلاستی به طور معمول پنهانی و ناچیز هستند اما باعث نگرانی برخی از متقاضیان می‌شوند.

 

آیا بعد از جراحی بینی باز جای اسکار و بخیه باقی می‌ماند؟

برای اینکه کمترین جای اسکار و بخیه را بر روی بینی خود مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم از متخصصان حرفه‌ای و جراحان حاضر در این حوزه کمک بگیرید که موفقیت‌های زیادی در انواع جراحی‌ها کسب کرده‌اند. روش جراحی باز بینی با روش جراحی بینی بسته متفاوت است، از این رو نتیجه نهایی آنها نیز با هم فرق دارد.

در روش جراحی باز بینی برشی در نوک بینی به وجود می‌آید. بعد از جراحی نوک بینی بریده شده نیز دوباره دوخته می‌شود. با تحلیل انواع روش‌های رینوپلاستی شاید به این نتیجه برسید که جراحی باز بینی با چالش‌های بیشتری همراه است و شاید برایتان سوال شود که در جراحی باز بینی جای زخم تا چه حدی باقی می‌ماند.

در حین استفاده برش ایجاد شده در زیر نوک بینی شما V شکل است و زخم بسته شده با بخیه نیز طی چند هفته بهبود می‌یابد. هر چه تخصص فرد جراح بیشتر باشد، درمان اسکار نیز سریع‌تر انجام می‌شود. با این حال فراموش نکنید که جراحی بسته بینی بهترین روش برای عمل بینی است.

اسکارهای بعد از جراحی بینی بسته

روش بسته نسبت به روش باز مزایای بیشتری دارد و به دلیل اینکه اسکارهای زیادی از خود به جای نمی‌گذارد، نسبت به سایر روش‌ها برتری بیشتری خواهد داشت. تمام مراحل جراحی درون بینی شما انجام می‌شود. در واقع این روش جراحی بیشتر بر روی غضروف و بافت استخوانی بینی تمرکز و کاربرد دارد.

طی روش جراحی بسته، متخصص از رگ‌های خونی، اعصاب و رباط‌های نوک بینی شما نهایت حفاظت را به عمل می‌آورد. روند بهبود تکنیک رینوپلاستی بسته بسیار سریع است. ناحیه جراحی شده خیلی سریع بهبود می‌یابد. با برش‌هایی که روی لبه سوراخ‌های بینی شما ایجاد می‌شود، هیچ جای زخمی قابل مشاهده نیست.

در روش جراحی بسته بینی متخصص جراح تامپون و آتل بینی شما را برمی‌دارد. همچنین تورم و کبودی‌هایی که در این فرآیند ایجاد می‌شوند نیز طی مدت کوتاهی از بین می‌روند.

جای زخم تا چند روز بعد از جراحی بینی باقی می‌ماند؟

اگرچه اطلاعات زیادی در مورد جراحی زیبایی بینی و تکنیک‌های مورد نیاز آن وجود دارند اما هنوز نمی‌توان مدت زمان جای زخم را در صورت هر یک از افراد تشخیص دارد؛ زیرا هر یک از افراد با چهره‌ای متفاوت هستند که جای زخم نیز با توجه به چهره آنها متغیر خواهد بود.

با طور کلی اسکارها و جای زخم‌ها با گذر زمان بهبود می‌یابند و برجستگی آنها از بین می‌رود. حتی زمانی که با متخصص جراح خود صحبت می‌کنید، تعیین یک چارچوب زمانی مشخص برای رفع جای اسکارها امری دشوار است؛ زیرا روند بهبود جای بخیه و زخم به عوامل شخصی، نوع پوست و روند جراحی یا پیچیدگی آن بستگی دارد.

تورم و کبودی به طور معمول در چند هفته اول هنوز وجود دارند، بنابراین ارزیابی کامل روند بهبودی مدتی طول می‌کشد. برجستگی جای زخم‌ها به طور معمول از 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد. در صورتی که به دستورالعمل‌های توصیه شده متوسط متخصص خود توجه کنید، بدون شک تاثیر مثبت آنها را مشاهده خواهید کرد.

نکات مربوط به درمان اسکار و جای بخیه بعد از عمل بینی

فرقی ندارد، جراحی بینی استخوانی انجام داده‌اید یا بینی گوشتی خود را عمل کرده‌اید، در هر حال مراقبت از جای زخم‌ها بسیار مهم است . اگر به خوبی از جای زخم‌های خود مراقبت کنید، به سرعت ناپدید می‌شوند. برای کمک به درمان اسکار و جای زخم بخیه عمل بینی می‌توانید طبق دستورالعمل‌های زیر پیش روید:

  • محل زخم را تمیز نگه‌دارید
  • از کرم یا پماد تجویز شده و تخصصی استفاده کنید
  • از زخم‌های خود در برابر آفتاب محافظت کنید
  • از ورزش یا فعالیت‌های سنگین بعد عمل بینی خودداری کنید
  • مصرف بیش از حد سیگار و الکل را متوقف کنید

مهم‌تر از همه این موارد، شما باید از دستورالعمل‌های متخصص خود پیروی کنید. برای مثال باید داروهای تجویزشده بعد از عمل را به طور منظم بخورید و معاینات برنامه‌ریزی شده خود را انجام دهید. در ضمن تمیز نگه‌داشتن ناحیه زخم نیز مهم است.

با استفاده از آب و صابون ملایم می‌توانید جای زخم‌ها را طبق دستور پزشک تمیز نگه‌دارید و طبق دستور پزشک بینی را شستشو دهید. هنگام اجرای این روند باید از محصولات پاک‌کننده مخصوص استفاده کنید. با تایید متخصص خود می‌توانید از کرم‌ها یا پمادهای مخصوص برای مرطوب کردن جای زخم‌ها و کمک به بهبودی آن استفاده کنید.

عوامل موثر بر روی درمان اسکار و جای زخم بخیه بعد از عمل بینی

جای زخم بعد از عمل بینی تنها به روش و نوع جراحی بینی بستگی ندارد بلکه نوع پوست بینی نیز در باقی ماندن زخم و اسکارها بسیار مهم است. پوست ضخیم‌تر می‌تواند جای زخم‌ها را به خوبی پنهان کند، در حالی که پوست نازک‌تر ممکن است جای زخم‌ها را بیشتر نشان دهد.

تخصص تکنیک جراحی، خطر ایجاد اسکار را کاهش می‌دهد؛ زیرا در چنین حالی برش‌ها دقیق هستند و باعث بهبودی بخیه‌ها می‌شوند. پایبندی به دستورالعمل‌های مراقبت پس از جراحی همانند محافظت در برابر آفتاب و اجتناب از وارد کردن فشار، ضروری هستند.

هر یک از عمل‌های بینی منحصر به فرد هستند. بنابراین بهتر است طی جلسات مشاوره قبل از جراحی در مورد نوع زخم و طول عمر تخمینی آن با متخصص صحبت کنید. همچنین از طریق همین جلسات مشاوره می‌توانید نتیجه نهایی جراحی بینی خود را تحت بررسی قرار دهید.

روش‌های درمان اسکار و جای بخیه بعد از عمل بینی

رینوپلاستی شکل بینی شما را تغییر می‌دهد و می‌تواند به اصلاح ناهنجاری‌ها یا بهبود عملکرد بینی شما کمک کند. با این حال ممکن است در مورد نحوه درمان اسکار و جای زخم بخیه بعد از عمل بینی نگران باشید.

در صورتی که بعد از عمل با زخم‌های بینی خود روبرو شوید، شاید برایتان سوال شود که چطور از شر جای زخم‌های بعد از جراحی خلاص شوید؟ با ما همراه باشید تا برخی از روش‌های موثر در درمان اسکار و جای زخم بخیه بعد از عمل بینی را به طور خلاصه شرح دهیم.

از زخم خود مراقبت کنید

بلافاصله پس از جراحی بینی، باید به منظور اطمینان از بهبود استخوان‌های بینی و وضعیت برش‌هایی که انجام شده‌اند، از زخم‌های خود مراقبت کنید. در واقع شما باید مراقب باشید که بانداژها و آتل‌ها به درستی برای حمایت از ساختار بینی شما و به حداقل رساندن تورم اعمال شده‌اند. پیروی از دستور العمل‌ها و مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار مهم است که این مراقبت‌ها عبارت هستند از:

  • بالا نگه داشتن سر حتی به هنگام خواب
  • اجتناب از هر گونه فشار بر روی بینی
  • اطمینان از تمیز بودن زخم
  • مطمئن شدن از خشک بودن زخم

با بررسی این دستور العمل‌ها و با اجرای صحیح هر یک از آنها به طور حتم زخم‌های بینی شما دچار عفونت نمی‌شوند و حتی ایجاد جای زخم نیز تا حد ممکن کاهش می‌یابد.

داروهای ضروری برای بهبود زخم مصرف کنید

پس از جراحی بینی، جراح شما دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد که اغلب شامل درمان‌ها و داروهای موضعی تجویزشده یا توصیه شده هستند. این داروها برای تسهیل روند بهبود زخم و کاهش جای زخم انتخاب می‌شوند. پمادهای آنتی‌بیوتیک ممکن است برای جلوگیری از عفونت تجویز شوند.

همچنین اسپری‌های بینی نمکی ملایم نیز به مرطوب نگه‌داشتن مجاری داخلی بینی شما کمک می‌کنند. در برخی از شرایط ویژه، متخصص می‌تواند محصولات دیگری را برای کاهش جای اسکار به شما پیشنهاد کند. برای مثال سیلیکون می‌تواند به صاف نگه‌داشن جای زخم شما کمک کند.

به خاطر داشته باشید، هر چه از نظرات و توصیه‌های متخصصان حرفه‌ای‌تر پیروی کنید، به طور حتم زودتر بهبود می‌یابید. به عبارت دیگر روند بهبود بینی شما بعد از جراحی تسریع می‌یابد.

از مواد مغذی حیاتی برای ترمیم پوست استفاده کنید

یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی خاص می‌تواند به طور قابل توجهی از بهبود زخم‌های بعد از جراحی بینی حمایت کند. تولید کلاژن، برای ترمیم پوست و غضروف ضروری است. بنابراین با مصرف متعادل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانید کلاژن پوست خود را تهیه کنید. برخی از بهترین مواد مغذی و ویتامین‌ها را در زیر نام می‌بریم:

  • ویتامین سی برای تقویت سنتز کلاژن و ترمیم عروق خونی آسیب‌دیده
  • روی برای کلاژن‌سازی و بازسازی سلولی
  • ویتامین A برای بهبود گردش پوست سالم و کاهش جای زخم

در دوره ریکاوری از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید

در حالی که برخی از غذاها و مواد غذایی به بهبود جای زخم عمل بینی شما می‌کنند، برخی دیگر ممکن است مانع از درمان اسکار یا جای زخم بخیه بعد از عمل بینی شوند. بدین ترتیب به بیماران و زیباجویان توصیه می‌شود، بعد از جراحی از خوردن موارد زیر اجتناب کنند:

  • غذاهای پرقند که می‌توانند پوست را ملتهب کنند و سرعت روند ترمیم را کاهش دهند
  • چربی‌های اشباع‌شده که ممکن است تولید کلاژن را کاهش دهند
  • کافئین و الکل زیاد؛ زیرا می‌توانند پوست را کم آب کنند و بهبود زخم را به تاخیر بیندازند

چرا از زخم‌های بعد از جراحی بینی مراقبت کنیم؟

مدیریت حرفه‌ای اسکار و جای زخم‌های بخیه بعد از جراحی بینی می‌تواند مزایای بیشماری را برای بیماران به همراه داشته باشد. این متخصصان در زمینه رفع زخم‌ها و ارزیابی بافت اسکار بینی بعد از جراحی تخصص و دانش عمیقی دارند. با مراقبت از زخم‌های بعد از جراحی بینی، شما سریع‌تر به نتیجه جراحی خود دست می‌یابید و از شر زخم‌های عمل بینی‌تان راحت می‌شوید.

اگر در جلسات مشاوره متخصصان شرکت کنید، آنها برش بینی شما را تحت ارزیابی قرار می‌دهند و در مورد تکنیک‌ها و درمان‌های مختلفی که می‌توانند ظاهر بافت اسکار را  بهبود بخشند به شما اطلاعاتی می‌دهند. برخی از روش‌های خلاصی از زخم‌های بعد از جراحی بینی عبارت هستند از:

  • لیزر درمانی
  • استفاده از ژل‌های سیلیکونی
  • تزریق کورتیکواستروئید
  • جراحی اصلاح اسکار

با مراقبت از جای زخم خود شما مطمئن می‌شوید که هر یک از جراحی‌های بینی در صورت هر یک از افراد به شکل‌های متفاوتی موثر خواهد بود. برخی از افراد به هیچ‌وجه جای زخم ندارند و برخی دیگر ممکن است از اسکارهای خود رنج ببرند.

سخن آخر

در نهایت اینکه مراقبت از اسکار بعد از جراحی بینی به تسریع روند بهبود آن کمک می‌کند. تخصص جراح شما در تکنیک‌های جراحی بینی نقش اساسی در به حداقل رساندن جای زخم بعد از عمل بینی دارد. در این راهنما به طور کامل در مورد مراقبت بهینه از پوست یا درمان اسکار و جای زخم بخیه بعد از عمل بینی صحبت کردیم.

با مشاوره گرفتن از دکتر شفیعی متخصص گوش، حلق و بینی می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد درمان جای زخم و اسکار بعد از جراحی بینی کسب کنید. این متخصص با مطب مجهزی که دارد، برای انجام انواع عمل‌های زیبایی آمادگی و سابقه خوبی خواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

نوشته‌های تازه